Legszívesebben “kinyírnának” a márkaimportőrök, amiért akár 15-20 százalékkal a hivatalos magyar ár alatt árulok gyári új autókat – mondja Baán Barnabás, a balatonfüredi Euro-Carex Bt. ügyvezető igazgatója. Elsősorban magas kategóriájú német és svéd autótípusokat kínál kedvező feltételek mellett, például a tizenhárom millió körüli árú A6-os Audit vagy 5-ös BMW-t tízmillióért tud adni. Az autókereskedelemmel foglalkozó cég – a Márkafüggetlen Gépjármű-kereskedők Nemzetközi Szövetsége (EAIVT) tagjaként – jövőre 300-400 prémium kategóriájú autócsoda eladását tervezi.
A gyári márkaimportőrök a fogukat csikorgatják, s Baán szerint számos testületnél bepanaszolták már. “Feljelentettek, pedig minden szabályos és törvényes” – mondja önbizalommal telve a kereskedő, aki, saját állítása szerint, hatékonyabb szervezetének köszönhetően tudja olcsóbban adni a kocsikat. Pedig drágábban jut az autókhoz, mint a márkaimportőrök. “Ha azonos áron tudnám beszerezni a kocsikat, nem 20, hanem 30 százalékkal kínálnék a márkafüggő konkurencia alá” – fogadkozik Baán, aki nem fél attól, hogy az általa forgalmazott autókat majd elutasítják a konkurens márkaimportőrök drága pénzen kiépített szervizhálózatában. Az üzletember szerint az Európai Unióban elfogadott viszonossági elv alapján, amely a magyar márkaszervizekre is kötelező, nemcsak az általuk forgalomba helyezett kocsikat kell fogadniuk szervizállomásaikon.
A verseny az verseny, és az árletörő független importőr, az “első fecske” várhatóan arra kényszeríti a nagy prémium márkák forgalmazóit, hogy kicsit lejjebb ereszkedjenek a magas áraikkal. A “visszavonulás” indokolt lenne önmagában az erős forint miatt is, de Magyarországon az unió árviszonyaihoz képest egyébként is viszonylag drágák a nagy autók.
Ösztönző regulákMíg 2000-ben összesen 16,2 ezer használt autót importáltak a cégek és magánszemélyek Magyarországon, 2001-ben a nem végleges adatok szerint 50 ezernél is többet. A megugrott importnak három jogszabályi változás is kedvezett. 2000. január elsejétől ugyanis a korábbi normatív (kereskedelmi és magánforgalomban 4 éves) évjárat-korlátozás helyett a környezetvédelmi határértékek teljesítéséhez kötötték a használtautók behozatalát és forgalomba helyezését. 2001. január elsejétől az EU, EFTA és CEFTA országaiban (Románia kivételével) gyártott gépjárművek után egységesen 0 százalék lett a vám. A céges behozatalt segítette, hogy 2001 elejétől nem kell behozatali engedély a gépkocsik importjához, s megszűnt az úgynevezett behozatali kvóta is.
HARSÁNY AKCIÓK. Az áresésnek itthon az egyre harsányabb akciók révén lehetnek tanúi az autósok. Az Opel kétmillió forintra leszállított Astra Classicja, a Fiat Paliója és a Renault Thaliája jó példa a csökkenő árszínvonalra (Figyelő, 2001/16. szám). Ám a nagy márkák fejlődő piacra szánt modelljeinek egyre látványosabb megjelenése mellett más jelenségektől is tartanak a még mindig növekvő, de recessziós visszaeséstől rettegő hazai autóforgalmazók. A kereskedők attól félnek, hogy az egész értékesítési rendszer megakadhat az importált használtautók áradata miatt, ami mára letörte a beszámított kocsik árát is. Több pénzt kellene ráfizetni az újra, emiatt későbbre tolódik, vagy el is marad jó néhány újautó-vásárlás. A potenciális vevő elveti ugyanis a további spórolást, s az új jármű helyett gyakran inkább egy másik, egy-két éves használtat vásárol olcsóbban, mint korábban tehette volna.
Olcsó utánpótlás?Franciaországban egy másfél éve hozott környezetvédelmi törvénymódosítás alapján 2002 januárjától nem helyezheti forgalomba használtan vásárolt, 5 évesnél idősebb autóját új tulajdonosa, ha a kocsi valamilyen szerkezeti eleme a gyári konstrukció szerint azbesztet tartalmaz. A használtautó-beszámításra építő autóforgalmazók, illetve a gyártók lobbijának nyomására azonban a napokban fél évre felfüggesztették a jogszabály életbe léptetését, és ki tudja, milyen újabb fordulatokat hoznak az ügyben a jövőre esedékes francia választások. Ha mégis életbe lépne a jogszabály, mintegy 20 millió francia kocsi értéke esne szinte a nullára, újabb lendületet adva a nemzetközi használtautó-üzletnek, s mindez a vámérték alapjául szolgáló Schwacke katalógus áraiban is éreztetné a hatását
LESZORÍTÓ HATÁS. Ha a környékre befut egy nagyobb import használtautó-szállítmány például Olaszországból, Svájcból, akkor a környező márkakereskedés fogalma azonnal leesik. Így járt a ceglédi, a szombathelyi, a marcali dealer – példálózik Maróthy Miklós, a Renault Hungária értékesítési igazgatója. “Azoknak a 9-10 éves autóknak őszre 700-800 ezer forintra zuhant az ára, amelyeket az év elején még 1 millió forintért el lehetett adni” – mondja Dankai András, a használtautó-kereskedelemmel foglalkozó Delta-Popp Kft. ügyvezető igazgatója is. Óriási a verseny, amit az olcsó import gerjeszt, és ezzel aligha tudnak lépést tartani azok a kereskedők, akik nem vállalkoznak az “illegális” módszerekre épülő importra.
Nehezen boldogul a 2001-ben behozott 30 ezer új gépkocsijával a legnagyobb hazai márkaimportőr, a Porsche Hungária is, hiába hozta létre kifejezetten a beszámított használtautók értékesítésére Weltautó elnevezésű részlegét. A 13 egységből álló újraértékesítési hálózat minőségi garanciával, a “még használtabb” használtautók beszámításával, finanszírozásával, assistance szolgáltatással próbálja eladni a legfeljebb 6 éves és kevesebb mint 100 ezer kilométert megtett autóit, de éppen ez az a piaci szegmens, ahol főleg az ár számít. Tarolnak az olcsó használt importkocsik. Mátrabérci Sándor, a Weltautó vezetője szerint jövőre ez már visszahat az újautó-eladásra is, csökkenni fognak az árak.
A trükkös használtautó-behozatal egyik lehetséges modelljeTÉNYLEGES ÜGYLETEK
A kiszemelt autó német piaci ára: 13,5 ezer márka.
A magyar importőr kifizeti a 13,5 ezer márkát; ebből 10 ezer 650 márkát készpénzben (számla nélkül), 2850 márkát pedig átutalással.
A vevő a kereskedőtől piaci áron megvásárolja az autót Magyarországon.
FIKTÍV SZÁML AMOZGÁSOK
A német kereskedő vagy az eredeti tulajdonos papíron eladja egy offshore cégnek a 13,5 ezer márka értékű autót 12 ezer márkáért
Az offshore cég “látszólag” eladja azt egy német kereskedőnek, 2500 márka számlaérték mellett
A német kereskedő továbbszámlázza a magyar használtautó-importőrnek haszonnal, 2850 márkáért
Az importőr magyar kereskedő hivatalosan átutalja a 2850 márkát, behozza az autót és az illetékes vámhivatalnál bemutatja a számlát
A belpiacon készpénzért értékesíti az autót piaci értéken
Hitelre történő értékestésnél papíron továbbadja egy közvetítőnek, 25 százalékkal a hivatalos vámérték felett, majd visszavásárolja tőle piaci értéken; ez az alapja a lízingszerződésnek.
“Nem szeretjük, ha hülyének néznek minket, pedig itt ez folyik országos méretekben” – ezekkel a szavakkal utasítja vissza a tagok nevében a főhivataloknak a “szürke” használtautó-import irányában mutatott passzív hozzáállását Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Szerinte a tömeges használtautó-behozatal Kajmán-szigeteki offshore cégekre és számlacsalásra épül (lásd ábránkat). A külföldről behozott, többségében 6-10 éves használtautók 90 százaléka alulszámlázással érkezik az országba. Az egyesületi adatok alapján a vámkezelt autók átlagos számlaértéke 400 ezer forint alatti. Aki legálisan próbál használt kocsikat behozni, amint azt a Ford Budaörs korábbi tulajdonosa megpróbálta, az veszít az üzleten, mert a belpiacon csak ráfizetéssel tudta eladni azokat. Az árakat lenyomták a gyanúsan kis számlaértéken behozott autók, amelyek után kevesebb forgalmi és fogyasztási adót fizetnek.
VISSZHANG NÉLKÜL. Az MGE csaknem egy éve fordult a számlaérték-csaláson alapuló használtautó-import ügyében a pénzügyminiszterhez. Azt kérte, hogy a tárca valamilyen más módszer alkalmazásával, például az uniós tag Finnországban bevált – a számlaértéktől független, katalógusérték alapján megszabott, a fogyasztási adót felváltó – regisztrációs díj bevezetésével orvosolja a bajt, de ez mind a mai napig nem történt meg. A minisztérium azzal tért ki, hogy a kétéves költségvetés miatt menet közben nincs mód az adótörvények változtatására.
A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) illetékese, Fekete Attila szerint azokban az országokban, amelyek vámhatóságával erre vonatkozó kétoldalú együttműködési megállapodás van érvényben, az ottani kollégák megpróbálják ellenőrizni a számlát kibocsátó cégnél, hogy valós-e az ár, de ritka kivétellel helyben is hagyják azt. Ötvenezer autó esetében már döcögős az ellenőrzés, hamar lejár a határidő, a hatóság kénytelen elfogadni a számlán szereplő értéket. Nehezíti a vizsgálódást, hogy egyes országokkal – így például Svájccal – nincs a vámosoknak kétoldalú együttműködési megállapodása, így ott nem is járnak utána a számláknak. A VPOP a visszásságok rendezésre tett is javaslatot, amelynek értelemében 2002-től, ha a saját kimutatás szerinti piaci értékhez képest 50 százalékkal nagyobb az eltérés a számlán, vizsgálat nélkül is a saját piaci érték szerint számol a vámhatóság.
BŐVÜLŐ PIAC. A számok alapján a márkaimportőröknek nem lenne okuk a pánikra, bár a több százmillió forintos hálózatépítési, márkakereskedés-, szerviz-beruházásokhoz felvett hitelek törlesztése miatt féltik a piaci részesedésüket. A hazai újautó-eladás, mint az elmúlt három év mindegyikében, 2001-ben ismét rekordot döntve meghaladja az előző esztendei 130 ezret és megközelíti, akár el is éri a 150 ezer darabot. Jövőre ha nem is 15, de legalább 10 százalékos piacbővülésre számítanak az újautó-kereskedők.