Gazdaság

Stratégiaalkotás a Johnson & Johnsonnál – Nagybevásárlás előtt

A gyógyszeripari óriás szépen növekszik, de ha nem szerez be néhány aranytojást tojó tyúkot, ráfizethet.

Kétségtelen, hogy a Johnson & Johnsonnak (J&J) jól ment az utóbbi időben. Nettó profitja – az egyszeri költségek figyelembevétele nélkül – 18 százalékkal, 5,9 milliárd dollárra, árbevétele pedig 11 százalékkal, 33 milliárd dollárra nőtt olyan sikertermékeknek köszönhetően, mint például a vérszegénység elleni Procrit. A cég árfolyama egy év alatt 20 százalékkal emelkedett, mert a befektetők egy potenciálisan egymilliárd dollárnyi többletet hozó szívgyógyászati berendezés piacra dobását várják a jövő év elejére.

Stratégiaalkotás a Johnson & Johnsonnál – Nagybevásárlás előtt 1LÉPÉSKÉNYSZER. Ennek ellenére szinte biztos, hogy a J&J teljesítménye néhány éven belül romlik majd. Néhány kulcsfontosságú piacon a verseny erősödni fog, miközben a társaság ígéretes új gyógyszereire még évekig kell várni. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a profit megtartása érdekében William C. Weldon vezérigazgatónak ki kell nyitnia a J&J bukszáját és nyélbe kell ütnie néhány üzletet, még mielőtt a versenytársak lecsapnak a legjobb lehetőségekre, vagy felsrófolják az árakat.

Nehéz mutatványra kényszerül Weldon, aki a cégcsoport gyógyszer-üzletágának volt vezetőjeként ez év áprilisában ült bele a vezérigazgatói székbe. Hosszú távú növekedést kell megalapoznia úgy, hogy ne fizessen túl sokat érte. “Semmi sem olcsó, az biztos” – mondja Weldon, ám hozzáteszi: “Ha átlagon felüli profitnövekedést érünk el, akkor rugalmasabbak lehetünk, és több lehetőséget megvizsgálhatunk a növekedés erősítéséhez.” A versenytársak árgus szemekkel figyelik majd a stratégiát. Az utóbbi időben nehezebb volt a növekedés a gyógyszeripar számára, s bővülő részt képviseltek a meglévő gyógyszerek új változatai. Ha a J&J nem tudja végrehajtani a növekedési ütem fenntartásához szükséges felvásárlásokat, akkor valószínűleg a többiek sem tudják ezt megtenni az iparágban.

De mire ez a nagy sietség? Végül is ez az a cég, amelynek teljesítménye szépen felülmúlta az ágazati átlagot, s első helyre került a Business Week által az 50 legjobban teljesítő cégről összeállított listán. Ráadásul Weldon vitatja azt a megállapítást, hogy az elkövetkező néhány évben szünet következne be az új termékek kibocsátásában. A J&J-nek azonban nincs közeli kasszasikert ígérő saját készítménye, ráadásul néhány jól fogyó gyógyszere hamarosan erős versennyel kerül szembe. A 3,4 milliárd dolláros éves eladással büszkélkedő Procritnak – az Egyesült Államokon kívül Eprex néven árulják – konkurenciát támaszt majd az Amgen vérszegénység elleni készítménye, az Arenesp, amelyet várhatóan az idén rákbetegek számára is ajánlatosnak nyilvánítanak. A J&J új, hatóanyaggal borított eszköze pedig, amelytől meredeken esik a kockázata annak, hogy az artériák újból elzáródnak egy angio-plasztika után, várhatóan már jövőre nem lesz egyedül a piacon, hasonló termékkel jön ki például a Guidant.

A Johnson & Johnson lehetséges felvásárlási célpontjai SCIOS.

Új szívgyógyszere 500 millió dollárt hozhat évente.

GILE AD SCIENCES. Új AIDS-gyógyszere jól startol. Néhány elemző szerint az eladások megközelíthetik az évi 1 milliárd dollárt.

CEPH ALON. Gyorsan felfutó forgalmú narkolepszia-elleni orvossága, a Provigil valószínűleg másfajta alvászavarok esetén is bevethető, és így 700 millió dolláros éves bevételt produkálhat.

CV THER APEUTICS. Koszorúér-görcs elleni gyógyszere évi félmilliárd dollárt érhet.

A következmény: Daniel T. Lemaitre, a Merrill Lynch elemzője szerint az idei és a jövő évre várható kiemelkedő növekedés után 2005-re a J&J profitbővülésének üteme 13 százalékra esik vissza. Jon M. Fischer, a Fifth Third Bank, a J&J egyik nagy részvényesének vezető elemzője úgy véli, felvásárlásokra lenne szükség.

Nem lesz könnyű megtalálni a megfelelő célpontokat. Számos nagy gyógyszergyártó – köztük a Merck és a Bristol-Myers Squibb – profitcsökkenést szenvedhet el, részben, mert erősödik a generikus termékek versenye, részben az új nagy forgalmú gyógyszerek hiánya miatt. A J&J tehát egyre éhesebb versenytársakkal küzd majd, amelyek ugrásra készen állnak, hogy ígéretes új termékekre tegyenek szert. Ez pedig feljebb és feljebb srófolhatja a legjobb cégek árát. “Nagy a küzdelem a piacon – mondja egy befektetési bankár -, megfelelő üzletet megfelelő áron kötni, ez lesz a legnehezebb.”

FELVÁSÁRLÁSI RUTIN. A J&J-nek mindazonáltal hatalmas felvásárlói tapasztalata van. Weldon előde, Ralph S. Larsen 55 céget vett meg az elmúlt 10 évben, általában jó eredménnyel. A Centocor biotechnológiai társaság megszerzésével a csoport 1999-ben rátehette a kezét egy ígéretes reuma-gyógyszerre, a Remicade-re. A J&J marketingje hozzásegítette e készítményt ahhoz, hogy az addigi évi 116 millió dollár helyett 2001-ben már 721 millió dollárnyi fogyjon belőle. Ráadásul a J&J tanult a korábban ismétlődő botlásaiból. Miután a vállalat 1994-ben ellenséges felvásárlás formájában kebelezte be az orvosi készülékeket gyártó Cordist, ami ez utóbbi cég sok jó szakemberének távozásához vezetett, a J&J létrehozott egy integrációs csapatot, hogy elkerülje a hasonló problémákat.

Mit vehet tehát meg Weldon? Elemzők és befektetési bankárok szerint a J&J várhatóan 10 milliárd dollár értékű ügyek sorát üti majd nyélbe az elkövetkező két évben olyan cégekkel, amelyeknek vagy már piacon lévő, vagy a hatósági jóváhagyáshoz közel álló új gyógyszere van. Lehetséges célpont a Gilead Sciences, amely nemrég megkapta az amerikai élelmiszer- és gyógyszerfelügyelet (FDA) engedélyét egy új AIDS-gyógyszerhez. Lloyd S. Kurtz, a San Franciscó-i Harris Bretall Sullivan & Smith befektetéskezelő cég szenior alelnöke szerint a gyógyszer 1 milliárd dollárnyi eladást generálhat. A Cephalon narkolepszia (egyfajta alvászavar) ellen engedélyezett gyógyszere, a Provigil jól illik a J&J pszichiátriai termékkörébe, s mint ilyen, évi 700 millió dollárt hozhat a konyhára. Más befektetők a Sciost emlegetik, amelynek új szívgyógyszere évi 500 millió dollár bevételt jelenthet, valamint a CV Therapeutics nevű céget, amely a koszorúér-görcs ellenszerén dolgozik. Jonas V. Alsenas, az ING Furman Selz Asset Management portfólió menedzsere meg van győződve arról, hogy a CV gyógyszeréből évi 500 millió dollárnál is többet el lehet adni. E lehetőségekről egyik fél sem kívánt nyilatkozni.

Stratégiaalkotás a Johnson & Johnsonnál – Nagybevásárlás előtt 2VÁLOGATÓSAN. A J&J meglehetősen igényesnek látszik. Bár voltak találgatások arról, hogy érdeklődik a bajban lévő Bristol-Myers Squibb iránt, befektetési bankárok ezt valószínűtlennek tartják, mondván: a Bristol növekedése nem megfelelő. Ágazati források szerint az év elején a J&J körülnézett az 1,4 milliárd dollár éves árbevételt produkáló, orvosi készülékeket gyártó cégnél, a St. Paul-i székhelyű St. Jude Medicalnél, de elállt a minnesotai cég megszerzésétől, mert a rendkívül gyorsan változó technológia túlságosan megnöveli a felvásárlás kockázatát. Sem a St. Jude, sem a J&J nem fűzött kommentárt az értesüléshez.

A legjobb befektetésekért folytatott küzdelemben a J&J erős ütőkártyát játszhat ki a Merckhez és a Bristolhoz hasonló cégekkel szemben: profitabilitásának köszönhetően részvényének magas a kurzusa. Árfolyam/nyereség hányadosa (P/E) a 2003-ra prognosztizált profit alapján 22, míg a Mercké 16,7, a Bristolé pedig 17,6. A J&J tehát könnyen rálicitálhat a többiekre bármilyen felvásárlási játszmában. A kérdés csak az, miként játssza ki a kártyáit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik