Gazdaság

Stefano Favaro – Olaszország – A pólóktól a diszkókig

Magyarországon átutazóban akadt üzleti lehetőségre Stefano Favaro, aki nyolc éve működtet hazánkban a Benettonnak dolgozó varrodát - és "hobbiként" egy lemezkiadót is.

Ismerősei szerint rettenetes a munkabírása. Megesett, hogy munkatársaival reggel hatra ért haza egy útjukról, de nyolckor már mindannyian benn voltak az irodában, s csodálkozott, hogy a többiek miért olyan enerváltak. “Nem egyszerű ember, makacs, akaratos, célratörő, mindent megmozgat, hogy elérje, amit kitűzött maga elé. Azt a szót, hogy »nem«, nem ismeri” – jellemzi üzlettársa és barátja, Melkvi Gábor. Bár ebből a jellemrajzból azt lehetne feltételezni, hogy Favaro mindenkin átgázolva, lélektelenül keresztül akarja vinni az akaratát, a Viva+ zenetévé fiatal női műsorvezetője – művésznevén Zsu – mégsem ilyen típusnak tartja. “Sokak véleményét kikéri, ha készít például egy videoklipet, s más diszkósok tehetségét is elismeri, ami nagyon ritka tulajdonság ebben a szakmában, ráadásul hatalmas szíve van, őszinte és természetes” – összegzi véleményét a műsorvezető.

Stefano Favaro – Olaszország – A pólóktól a diszkókig 1Az olasz üzletember munkabírására jó példa, hogy már egy évvel a főiskola befejezése előtt dolgozni kezdett a háztartási gépeket gyártó De Longhi cégnél. Egy barátja ajánlotta be, aki a kereskedelmi irodán az igazgató jobbkeze volt, s éppen akkor távozott, amikor a friss diplomás fiatalembert felvették. Ennek köszönhetően “megörökölte” annak állását. Üzleti útjai során bejárta a világot, majd egy gyártórészleg élére került, később marketinggel, szponzorációval foglalkozott, ezt követően pedig a társaság egyik leányvállalatának igazgatója lett. Innen hívták vissza – lassan tíz éve – a kereskedelmi osztályra, ahol a nyugdíjba vonuló vezető azt szerette volna, ha ő lenne az utóda. Mégsem nevezték ki, ezért felmondott.

VÉLETLENEK. Pár hónapot pihenéssel töltött, fontolgatta, mihez kezdjen, amikor az egyik barátja invitálta, hogy tartson vele, mert Magyarországra utazik, ahol van egy cipőgyára. “Nem álltam meg azonban Magyarországon – ahol egyébként akkor jártam először -, hanem továbbmentem Romániába, mert az az ötletem támadt, hogy létrehozok egy De Longhi gépeket gyártó üzemet. Három hónapot töltöttem odakinn, de a hatalmas bürokrácia, a megkövetelt rengeteg papír beszerzése rendkívüli módon lassította az ügyek előrehaladását, ráadásul saját tulajdonú cég helyett csupán vegyes vállalatot alapíthattam volna, s a politikai és a gazdasági helyzet is labilis volt. Ezért feladtam a tervet, s hazaindultam” – emlékszik vissza Stefano Favaro.

pályamódosítás. Útközben egy kecskeméti szállodában töltötte az éjszakát, s amikor kifizette a számlát, egy magyar vendég olaszul érdeklődött nála, hogy mit keres Magyarországon. Rövid beszélgetés után az újdonsült ismerős felajánlotta: utánanéz, hogy akad-e eladó gyártelep. Hazatérve véletlenül összefutott egy barátjával, aki a pamut divízió gyártásvezetője a Benettonnál. Elmesélte neki romániai kalandját, mire az illető megkérdezte, miért nem ruhagyárat akar létesíteni. Favaro hiába szabadkozott, hogy nem ért hozzá, barátja meggyőzte, hogy ezt is meg lehet tanulni. Egyúttal kilátásba helyezte, hogy folyamatosan rendelne tőle árut, mert Olaszországban már drága a termelés. Nem sokkal utána magyar “felhajtója” is jelezte, hogy sikerült épületeket felkutatnia, így visszatért Kecskemétre, s végül a BRG egyik csarnokát találta a legalkalmasabbnak. Céget alapított, kibérelte a helyiséget, megrendelte Olaszországból a gépeket, álláshirdetést adott fel, s a 150 jelentkező közül kiválasztott 40 embert. A gyártást 1993-ban kezdte meg, a Benetton által szállított anyagból.

Másfél év múltán azonban eladta a bérleti jogot egy olasz barátjának, s Lakiteleken nyitott varrodát, mert a megyeszékhelyen egyre emelkedtek a bérleti díjak, a munkabérek és a rezsiköltségek. Négy évre rá ugyanott újabb csarnokot vett ki, s ekkor már együttesen 900 négyzetméteren 90 alkalmazottal folytatta a termelést. A kisebbik üzemet tavaly átköltöztette Tiszakécskére, ahol 1800 négyzetméteres termet tudott kibérelni. Mivel ennek csak a felét használja ki, a fennmaradó rész bizonyos részét ingyenesen a helyi varrónőképző rendelkezésére bocsátotta, amely hetente háromszor tart ott foglalkozásokat. Az üzletember azt reméli, hogy a végzettekből biztosíthatja a létszámbővítéshez szükséges munkaerőt, a rendelésállomány ugyanis évenként 10-15 százalékkal bővül. A bérleti konstrukciót azért tartja előnyösnek, mert szerinte Magyarországon relatíve drágán lehet csak üzemcsarnokot vásárolni.

Stefano Favaro37 éves, a trevisói főiskolán szerzett könyvelői diplomát. 1983 és 1992 között a De Longhi cégnél, illetve annak leányvállalatánál dolgozott. Ezt követően a véletlenek sorozata úgy hozta, hogy megalapította Magyarországon az S. M. Zero Kft.-t, s 1993-ban beindította a Benetton számára ruhákat készítő varrodáját.

A következő évben diszkózni is elkezdett, s 1999-ben társalapítója a Faster Records kiadónak, majd létrehozza a szerzői jogaikat képviselő Pannon Publishing Kft.-t. Vállalkozásai összesen mintegy 110 főnek adnak munkát.

Elvált, egy 20 éves fiú és egy 10 éves kislány édesapja.

LEMEZLOVAS. Stefano Favarónak azonban akad egy másik “hivatása” is. Imádja a zenét, 14 évesen már egy olasz kalózrádióban vezetett vasárnap délelőtti kívánságműsort. A következő esztendőben életbe lépett jogszabály törvényesítette az elszaporodott illegális rádiók működését, s a tinédzser a kereskedelmi rádiózásból is kivette a részét, emellett a diszkózásba is belefogott. A főiskola megkezdésekor felhagyott e tevékenységeivel, ám hét évvel ezelőtt, Magyarországon ismét beindította a zenei vonalat. Egy szombat este ugyanis betért egy kecskeméti diszkóba, beszélgetni kezdett a lemezlovassal, s amikor megemlítette, hogy régen ő is űzte ezt az ipart, Roger becenevű magyar kollégája, Melkvi Gábor kérte, hogy a következő héten is jöjjön el, mert nagy bulit csapnak. “Valóban így történt, én is diszkóztam, meg olaszul énekeltem, fantasztikus hangulatot teremtettünk. Annyira feldobódtam ettől, hogy vettem magamnak két lemezjátszót, keverőt, kezdtem gyakorolni, s ettől fogva közösen csináltuk a műsort Rogerrel” – idézi fel a történteket a menedzser. Az olasz diszkósnak kezdett híre menni, két év múltán már hívták mindenfelé. Stefano ekkor fölvetette, hogy az olasz Radio Deejay mintájára indíthatnának egy rádiós diszkóműsort. A következő héten már el is kezdhették a kecskeméti Gong Rádióban, majd a műsorokat élőben is előadták Deejays Time néven. Sikerükön felbuzdulva Favaro ötletére ekkor létrehozták a jelenleg hat alkalmazottal működő kiadójukat, a Faster Records Kft.-t, amely tavaly jelentette meg a Deejays Time első mixalbumát, s nemrég már az ötödik CD-jüket dobták piacra. E cégen belül működik a külföldi előadók és diszkósok magyarországi felléptetésével foglalkozó Faster Promotion. “Stefano remek érzékkel találta ki, hogy független olasz cégektől dalokat vásárol, amelyeket többek között nekünk értékesít. Fantasztikus, ahogyan a mi rendkívül nehéz nyelvünket megtanulta, ugyanakkor döbbenten látom, hogy a honfitársai mentalitásához szokott vállalkozó időnként megrökönyödik, hogy a magyarok mentalitása olaszabb az olaszokénál” – állapítja meg Pásztor László, a Warner Music Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Személyesen. “Nincs menedzserünk, mert a személyes kapcsolatokban hiszünk, s tárgyalásokon is jobb, ha

a magunk fejével gondol-

kodunk. Ha diszkóműsort adunk, saját felszereléssel érkezünk a kezdés előtt másfél órával, beszélünk a tulajdonossal, de az érkező közönséggel is foglalkozunk. A kinti diszkósok is így csinálják, gondoltam, ennek itt is sikere lesz” – meséli a vállalkozó.

A Faster Records a legjelentősebb olasz lemezkiadók magyarországi képviseletét is ellátja, s ez újabb üzletet hozott. A Radio Deejay ugyanis tavasszal megvásárolta a Star FM rádióadót, s a Time Records igazgatója beajánlotta Stefanót a rádióhoz, ahonnan megkeresték, hogy miben tudna segíteni az induláshoz. A kérésnek eleget tett, s most lemezlovasként dolgozik a rádiónál. Nemrég Rogerrel együtt elkészítették életük első zenéjét, s egy chicagói gospel énekesnőt is szerződtettek a szöveg megírására és feléneklésére, majd Budapesten videoklippet vettek fel vele. A számot Olaszországban is kiadták bakelit lemezen, s büszke arra, hogy ők az első magyar diszkósok, akiknek szerzeménye külföldön megjelent. Ám egy pillanatra sem pihen meg, már lépéseket tett annak érdekében, hogy saját rádiója is legyen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik