Gazdaság

Államreform és decentralizáció – Megy a megye, jön a régió?

A kormány nagyszabású önkormányzati, államigazgatási reformra készül, amelynek során újra fellángolhat a "megye kontra régió" vita.

Államreform és decentralizáció – Megy a megye, jön a régió? 1

Olyan ígéretet tett választási programijában az MSZP, amelyet egyedül aligiha képes teljesíteni. A párt a demokratikus intézményépítés befejező lépéseként jelentős decentralizációt hajtana végre, számos kormányzati feladat- és hatáskört delegálna területi szintre. “Az államigazgatási szerkezetben új döntési fórumként jelennének meg a régiók, de ezzel együtt az önkormányzati rendszer is átalakulna, merthogy 2006-ban már regionális szinten is tartanának választásokat” – magyarázza Wiener György szocialista országgyűlési képviselő, alkotmányjogász, a párt egyik fő ideológusa, aki társelnöke a grandiózus államreformtervet kimunkáló IDEA tudományos csoportnak. A választott regionális önkormányzatok létrehozása a kormányzati szintet kettőzné meg, s elsődlegesen nem a megyéktől vagy a településektől venne át funkciókat – teszi hozzá.

A megyei közgyűlések szerepét intézményfenntartó társulások vennék át, amelyekbe a kistérségi társulások delegálnának tagokat. Ehhez persze még lesz egy-két szavuk a helyi politikai, társadalmi és civil szerveződéseknek is, de – mintha kész ténynek tekintenék a változást – már most megkezdődött a rivalizálás az egymáshoz közelfekvő nagyvárosok között a régióközponti cím elnyeréséért. A vonatkozó törvények megváltoztatása azonban kétharmados többséget igényel, ezért a kormánypártoknak az elképzelés megvalósításához mindenképpen meg kell nyerniük a jobboldal támogatását.




 A regionális operatív program prioritásai

• Települési életminőség javítása
• Regionális versenyképesség erősítése
• Tudásbázis kialakítása

TUDOMÁSUL VESZIK. Bármennyire is meglepő, e kérdésben mindazonáltal nincs túl nagy ellentét a két politikai tábor között. Olyannyira, hogy 1998-ban még a Fidesz is zászlajára tűzte az államszerkezet átalakítását. A reformelképzelések azonban léket kaptak, egyfelől azért, mert a megyei önkormányzatok háromnegyedében 1998 őszén a Fidesz és szövetségesei szereztek többséget, s a kormányzat nem akarta a saját embereit hátba támadni, s “kihúzni alóluk” a megyéket. Másfelől pedig éppen a szocialisták vétózták meg a parlamentben a Stumpf István volt kancelláriaminiszter által vezetett közigazgatás-fejlesztési program egyes részeit.

“A megyei önkormányzatok élén álló szocialista elnökök most tudják, hogy politikai kötelezettség 2006-ra a választott régiók létrehozása, hiszen a demokrácia záloga a decentralizáció folytatása, a kistérségi önrendelkezés kiteljesítése” – hangsúlyozza Baráth Etele, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára. Érvelése szerint a régiók megerősítése már csak uniós csatlakozásunk miatt is fontos. Kívánatos, hogy olyan regionális önkormányzatok alakuljanak meg, amelyek közvetlenül pályázhatnak uniós pénzekre Brüsszelhez. Azért kell ugyanis most a 2004-2006-os időszakra vonatkozóan egyetlen Nemzeti Fejlesztési Tervet (NFT) benyújtania Magyarországnak, mert az unió szerint a jelenlegi statisztikai-tervezési egységek és a mellettük működő regionális fejlesztési tanácsok nem rendelkeznek a regionális programok tervezéséhez, a pályázatok lebonyolításához, a pénzek fogadásához, valamint a monitoring, értékelő funkciók ellátásához szükséges, érett intézményi rendszerrel. “A választott képviselőtestülettel és önálló forrással rendelkező régiók – szögezi le Baráth Etele – 2007-től már az uniós pályázatok önálló lebonyolító hatóságaivá válhatnának.”




 A 2006-tól tervezett régiók forrásai

• Átengedett adók: az szja 40, az áfa 38 százaléka maradna a régióknál
• Normatív hozzájárulás a központi büdzséből
• Foglalkoztatási és agrártámogatási alapok egy részének kezelése
• Pályázás uniós támogatásokra
Forrás: IDEA Munkacsoport

Nem mindenki ilyen optimista. Takács Albert, az ombudsman általános helyettese egy minapi tanácskozáson úgy fogalmazott, hogy a megyék megszüntetése és a regionális önkormányzatok létrehozása rövid távon nehezen valósítható meg. Szaló Péter, a Nemzeti Területfejlesztési Hivatal elnökhelyettese pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy az unió nem írja elő, miként épüljön fel a közigazgatási-államigazgatási rendszer. A gazdasági-társadalmi fejlődés, a versenyképesség fokozása miatt kell a helyi érdekeket és forrásokat integrálni tudó, választott képviselőtestülettel és saját forrással rendelkező régióknak létrejönniük.




  Régiós helyzetkép

UNIÓS LÉPTÉKEK. Az EU intézményhálózata régiókban gondolkodik, amelyek kellő nagyságúak ahhoz, hogy komplex módon lehessen megtervezni az adott térség fejlesztését. Az unió területi statisztikai egységrendszere, a NUTS (Nomenclature des Unites Territoriales Statistiques) arra szolgál, hogy az eltérő fejlettségű területeket azonos szempontok alapján lehessen támogatni. A NUTS I. a legnagyobb tartományi szint (egyes országok esetén magát a tagállamot jelenti) 3-7 milliós átlagnépességgel számol. A NUTS II. 800 ezer-3 milliós népességet vesz alapul, ennek felel meg a 7 magyar statisztikai-tervezési egység. A NUTS III. 150-800 ezer fős népességgel kalkulál, nagyjából a mi megyéink sorolhatók ide. A NUTS IV. és NUTS V. a magyar kistérségeknek és településeknek felel meg. Az uniós pénzek célterülete elsődlegesen a NUTS I. és NUTS II. kategóriába tartozó tervezési-fejlesztési “régió”.

HAZAI TÉNYEK. A magyar politikai szóhasználatban régiónak nevezik az 1996-ban kialakított 7 statisztikai-tervezési körzetet is. Ezek valójában területi statisztikai számbavételi egységek, amelyek uniós elvárásra, bár rossz kompromisszum eredményeként születtek. Az egy főre jutó GDP tekintetében mind a 7 körzet alatta marad az uniós átlag 75 százalékának, ezért az uniós besorolási rendszer, a NUTS II. hatálya alatt a teljes kedvezményezetti körbe tartoznak.

HAZAI TERVEK. Az államreformterv keretében az MSZP-SZDSZ koalíció reális határokkal rendelkező 6-7 önkormányzati és kormányzati feladatokat ellátó régió létrehozását szorgalmazza. Ezek területi határa egybeeshet a statisztikai-tervezési egységekkel, de attól el is térhet. A területért felelős politikai államtitkárok, Nagy Sándor és Baráth Etele is elegendőnek tartanák, ha csupán 3 statisztikai tervezési egység lenne, mert így egyetlen régió GDP-je sem lépné át az egy főre jutó uniós GDP 75 százalékát, azaz hosszú távon is kiemelten a strukturális alapokból támogatandó területnek minősülne.

“Nem az a lényeg, lesz-e regionális önkormányzat vagy sem, sokkal inkább az, hogy polgárközpontú és hatékony közigazgatás valósuljon meg” – mutat rá Balsay István, az előző ciklus területfejlesztési politikai államtitkára. A politikus az államreformterv kapcsán kétségbe vonta az MSZP decentralizálási szándékát. “A kormány balra cselez és jobbra megy el” – mondja. Példaként a kistérségi támogatások 1 milliárd forinttal történő növelését említette, ami szerinte a szocialisták vidéki pártépítését szolgálja, s nem tartja klasszikus decentralizálási törekvésnek azt sem, ha a miniszterelnök nevezi ki a regionális fejlesztési ügynökségek munkacsoportjainak vezetőit. Az uniós támogatások elnyerése kapcsán arra hívja fel a figyelmet: nem biztos, hogy az uniós prioritások egybeesnek a nemzet érdekeivel. “Nem lehet úgy eljárni, mint az a háziasszony, aki látja, hogy a vasedény-boltban a nagy piros fazekak le vannak értékelve, ezért berohan és vesz belőlük tízet. Mert nem biztos, hogy erre van szüksége” – érvel. Kritikája szerint az uniós pénzek maximális lehívása érdekében a jövő évi költségvetés elhanyagol számos olyan ágazatot, amelyek nem célterületei az uniós fejlesztéseknek, ugyanakkor az ország szempontjából a jelenleginél nagyobb kormányzati figyelmet és támogatást érdemelnének – ezek közé sorolja az önkormányzatok, az igazságszolgáltatás és a hazai vállalkozások támogatását.

KONFLIKTUSKEZELÉS. Egyelőre nem készültek hatásvizsgálatok arról, mennyibe kerül a regionális közigazgatási és önkormányzati szint kiépítése. Becslések szerint kezdetben mindenképpen megdrágítaná az államapparátus működését, később azonban a “helyben hatékonyabban lehet felhasználni a forrásokat” filozófia szerint megtakarítást eredményezhetne. A demokratikusabb állami működés viszont mindenképpen javítaná a mindenkori kormány helyzetét. “A funkciók decentralizálása számos konfliktustól mentesítené a kabinetet, nem kerülne fel minden probléma kormányzati szintre” – hangzik Wiener György érvelése.

Az alkotmányjogász szerint a régiórendszernek demokratikus hozadéka is lehet, enyhíthetne az ország politikai polarizáltságán. Nem valószínű ugyanis, hogy a 6 vagy 7 régióban mindenütt ugyanaz a párt nyerne, mint amelyik az országgyűlési választásokon. A régió politikai ellenpólust képezhetne, hiszen a kormányzati feladatok jelentős részének átadása miatt nyilvánvalóan nagyobb hatalmat jelentene, mint a megyei szintű irányítási-igazgatási jogosultság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik