Gazdaság

Henkel – Tömött hadikassza

Az év elején elhatározott stratégiaváltás mellett akvizíciós terveket szövöget a düsseldorfi Henkel, amelynek magyarországi vezetője 13 év után felállt.

Fekete Istvánt Magyarországon összekötik a Henkellel, hiszen a menedzser vezette a céget itteni – a nyolcvanas évek végén bekövetkezett másodszori – fészekrakása óta. Az eredmények magukért beszélnek, hiszen 2001-ben, amikor a magyar leányvállalat 17 százalékos árbevétel-növekedést ért el, szemben a régió 8 százalékos Henkel-átlagával, ötödször nyerte el az itteni társaság a legjobb leányvállalatnak kiírt házi verseny trófeáját. Az idén sincs oka szégyenkezni Feketének, az elnök-igazgató azonban mégis felállt, s átadta helyét Deák Ferencnek, az eddigi gazdasági vezetőnek.


Henkel – Tömött hadikassza 1

Fekete István. A világszerte bevezetett strukturális változások miatt más típusú vezetőre van szükség.

Német szokás szerint a felügyelőbizottságban továbbra is a cég segítségére lesz Fekete István, ám operatív munkát január elsejétől kezdve nem végez. A váltást saját elhatározással magyarázza. “A világszerte bevezetett strukturális változások elérték a Henkel Magyarországot is, ez más kihívást tartogat, más típusú vezetőre van szüksége a vállalatnak 2003-tól” – mondja Fekete, akinek nyilván azért is nehéz az új vezetési struktúrába betagozódnia, mert a magyar leányvállalati vezetők közül elsőként formált önálló céget egy multi itteni részlegéből. Ennek eredményeképpen a Henkel nemcsak a háztartási vegyipari és kozmetikai termékek egyik vezető forgalmazója Magyarországon, de a legjelentősebb gyártó is.

ÁTALAKÍTÁSOK. A hazai cég élén bekövetkezett változás nem az egyetlen – és biztos nem a legjelentősebb – átalakulás manapság a Henkel háza táján. A düsseldorfi székhelyű társaság az elmúlt időszakban megvált Cognis és Ecolab nevű leányvállalataitól, s ezáltal letisztítottabbá tette a termékportfóliót. A saját fejlesztések – és akvizíciók, mint például a Loctite megvásárlása – révén egyrészt széles háztartási termékskálát alakítottak ki, amely a mosó- és mosogatószerektől, a kozmetikai és hajápoló szereken át a ragasztókig ér el. Ezt házon belül márkás termékeknek nevezik, amelyek mellett az ipar számára gyártott termékek találhatóak még meg. Az úgynevezett technológiai iparág révén szinte minden ágazatban jelen van a Henkel nálunk is. Ezt az új helyzetet az év elején a vállalati filozófia újrafogalmazása tette mindenki számára nyilvánvalóvá, amit azután szervezeti átalakítás kísért. A fogyasztók számára a folyamatot arculatváltással tette teljessé a düsseldorfi cég. Ez az új arculat – amely a Brand like Friend nemzetközi szlogenre és logóra épül – azt az alapító által megfogalmazott célt igyekszik újra kommunikálni, hogy a Henkel termékei segítenek könnyebbé tenni az életet.

A kommunikáció fontos ugyan, de – a kifejezetten elfogadható üzleti eredmények ellenére – a Henkel stratégiai céljai megvalósítása előtt komoly akadályok tornyosulnak. A hadikassza tömve van ugyan – ezt a cég vezető menedzserei is ezekkel a szavakkal írják le -, az akvirálásra kiszemelt cégek azonban sorra mondanak nemet, vagy legalábbis hosszú ideig kéretik magukat. A piaci elemzők és a társaság menedzsmentje egyetért abban, hogy a mosószerüzletág kisebb növekedési potenciállal bír, mint a kozmetika, ezért nem meglepő, hogy a Henkel az utóbbi területen erősítene. De miután a Nivea termékéről ismert Beiersdorf ellenállt a vételi ajánlatnak, a szintén jó nevű hajápolási specialista, a Wella is kéreti magát.

ELLENÁLLNAK. Pedig – a Wall Street Journal Europe értesülése szerint – közel 5 milliárd eurót érne meg Ulrich Lehner Henkel-vezérigazgatónak a jelenleg még konkurens cég bekebelezése. A tőzsdén jegyzett családi vállalatként működő Henkelnek szintén egy családi vállalat áll ellen, s az üzlet elhúzódásának kiszivárgott információk szerint pontosan az az oka, hogy a Wella-család különböző ágai nem tudnak egyezségre jutni az árban. Márpedig a részvényeket csak közösen tudják értékesíteni.

A házasság azt eredményezné, hogy a Henkel-Wella együtt érdemi konkurenciát teremtene a francia L’Oréal konszernnek a kifejezetten gyorsan bővülő hajápolási piacon. Ez azonban komoly fejtörést mégsem okozna a franciáknak, mert míg számukra csak a konkurenciaharc élesedését hozná a német cégek egyesülése, addig a Henkelnél alapkérdés, hogy megerősödjön a leginkább növekedő piacokon.

A cég ezt azonban konzekvensen tagadja, Lehner nemrég azt nyilatkozta: “Tény, hogy erős finanszírozási alapokkal rendelkezünk, de a költekezésre nem sürget bennünket az égvilágon semmi.” A vezérigazgató szerint organikusan is tud növekedni a cég, ám pont ez az, amit nem hisz el neki a piac.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik