Gazdaság

A sajtkereskedő – Beérett a biznisz

T. Nagy Tamás pincérkedéssel kezdte egy állami cégnél, később sok mindent kipróbált, ám a sikert végül a feleségével közösen beindított sajtkereskedés hozta meg.

Ki gondolná, hogy egy 16 ezer embert foglalkoztató, 66 francia és több külföldi gyárat üzemeltető vállalat első embere számon tartja a cég magyarországi partnerét? Márpedig Bernard Decker, a fontosabb tejipari konszernek közt jegyzett francia Lactalis International elnök-vezérigazgatója személyesen ismeri T. Nagy Tamást. “Ebben a szakmában csak a maximumot szabad nyújtani, s a magyarországi eredményeink egyértelműen neki köszönhetőek. Felkészült, profi szakember, aki jól ismeri a termékeinket, az értékesítési lehetőségeket és csatornákat.” – méltatja partnerét.

T. Nagy Tamás először a vendéglátóiparban helyezkedett el felszolgálóként, ám a rendszerváltás beköszöntével, amikor a munkahelye egyre bizonytalanabb lábakon állt, elment gyedre (!) a kisfiával, egy év múltán pedig “átigazolt” egy akkor alakult külkereskedelmi társasághoz. Ezt az időt arra szánta, hogy beletanuljon ebbe az üzletbe, s a gyakorlati tapasztalatok megszerzése után a feleségével elhatározta, hogy vállalkozásba fognak. Társtulajdonosként – szállodai kapcsolatrendszerére építve – minőségi italok forgalmazásával kezdtek foglalkozni, de saját céget is létrehoztak, amely vendéglőt működtetett. Közös családi vállalkozásként pékséget is üzemeltettek, s egyebek mellett mozis érdekeltséget is szereztek. “Ez az útkeresés időszaka volt, megpróbáltunk tudásban és egzisztenciálisan megerősödni. Valamennyire mindegyik profilunk jól ment, de éreztük, hogy hosszú távon nem lehetünk így eredményesek.

A sajtkereskedő – Beérett a biznisz 1MOTIVÁLÓ HIÁNYCIKKEK. A kilencvenes évek közepén úgy döntöttek, a sajtkereskedésre koncentrálnak, amiben az is szerepet játszott, hogy az éttermükbe betérő külföldi vendégek közül a főétel után sokan kértek sajtot. “Úgy véltük, számunkra a sajt a legérdekesebb, a legmívesebb, a legizgalmasabb, így a sajtkereskedés az a mesterség, amelybe bele kell fognunk, hiszen 1994-ben régiónkban még mindig csak tejtermék-kereskedések léteztek. A sajt viszont önálló műfaj, s be akartuk bizonyítani, hogy ez a profil hosszú távon életképes. El akartuk érni, hogy a sajtot ne csak akadálynak tekintsék a szendvicsben a kolbászok között” – meséli a vállalkozó.

Az induláskor azzal kellett szembesülniük, hogy ilyen ismereteket hazánkban sehol sem oktattak, nem létezett szakirodalom, csupán néhány kolléga, külföldre járó sajtkedvelő tapasztalataira építhettek. (Azóta saját kiadásban megjelentették a híres Taub-ner-kötet itteni viszonyokra átültetett változatát, a Sajtok nagykönyvét.) Megpróbálták katalogizálni az idehaza kapható termékeket – holland vagy bajor sajtokkal már lehetett találkozni -, de a beszerzés megtervezéséhez mindez kevésnek bizonyult. A bolt híre azonban a nyitást követően hamar elterjedt; az olasz, a francia és a holland nagykövet mellett más itt élő külföldiek is rendeltek, s ez alapján építették ki a beszállítói kört.

STÍLUSOSAN. Kezdetben T. Nagy Tamás széles választék kialakítására törekedett, amelyben bármely konyha megtalálja azt, amire szüksége van, s úgy gondolta, később az érdeklődésnek megfelelően szűkíti majd a palettát. A magyarországi állapotokat tükrözi, hogy míg egy nyugati felkapott sajtkereskedésben nem található 100-nál többféle termék, idehaza kevésnek bizonyult a 200 sajtféleség, s ma már 300-350 félét árulnak. Igaz, a 30 négyzetméteres, referenciaként szolgáló üzletben a cég forgalmának csupán a 15 százalékát realizálják – a vásárlók alkalmanként átlag 1000 forintot költenek -, a bevétel zömét az egyidejűleg beindított nagykereskedés hozza, az összes eladás 5 százalékát pedig az export teszi ki. A tulajdonos azonban kiemeli, hogy ebben a műfajban a hangsúlyt nem a minél bővebb kínálat megteremtésére kell helyezni, hanem a stílusra, azaz, hogy miként válogatnak a beszerezhető áruféleségek közül.

A vállalkozó bevallása szerint számára a legfontosabb feladat az volt, hogy tudatossá tegyék: a sajttal való foglalkozás intellektuális tevékenység, hiszen ezen készítményeknek eredetvédelmük, gasztronómiájuk van. S mára el tudta fogadtatni, hogy egy sajtbüfé jelentős fesztiválok lényeges szereplője lehet.

T. NAGY TAMÁS 40 éves, sokác (délszláv) származású. Mohácson született, az érettségi után a HungarHotelsnél helyezkedett el. Felszolgálóként kezdte, s 1989-ben a kecskeméti Aranyhomok Szálló igazgatóhelyetteseként távozott.

Közben vendéglátó-ipari áruforgalmi felsőfokú képesítést is szerzett, s a szerb-horvát nyelvvizsgát is letette. Rövid ideig egy magán-külkereskedelmi cégnél dolgozott, majd 1991-ben feleségével és egy másik társsal létrehozta a minőségi italokat forgalmazó Prémium Kft.-t, a következő évben pedig családi vállalkozásként saját céget alapítottak éttermük, a Mediterrán működtetésére.

Addigi érdekeltségeiket 1994-ben felszámolták, s életre hívták közös új társaságukat, a sajtok nagy- és kiskereskedelmével foglalkozó T. Nagy Tamás Kft.-t, amely ma már havonta 30-40 tonna sajt értékesítésével havi 30-40 millió forintos forgalmat bonyolít le. A vállalkozást a névadó vezeti, felesége, Beatrix a pénzügyeket viszi, Tamás fia 14 éves.

“Nemcsak kereskedő, hanem vendéglátós is: a szakácsokat, éttermeseket tanácsokkal segíti, hogy miként kínálják a sajtot. Olyan ügyesen kiképezte magát szakemberré, hogy bátran fordulok hozzá sajtokkal kapcsolatos kérdésekben, s mivel borral is foglalkozik, szükség esetén abban is eligazít, hogy valamely borhoz milyen sajtot társítsak” – jellemzi a vállalkozót Kalla Kálmán, a Gundel étterem konyhafőnöke.

PLAKÁTON. A szükség törvényt bont a marketing területén is: az induláskor a cég nem volt abban az anyagi helyzetben, hogy megbombázza a televíziót és a sajtót drága reklámidők és reklámfelületek megvásárlásával, ezért igényes tervezésű plakátokon hirdették magukat. Azóta évente új plakátot készítenek, amelynek tervezője a kezdetektől Pócs Péter grafikus. Az egyik plakátjuk Colorado államban egy meghívásos versenyen 1996-ban elnyerte “Az év kereskedelmi plakátja” címet. Képeslapokat is készítenek, amelyeket a Szépművészeti Múzeumban árulnak. “Rendkívül nagyvonalú, kitűnő ízlésű ember, aki jó szándékkal odadobja a gyeplőt a lovak közé. Soha nem kellett megmutatnom, amit terveztem, a munkámat mindig csak akkor látta, amikor a számlával együtt leadtam a kinyomtatott plakátokat. Ritka az ilyen megrendelő, aki hagyja szabadon szárnyalni az alkotót” – ecseteli kettőjük kapcsolatát Pócs Péter.

A sajtkereskedő publikál is: “Időnként provokálom a szakmát, máskor megpróbálok tanácsokat adni, de mindenképp igyekszem kihangsúlyozni a sajt kulturális értékeit. Elvégre alapanyagaiban minden sajtban egyformán tej, só és oltóanyag van, no meg poézis – és ez a legtöbb” – magyarázza, hozzátéve, hogy a mesterségén keresztül tudósokhoz, írókhoz, festőkhöz is eljut.

Egy ilyen jellegű igényes vállalkozásra nem az eladott mennyiség nagy léptékű növelése jellemző, T. Nagy Tamás is a csendes fejlődés híve. Mint hangsúlyozza, ezt nem lehet személytelenül csinálni, itt nemcsak a pénz számít, s azért is jól érzi magát ebben a szerepkörben, mert képes volt megőrizni az értékrendjét, azzal együtt, hogy üzletemberként (is) dolgozik.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik