Gazdaság

Internetes és mobil bankolás – Előnyben a mobilitás

Töretlenül gyarapszik a bankok mobiltelefonos és internetes ügyfélbázisa.

Internetes és mobil bankolás – Előnyben a mobilitás 1

Ma már a drága elérhetőség helyett inikább a weben elérhető szolgáltatások és tartalmak hiánya magyarázza az internet alacsony hazai elterjedtségét – vélik a szakértők. És bár igaz, hogy a kormányzati szektor alaposan lemaradt az állampolgárok és a cégek számára hasznos lehetőségek kínálatával, az üzleti szféra egyre több ilyet nyújt a világhálón. Az internetes szolgáltatások területén pedig különösen a pénzügyi szektor erős: a hazai pénzintézetek már csaknem kivétel nélkül kínálnak e-bankolási lehetőségeket valamilyen formában. A GKI Gazdaságkutató Rt., a Westel Mobiltávközlési Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. közös felméréséből kiderül, hogy az elektronikus folyószámla-szolgáltatásra szakosodott bankok már 207 ezer lakossági és 30 ezer vállalati internetes szolgáltatásra szerződött ügyféllel rendelkeznek, mindez pedig az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest a lakossági fronton 69, a vállalati piacon pedig 38 százalékos növekedést tükröz.


Internetes és mobil bankolás – Előnyben a mobilitás 2

Az emelkedő ügyfélszám javuló minőségről és a szolgáltatók körének bővüléséről árulkodik, és a fenti felmérésen kívül ezt igazolják az Index.hu Rt. által alapított “Az év internetes bankja Magyarországon 2002-ben” díjra benyújtott pályázatok is. Beck György, a HP Magyarország vezérigazgatója – a verseny egyik alapítója – szerint jó jel, hogy míg tavaly csupán hat pénzintézet vetélkedett az elismerésért, az idén már tízen nyújtottak be pályázatot. A díjat egyébként a CIB Internetbank nyerte el, mert – mint a Miniszterelnöki Hivatal Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások Hivatalának államtitkára, Baráth Etele által vezetett zsűri indoklásából kiderült – a bank vállalati stratégiájában, üzleti gyakorlatában és kommunikációjában kiemelt fontossággal kezeli elektronikus távszolgáltatásait, köztük is első helyen az internetes csatornát.

Nincs ezzel másként a hazai piacon e-bankolási lehetőséget nyújtó többi pénzintézet sem, amelyek szintén egyre erőteljesebben koncentrálnak internetes szolgáltatásaik tökéletesítésére, kiegészítésre. A világhálón zajló kommunikációt pedig ma leghatékonyabban a mobiltelefon egészíti ki, s ezt mind a bankok, mind az ügyfelek felismerték. A mobil-bankolás a GKI-Sun-Westel felmérés szerint bizonyos alkalmazások estében máris népszerűbb az internetes szolgáltatásoknál. A maroktelefon egyértelmű győztesnek bizonyul például az információs szolgáltatásokban: egyenleg lekérdezésre, és a kártya-, vagy számlatranzakciókról történő értesítésre is többen használják, mint az internetet. Kevésbé népszerűek egyelőre a maroktelefonos lehetőségek közül azok a mobilalkalmazások, amelyek segítségével a bankszámla tulajdonosa maga is tranzakciót kezdeményezhet, például amikor átutalásról, vagy betétlekötésről rendelkezhet. Ezek a szolgáltatások az utóbbi időben ugyan WAP technológián alapulva már igénybe vehetők, ám mivel csupán két pénzintézet – az OTP és a CIB – kínál ilyeneket, elterjedésükre még várni kell.


Internetes és mobil bankolás – Előnyben a mobilitás 3

Ma elsősorban a lakossági ügyfelek részesítik előnyben a maroktelefont, ami érthető is, hiszen ezek elterjedtsége – ami több mint 60 százalékos – jóval felülmúlja a számítógépekét. Ami a konkrét mutatókat illeti: a mobilbanki technológia késése miatt az alacsonyabb szintről induló, de gyorsabban növekvő maroktelefonos ügyféltábor már 2001 közepén utolérte az interneten keresztül bankolók számát, sőt, azóta túl is szárnyalta azt. Téved azonban, aki a mobiltechnológiát az internetes bankolással, vagy akár a hagyományosabb, telefonos ügyintézéssel, esetleg a pultos ügyfélfogadással versengő megoldásnak fogja fel. A bankok számára ugyanis mindezen csatornák integrációja jelent garanciát arra, hogy ügyfeleik kitartanak mellettük. A különböző értékesítési utak hatékonysága pedig alaposan növelhető, ha a kínált információk egységesek, s a képződő adatok mindenütt hozzáférhetők. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az ügyfelek is előnyben részesítik azokat a bankokat, ahol mindig a számukra legkényelmesebb megoldással intézhetik pénzügyeiket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik