Hajók, teherautók és személygépkocsik milliói használják manapság azt a globális műholdas helyzetmeghatározó rendszert – a Navstart -, amelyet az Egyesült Államok védelmi minisztériuma működtet.#<# A csak GPS-ként emlegetett hálózat jelentősége óriási, nemcsak polgári, hanem katonai értelemben is. Ezért is döntöttek úgy az Európai Unió államainak vezetői, hogy saját, az amerikai GPS-t helyettesítő rendszert helyeznek üzembe. A Galileo projektet - tudományos és gazdasági jelentőségén kívül - azért hívták életre, hogy amennyiben egy esetleges Egyesült Államok elleni támadás alkalmával a GPS hálózatot Washington kikapcsolná, Európa saját megoldással rendelkezzen. A 30 műholdból álló rendszer megvalósítása 3,2 milliárd euróba kerülne – az EU ebből 405 millió eurót áll, a többit magánbefektetőktől várják -, s ez az összeg olyannyira hatalmasnak tűnik, hogy felmerül a kérdés, a Galielo haszna képes-e ezt ellensúlyozni. Az Európai Bizottság jelenlegi álláspontja szerint mindenképpen. Németország és Franciaország határozottan támogatja a tervet, s hosszas egyezkedés után Hollandia és Nagy-Britannia sem adott hangot ellenkezésének az EU közlekedési minisztereinek március végi, a Galileo program beindításáról szóló találkozóján, ahol végül a projekt zöld utat kapott. A rendszer előreláthatólag 2008-ban kezdhet működni.
Az Egyesült Államok illetékesei már kevésbé látják szívesen saját GPS-ük konkurenciáját. A Janes Space Directory nevű védelmi minisztériumi kiadvány szerkesztője szerint a két rendszer által kibocsátott rádióhullámok zavarhatják egymást, ami biztonsági kockázatot jelent. Ráadásul az európai szisztéma fölött nem rendelkezhetne az Egyesült Államok, vagyis egy ellene irányuló támadás esetén azt nem kapcsolhatná ki.
A Galileo európai pártolói ezzel szemben azzal érvelnek, hogy az korszerűbb és pontosabb lesz a Navstarnál – és az oroszok által használt Glonass hálózatnál is -, ami nemcsak fokozott biztonságban, de nagyobb üzleti potenciálban is megtestesül. Igaz, ez utóbbit nem a fogyasztók éreznék, akik már ma is ingyenesen használhatják a Navstart, hanem a kutatás-fejlesztést végző amerikai és európai vállalatok. Utóbbiak számára a program megvalósulása presztízskérdés is egyben: megmutathatja, hogy Európa a Galileóhoz hasonló nagy projektek esetében nem engedi át a vezető szerepet az Egyesült Államoknak.