Stílusosan egy lovarda akadálypályáján mutatta be itthon a felső tízezer igénye szerint szabott vadonatúj luxus-terepjáróját a Volkswagen. A magyar szakmai közönségnek szívet melengető érzés, hogy az akár 20 millió forintot is elérő árú Tuareg irdatlan, 200-300 lóerőnél is erősebb motorjai közül a 4,2 literes V8-as Győrben készül. Nem is kell messzire vinni, mert a Tuaregeket Pozsonyban szerelik öszsze.
A Volkswagen birodalom már tekintélyes, évi több száz ezer darabos autógyártó-kapacitással rendelkezik a hajdani Csehszlovákia utódállamaiban. A pozsonyi VW bázison a Tuareg mellett Polo is készül, s a csoporton belül egyedül itt állítják össze a négykerék-meghajtású Golfokat és Borákat. A tatabányaiak nagy bánatára a Pozsony közeli Nagyszombat (Trnava) ad otthont a PSA Peugeot Citroën 700 millió eurós, évi 300 ezer darabos kapacitású, 2006-tól termelő kisautógyárának is (Figyelő, 2002/51-52. szám). Ugyancsak a PSA konszern – már a Toyotával karöltve – a csehországi Kolinban 2005-ben indítja évi 300 ezer darabos kapacitással autógyártását, amelyből százezer Toyota, 200 ezer Peugeot és Citroën lesz. A másik nagy csehországi autógyár, az évszázados ipari hagyományokat ápoló Mlada Boleslav-i pedig egyre nagyobb üzleti sikerrel ontja magából a Skoda személyautókat.
A többi volt KGST államban is húzó ágazattá lépett elő az autógyártás. Magyarország eközben fokozatosan háttérbe került a nagy autóipari cégek terveiben – a Suzuki az egyetlen kivétel.
A kézimunka-igényes gépkocsi-összeszerelés helyett egyre inkább a jól gépesíthető részegységekre összpontosítanak nálunk az autóipari konszernek. Az Audi csaknem valamennyi erőforrását már Győrben gyártja. A Fiat-GM Powertrain tulajdonába került szentgotthárdi Opel motor- és sebességváltó-bázis palettája újabb termékekkel – így az automata személyautó-sebességváltóval – gazdagodott, és fejlődik az automata teherautó-sebességváltókat készítő Alison is.
Fontosabb autógyárak a régióban
LENGYELORSZÁG
• Gliwice
GM/Opel, (Opel Agila)
• Poznan
VW (T4)
• Lublin
Daewoo FSO*
• Varsó
Daewoo FSO
• Zeran
Daewoo (Lanos)
• Bielsko Biala
Fiat
CSEHORSZÁG
• Mlada Boleslav
Skoda
• Kolin (2005-től)
Toyota/Citroën kisautó
KELET-NÉMETORSZÁG
• Drezda
VW (Phaeton)
• Lipcse
Porsche (Cayenne),
épül: BMW 1,
SZLOVÁKIA
• Pozsony
VW (Tuareg, Polo, Golf 4×4, Variant 4×4, Bora 4×4)
• Nagyszombat
PSA (Peugeot (2006-tól) kisautó)
ROMÁNIA
• Pitesti Renault
(Dacia Nova)
Craiova Daewoo (Matiz)*
MAGYARORSZÁG
• Győr
Audi Hungaria Motor
• Esztergom
Suzuki (Swift, Wagon R+)
* Leállították
Vadas Tamás, a Hyundai Auto Hungary, a dél-koreai társaság magyar disztribútorának vezetőjének információi szerint – ő egyébként maga is éveken keresztül hiába próbált nyélbe ütni egy magyarországi Hyundai haszonjármű-összeszerelést – nem sok történt az ügyben. Még a gyártandó autó modellje sem készült el.
Magyarországi telephely a mérlegen
Előnyök
• földrajzi közelség az EU-n belüli gyárakhoz
• gyártási hagyományok
• rugalmas önkormányzati ajánlatok, helyi kedvezmények
• infrastruktúra-beruházási kedvezmények
• stabil politikai helyzet, beruházási biztonság
• NATO-tagság
Hátrányok…
• erős forint
• magas élőmunka-költség
• megszűnt, csak részben konvertált központi társaságiadó-kedvezmények
• nehézkes, központosított, tárgyalási technika
Sötétebben látja a hazai háttéripar fejlettségét és a befektetés-ösztönző csáberőt Széles Gábor, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének, továbbá a Videoton (a napokban ezerfős elbocsátást kilátásba helyező székesfehérvári társaság) elnöke. Nem elég ütőképes a hazai háttéripar, alig akad olyan meghatározó modern nagyvállalat, mint a Rába, vagy az Ikarus. A hazai háttéripar derékhada még a járműgyártásban is tőkével rosszul ellátott kis, legfeljebb középvállalatokból áll, amelyek jó esetben is csak az “udvari beszállítók” beszállítói. Ezzel szemben Szlovákiában Pozsony körül és Csehországban egyebek között a Volkswagen közreműködésével kiépült az a fejlett háttéripar, amelyről a magyarok nyolc év óta álmodnak, de megvalósítani nem tudták.
Az MGYOSZ elnöke szerint a kormánynak – az SZDSZ választási ígéreteinek megfelelően – sürgősen csökkentenie kellene a munkára rakódó költségeket. Ám addig is a Magyarországon működő vállalkozásoknak nem szabad ölbe tett kézzel várni a multikat.