Gazdaság

Dakar-csapat – Hyundai homokfutók

Dakar-csapat – Hyundai homokfutók 1A Föld ura le akarja győzni a sivatagot.#<# Ennek az arab mesébe illő mondatnak most magyar vonatkozása is van, miután két Hyundai "Föld ura" - azaz egyenes fordításban két "Terracan" -, magyar legénységgel a fedélzetén vág neki a Dakarnak. A híres-hírhedt sivatagi show startja ezúttal a Rhone torkolatánál lesz, január elsején éjjel. A Paris-Dakar raliversenyre egy teljes csapatot – két Terracan terepjárót, egy speciális MAN szervizkamiont és egy assistance Terracan kocsit – állít ki a magyar magántulajdonban lévő Hyundai Auto Hungary Kft. Neves ralis személyiségeket és szerelőket sikerült megnyerniük az ügynek. Az egyik kocsi vezetője Benyó Miklós tereprali pilóta, 29-szeres magyar bajnok, oldalán Maurer Péter navigátorral. A másik Terracan kormányát Liszi László off-road versenyző tekeri majd, akit Rack György navigátor segít majd az eligazodásban. A csapatkapitány, az assistance autó vezetője Váradi Ernő lesz.

A verseny Dakar – csak így hívja mindenki, annak ellenére, hogy a hagyományosan Párizs és Dakar között megrendezett verseny útvonala évről évre változik. Indult már több francia városból, sőt a spanyolországi Granadából is, s célállomása sem mindig a szenegáli Dakar. A 2001-es erőpróba például Egyiptomban, Kairóban fejeződött be, a 2003. évi, 25. alkalommal megrendezésre kerülő jubileumi verseny pedig a szerencsések számára szintén Egyiptomban, Sharm el Sheikhben fog véget érni. Az első Párizs-Dakar Rally egyébként 1978. október 26-án indult útjára Thierry Sabine szervezésében. A 170 induló Algéria, Niger, Mali és Szenegál útjain igyekezett teljesíteni a 10 ezer kilométeres távot.

A várható erőpróba ismeretében nem meglepő Liszi László szerénysége, aki egyelőre nem is a jó helyezésről álmodik, hanem, a célbaérést tekinti célnak. Ez persze nagyészt a két “homokfutón” múlik majd. A Hyundai Terracan vadonatúj típus. Az összkerék-hajtású terepjárót 2,9 literes CRDi turbódízel motor hajtja, alapkivitelben 150 lóerős teljesítménnyel, 333 Newtonméter forgatónyomatékkal, amely az ötsebességes kézi sebességváltón keresztül 166-168 kilométeres óránkénti végsebességig gyorsíthatja a kocsit.

Egyebek között bukócsövet, 6 pontos biztonsági övet, speciális tűzoltórendszert, időtállóbb fék- és üzemanyagcsöveket kell beszerelni az autóba, s természetesen az útviszonyokhoz igazodó dupla lengéscsillapítót, különleges futóművet, más üléseket is kapnak a kocsik. A homok ellen alkalmasabb légszűrővel védik a motort és az eredetinél nagyobb turbó feltöltővel és hűtővel látják el. Más lesz a terepváltó, erősebb a kuplung, nagyobb lesz a négy kerék és az eredeti helyett egy 240 literes gumi-üzemanyagtartállyal látják el a két sivatagi vándort.

Mindez persze nem olcsó mulatság, a költségek várhatóan 200 millió forint felett lesznek, amelynek javát a magyarországi Hyundai importőr állja, de számítanak szponzorokra, és a technikai háttérhez hozzájáruló partnerekre is. A Hyundai új, magyarországi arculatához tempós piaci növekedéséhez mindenesetre illik is a “versenyjelleg”. Az elmúlt két év alatt teljesen új modellpalettát felvonultató márka eladásai nagyságrenddel növekedtek itthon. Amint az Szederkényiné Bodrogi Piroska ügyvezető igazgató elmondta, tavaly összesen mintegy 1200 személyautót és haszonjárművet értékesített a Hyundai Auto Hungary, de most augusztus közepén már túl volt a társaság az 1100. autó eladásán, így az idén várhatóan 1800-2000 darabos forgalmat ér el a 35 tagú márkakereskedői hálózattal rendelkező importőr.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik