Gazdaság

Három bűvös betű?

Magyarországon is egyre népszerűbb az MBA (Master of Business Administration) üzleti diploma. A képzésbe azonban csak komoly vezetői ambíciókkal érdemes belevágni, pusztán a papírért nem.

Három bűvös betű? 1

Házi dolgozatait rendszeresen prezentálta a cég többi vezetőjének Bodnár Zsigmond, a Westel vezé-rigazgató-helyettese, mialatt MBA-képzésre járt. “Minden feladatot a saját vállalatomról írtam, statisz-tikából például az ügyfelek hívási szokásait elemeztem. Volt olyan anyag, amelyet azután a Westelnél is használtunk, mert korábban nem voltak össze-szedve a cégnél az információk” – meséli. Bodnár a még a rendszerváltás előtt szerzett közgazdászdiplomáját kívánta felfrissíteni az öt éve végzett angol nyelvű MBA-kurzuson. “A stratégiai tárgyak nyújtották a legtöbbet. Itt értettem meg, hogy a stratégia azt is jelenti, mi mindenre mond nemet egy cég. A makroökonómia pedig a távközlési reguláció közgaz-dasági alapjait segített megérteni” – számol be tapasztalatairól. Az előmenetelében viszont nem hozott változást a diploma, hiszen tíz éve ugyanebben a pozícióban van.




A legjobb 10 amerikai üzleti iskola
1. Kellogg School of Management (Northwestern University)
2. Graduate School of Business (The University of Chicago)
3. Harvard Business School (Harvard University)
4. Stanford Graduate School of Business (Stanford University)
5. Wharton School (University of Pennsylvania)
6. MIT Sloan School of Management (Massachusetts Inst. of Technology)
7. Columbia Business School
8. University of Michigan Business School (University of Michigan)
9. Fuqua School of Business (Duke University)
10. Tuck School of Business (Dartmouth College)

ÚJ SZEMSZÖGBŐL. Egyre többen szerzik meg hazánkban is az üzleti másoddiplomák ezen legismertebb típusát. A képzés klasszikus formájában a diplomával, többéves vállalati múlttal és vezetői ambíciókkal rendelkező szakembereket célozza meg. Mint a fenti példa is mutatja, a tananyag a gyakorlatra épül, amibe a hallgató beleviheti saját tapasztalatait. Az MBA “szülőföldje” Amerika, ahol már gyakorlott vállalati vezetők térnek vissza az iskolapadba, hogy kiegészítsék, új szemszögből rendezzék tudásukat, saját területükön kívül a vállalat egészének működésével is megismerkedjenek, s nem utolsósorban kapcsolatokat építsenek. Pár éve még biztos karriert jelentett, ha valakinek a névjegyén ott díszelgett a három betű. A jelentkezést fontolgató akár “megtérülési mutatót” is számolhatott az internet segítségével, ami megmutatja, hogy az ő iparágában és beosztásában valamelyik iskola képzése – s az akár több tízezer dolláros tandíj – hány év alatt térül meg. Ma már az MBA az Egyesült Államokban sem varázsszer, s még kevésbé az Magyarországon. Az MBA-nek nálunk nincsenek meg a hagyományai, s noha már tíz hazai intézmény kínál ilyen képzést, ez sokszor egészen mást jelent, mint Amerikában.

A hazai kurzusok két csoportba oszthatók: a nagy egyetemek gazdasági karai általában magyar nyelvű oktatást és hazánkban akkreditált diplomát nyújtanak, míg a business schoolok angolul oktatnak egy külföldi partneregyetem programja alapján, és ez utóbbi bizonyítványát kapják meg a végzettek (az intézményekről lásd a táblázatot a 46-47. oldalon). Míg a hazai egyetemeken működő kurzusok a szilárd elméleti megalapozást, és a mögöttük álló intézmény tapasztalt oktatógárdáját szokták előnynek felhozni, az üzleti iskolák az angol nyelv prioritására és a nemzetközi diploma rangjára hivatkoznak.




 A legjobb 5 európai üzleti iskola
1. INSEAD MBA Programme Singapore/France (Fontainebleau, Franciaország)
2. IMD – International Institute for Management Development (Lausanne, Svájc)
3. London Business School (London, Nagy-Britannia)
4. Rotterdam School of Management, Erasmus University (Rotterdam, Hollandia)
5. IESE Business School, University of Navarra (Barcelona, Spanyolország)

Ha valaki MBA-tanulmányokon töri a fejét, érdemes előre tájékozódni a szóba jövő iskolákról: milyen tárgyakat, milyen tananyagból tanítanak, s ha járt oda személyes ismerősünk, tanácsos kikérni a véleményét. Nem árt feltérképezni, kik tanulnak az adott intézményben és milyen a felvételi rendszer. Habár a könnyű bejutás csábító lehet, érdemes meggondolnia egy évtizedes gyakorlattal rendelkező menedzsernek, akar-e zöldfülű, az egyetemről épphogy kikerült fiatalokkal egy kurzusra járni.

Az MBA klasszikus módszere ugyanis az esettanulmány, ahol egy-egy vállalati életből vett komplex feladat, történet csoportos feldolgozásába a hallgatók saját, eltérő iparágból, szakterületről származó ismereteiket is beleadják. “Amit a képzésen tanultam, azonnal tudtam kamatoztatni a munkámban, s ütköztetni a saját tapasztalataimmal” – erősíti meg Kovács Kálmán, az Inter-Európa Bank ügyvezető igazgatója, aki két éve végzett angolszász típusú MBA-t. A jó kurzuson a diákok így nemcsak az oktatótól, de egymástól is tanulnak. Akinek nincs releváns szakmai tapasztalata, az persze nem tud beleszólni a “nagyok” vitájába.

Angolul vagy magyarul? – hangzik az örök kérdés. Habár az MBA nyelve klasszikusan az angol, s a nyugat-európai intézményekben is így oktatják, hazánkban több kurzus magyarul is elvégezhető. Angoltudás nélkül azonban még egy magyarul futó képzésbe se érdemes belevágni. Hiába szerepel az illető önéletrajzában utána az MBA-diploma, ha nem tud megszólalni az üzleti élet nyelvén, nevetségessé válhat.


Három bűvös betű? 2

IDŐ, PÉNZ. Aki saját zsebből finanszírozza a kurzust, annak a tandíj is döntési szempont lehet. Állásban levőknek azonban csak vállalatuk támogatásával érdemes belekezdeni a feladatba. A cég jóváhagyása nemcsak a tandíj átvállalását jelenti, hanem az órák látogatásához, illetve a felkészüléshez szükséges szabadidő biztosítását is. (Nem véletlen, hogy a heti 1 napos elfoglaltságot igénylő tanfolyamokra inkább a középvezetők járnak, a felső vezetőket megcélzó executive MBA kurzusokon pedig általában egy-egy kéthetes tömbben tartják az órákat, mivel így jobban el tudnak szabadulni az elfoglalt topmenedzserek.)

A hazai multik a már évek óta náluk dolgozó, jól teljesítő vezetők, vagy vezetői posztra esélyes dolgozók MBA-tanulmányait támogatják, akik a tanulmányi szerződésben kötelezik magukat, hogy meghatározott ideig a diploma után is a munkahelyen maradnak (Figyelő, 2002/14. szám). “Sok helyen valójában nem tudják mással motiválni a munkatársat, így viszont az a képzés alatt és után a szerződés miatt nem hagyhatja el a céget” – mond véleményt Lukács Zsolt, a Telkes Tanácsadó Rt. partnere.




 Kinek ajánlott az MBA?
 • Aki elmúlt 30-35 éves és jól tud angolul
• Aki 4-5 év munkahelyi gyakorlattal, s esetleg vezetői tapasztalattal is rendelkezik
• Akinek komoly vezetői ambíciói vannak, s nemcsak egy szakterületet szeretne átlátni, hanem a vállalat egészének működését
• Aki műszaki diplomája mellé szeretne gazdasági ismereteket is szerezni, vagy közgazdász, de jó pár éve, esetleg a rendszerváltás előtt végzett
• Akinek van heti 10-20 órája a felkészülésre, illetve óralátogatásra

Az iskolák beszámolói szerint azonban nemcsak nagyvállalatok menedzserei, de kisebb cégek vezetői is beiratkoznak a képzésre, illetve sok jogász, orvos, bölcsész kíván ily módon üzleti ismereteket szerezni. Gazdasági diplomával viszont akkor érdemes belevágni, ha az jó pár éves, esetleg Marx neve is szerepel a kibocsátó intézmény nevében, azaz az illető nem tanult még modern közgazdasági ismereteket. Nem sok újat hall viszont az egyik hazai egyetem MBA-kurzusánaz az öt éve végzett közgazdász, aki ismeretei felfrissítésére vágott bele a képzésbe. Szinte ugyanazt tanulja, mint azelőtt a Közgázon, ráadásul az elvben gyakorlatorientált oktatáson ugyanis 100 fős teremben előadásokat hallgatnak a diákok.

A képzésre tehát csak az szánja rá magát, akinek valóban szüksége van az ott szerezhető tudásra, a “papír” ugyanis önmagában nem garantálja a biztos elhelyezkedést. Hiába szerzi meg valaki a bizonyítványt, ha nincs vállalati gyakorlata, nem válik egy csapásra keresett topmenedzserré.




 Melyik iskolát válasszuk?
• Ahol van felvételi szűrés
• Ahol külföldi előadók, illetve az üzleti élet szereplői is tartanak órákat
• Ahol vannak gyakorlati órák
• Ahol idegen nyelven is oktatnak tárgyakat
• Ahol tudatos módon állítják össze a csoportokat
• Ahol stabil az informatikai háttér
• Amelyről jó véleménnyel vannak személyes ismerősök, illetve mérvadó vezetők

NEM CSODASZER. “Az MBA nagy korszaka hat-hét éve volt, azóta csökkent az értéke, mivel egyre többen rendelkeznek vele. Az oktatási piac felhígult, úgyhogy senki ne várjon csodát ettől a három betűtől” – foglalja össze Fröhlich Péter, a P & Bert személyzeti tanácsadó ügyvezetője. Szerinte a cégek elsősorban akkor örülnek az MBA-papírnak, ha műszaki végzettséget fejelnek meg vele, hiszen a gazdasági jellegű másoddiplomák közül egyértelműen ez a legértékesebb. Mindazonáltal ma már a gyakorlat, a nyelvtudás és a kapcsolatok fontosabb tényezők az álláspiacon. Az MBA-diploma a fizetés terén sem bizonyul lényeges paraméternek. Fröhlich tapasztalata szerint a hazai cégek nincsenek tisztában az egyes kurzusok közti különbséggel, s főleg az iskola híre alapján ítélnek, sokszor tévesen. A tanácsadó a magasabb vezetői pozícióba kívánkozók számára javasolja a kurzust. “Akinek van lehetősége választani, inkább a komolyabb és angol nyelvű képzés mellett döntsön” – teszi hozzá.

“A hazai munkaerőpiac még nem ismeri el ezt a diplomát, aminek egyik oka az, hogy közepes, illetve az MBA elnevezést már ki sem érdemlő képzések is megtalálhatók a hazai palettán” – erősíti meg Lukács Zsolt, akinek a praxisában még nem fordult elő, hogy egy megbízó kifejezetten ilyen végzettségű jelöltet kívánt volna. A tanácsadók egyöntetűen ajánlják viszont a külföldön, az Egyesült Államok vagy Nyugat-Európa valamelyik rangos intézményében szerezhető “igazi” MBA-t (a legjobb iskolák rangsorát lásd külön). Ez ugyanis a tudásanyag és szemlélet mellett biztos nyelvtudással, s a ma oly becses multikulturális tapasztalattal is gazdagítja a diákot. Mindennek ára kétéves kiesés a munkából, a borsos tandíj és a kinn-tartózkodás költségei – ezek együtt akár több tízmillió forintra is rúghatnak.

Édesanyja támogatásával kezdett felnőtt fejjel amerikai MBA tanulmányokba 1989-ben Czakó Borbála, aki ma az Ernst &Young vezérigazgatója. A mama azzal ösztökélte lányát, hogy vállalta: a mindenkori minimálbérnek megfelelő összeggel “szponzorálja” tanulmányai alatt. Ez persze nem volt elég az amerikai Tulane University pénzügyi MBA-kurzusának elvégzéséhez. “Eladtam az autómat, s Amerikában biciklivel jártunk” – meséli Czakó Borbála, aki két kislányát is magával vitte. Mégsem ezt találta a legnehezebbnek. “Rettenetesen sokat kellett tanulnom, hogy a nyelvi hátrányt behozzam. A felsőfokú angoltudás nem volt elég egy fegyvergyártó cégről szóló tanulmány megértéséhez.” Közgazdasági tudásának felfrissítésére az indította, hogy a rendszerváltás idején a Compacknál dolgozott, amelyet a Sara Lee vásárolt meg. “Mint angolul jól tudó közgazdász, én vettem részt a privatizációs tárgyalásokon, ám sokszor nem értettem, mit kérdeznek például az árképzéssel vagy a marketinggel kapcsolatban.” Czakó 1991-ben azután az elsők közt volt, akik pénzügyi MBA-t szereztek Magyarországon. Hazatérése után több bank kereste meg felsővezetői állással, végül a Világbankhoz került igazgatónak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik