Gazdaság

Kereskedelmi rádiók piaca – Nem-fizetős csatornák

A két országos kereskedelmi rádió szerint a jelenlegi piaci körülmények mellett nem lehet kitermelni a koncessziós díjat.

Kereskedelmi rádiók piaca – Nem-fizetős csatornák 1Kedvelnie kell a kockázatot annak, aki kereskedelmi rádiót óhajt üzemeltetni Magyarországon, ezekből a vállalkozásokból ugyanis nehéz nyereséget kicsiholni. Az országos kereskedelmi rádiófrekvenciákra kiírt koncessziós pályázaton győztes Országos Kereskedelmi Rádió (OKR) Rt. (Danubius) és a Sláger Rádió Műsorszolgáltató (korábban Hungária) Rt. a kezdetektől fogva azzal küzd, hogy a rádiók reklámpiaci részesedése mindössze 5-6 százalékos, szemben a Nyugat-Európában szokásos 8-9 százalékkal. Bár ezen a helyzeten a két versenytárs már régóta közös erővel próbál változtatni (Figyelő, 1999/23. szám), a rádiók arányaiban ma is csak akkora szeletet tudnak kihasítani a reklámtortából, mint két évvel ezelőtt, miközben a reklámpiac összességében sem nő. Az országos rádiók helyzetét tovább nehezíti, hogy időközben számos, igaz, csak helyi frekvenciával bíró versenytárs jelent meg. Ezek közül azonban sokan igyekeznek erejüket egyesítve mind nagyobb területen foghatóvá válni.

ÁtláthatatlanulA rádiós reklámpiac fejlődését gátolja, hogy nincsenek megbízható adatok a reklámköltésről. A csatornák a listaárhoz képest nagy árengedményeket adnak, ezért a listaár alapján végzett mérés jóval magasabbnak tünteti fel a bevételeket a valóságosnál. Ezt igazolja, ha összehasonlítjuk az országos csatornák tavalyi árbevételét a listaáron mért adatokkal (lásd táblázatunkat az 50. oldalon), ugyanis a kereskedelmi rádiók árbevétele túlnyomó részben – becslések szerint mintegy 90 százalékban – a reklámbevételből származik.

A Danubius, a Sláger és a Juventus megállapodott abban, hogy nettó reklámbevételüket közlik egy független könyvvizsgálóval, aki az egyes társaságok titkát megőrzi, de közli velük a három résztvevő összesített reklámbevételét. Fischer András szeretné, ha a megállapodáshoz a médiapiac valamennyi kiemelt szereplője csatlakozna, s így meg lehetne ismerni a reklámpiac valós bevételét. Nagy Tamás szerint az a veszély is megvan, hogy új frekvenciák kiírásánál a hatóság túl magas koncessziós díjat akar szedni, mert azt hiszi, rádió üzemeltetésével remekül lehet keresni. “Nem elhanyagolható szempont az sem – mutat rá Hofherr Krisztina, a Sláger Rádió kereskedelmi igazgatója -, hogy ha az érintett vállalkozások, köztük a reklámügynökségek tulajdonosai hisznek a listaárnak, irreális követelményeket támaszthatnak a cégek menedzsmentjével szemben.

MÁS FELTÉTELEK. A két országos kereskedelmi rádió nagy sérelme, hogy a Juventus hálózatépítésbe fogott, ami azt jelenti, hogy az általa összeállított műsort helyi rádiók is sugározzák. Így a Juventus kvázi országossá válik, ugyanakkor nem kell koncessziós díjat fizetnie. Utóbbi pedig nagy teher: az OKR 4,12 milliárd forint, a Sláger pedig 4,05 milliárd forint kifizetését vállalta a tenderen. A Rádió 1 is igyekszik terjeszkedni: módszere az úgynevezett mozaikos terjesztés, ami azt jelenti, hogy azonos programszerkesztési elvek alapján dolgozó helyi rádiók is használhatják a Rádió 1 nevet. “Az országos rádiókat negatívan érinti, hogy már nemcsak két, hanem négy csatorna kopog a reklámidő 70 százalékát értékesítő ügynökségek ajtaján” – állítja György Gábor, a Sláger Rádió vezérigazgatója. Mint mondja, a mai piaci helyzet gyökeresen eltér az 1997-estől, amikor a frekvenciapályázatot megnyerték. “Hiába sikersztori a Sláger Rádió története, a piaci körülmények miatt tulajdonosai arra a következtetésre jutottak, hogy nem lehet kitermelni a koncessziós díjat. Működésének hatodik hónapja óta a Sláger bevételei meghaladják a kiadásait. Valós árakon számolva a rádiók között hamar 23 százalékos reklámpiaci részesedést ért el, s ezt később 28 százalékra növelte. Ez azonban mind nem elég a koncessziós díj kitermeléséhez” – állítja György Gábor. Ezért a Sláger Rádió nem fizette be az Országos Rádió és Televízió Testületnek (ORTT) a koncessziós díj november 19-én esedékes részletét, ehelyett a szerződés feltételeinek újratárgyalását kérte. Az ORTT levélben szólította fel a Sláger Rt.-t, hogy nyolc napon belül fizessen. A rádiótársaságnál ennek ellenére látnak esélyt arra, hogy párbeszéd jöjjön létre a hatósággal. “Várjuk az ORTT érdemi reakcióját a levelünkre” – mondja György Gábor.

Csatornák és tulajdonosok*DANUBIUS



• GWR Radio (Hungary) Ltd. (70,0)

• Impulzus Média Kft. (25,0)

• Wallis Rt. (5,0)

SLÁGER RÁDIÓ

• Emmis International (54,0)

• Credit Suisse First Boston (20,0)

• Super Express Kft.(15,0)

• CSFB Rádió Kft. (5,5)

• Magyar Kommunikációs Bef. Kft. (5,5)

JUVENTUS

• Metromedia International Inc. (100,0)

ROXY

• Wallis Rt. (16,45)

• David Ashley Kirkby (15,13)

• DMG Radio (Hungary) Ltd. (13,16)

• GWR Radio (Hungary) Ltd. (13,16)

• Impulzus Média Kft. (13,16)

• Rókusfalvy Pál (13,16)

• Radiotrust Plc. (7,89)

• The Media and Income Trust Plc. (7,89)

RÁDIÓ 1

• Europe Developpement Intern. (n. a.)

• Eurozet Sp. (n. a.)

• Société dEtudies et de Geston pour le Commerce (n. a.)

INFORÁDIÓ

• Mészáros László (70,0)

• BKF Kommunikációs Rt. (20,0)

• Heltai Péter (10,0)

KLUBRÁDIÓ

• Monográf Rt. (68,0)

• Magyar Autóklub (32,0)

*Zárójelben a részesedések százalékban

Forrás: IM Céginformáció (Rádió 1), cégközlések

ÚJRATÁRGYALÁS. A másik országos kereskedelmi adó, a Danubius határidőre befizette a koncessziós díj esedékes részletét, igaz, annak áfájával késett pár napot. Sándor István vezérigazgató szerint pillanatnyilag nem időszerű a koncessziós szerződés újratárgyalása, a későbbiekben azonban elengedhetetlenné válik. “Azok közül a makrogazdasági feltételek közül, amelyekkel az 1997-ben készített, hét évre szóló üzleti tervünkben számoltunk, egy sem jött be. Sem a GDP, sem a reklámköltés, sem azon belül a rádiós reklámköltés nem nőtt az előrejelzések szerint” – mondja Sándor.

“Számításaink szerint az idei első kilenc hónapban 4,6 milliárd forint folyt be a teljes rádiós reklámpiacon. Ebből a Danubius, a Sláger és a Juventus együttes reklámbevétele – szponzoráció és más bevételek nélkül – mintegy 3,5 milliárd forint, a Danubiusé egyedül 1,7 milliárd forint. Vagyis 35-37 százalékos piaci részesedést értünk el, miközben eredetileg csak 28-29 százalékkal számoltunk” – vázolja fel a helyzetet a vezérigazgató, hozzátéve, hogy ez sem elég az eredetileg remélt eredmények eléréséhez. A reklámpiac reálértéken 9 százalékkal csökkent a tavalyihoz képest, a koncessziós díj részletei viszont az inflációval együtt nőnek. A 4,12 milliárd forintos díj 30 százalékát fizették be előre, a fennmaradó 70 százalékot tavalyi kezdéssel, négy részletben, évente kell leróni. Az idén esedékes részlet az eredeti 700-800 millió forintról az évek során 1,3 milliárdra nőtt, miközben az árbevétel nem tudja követni az inflációt. Ezért Sándor István úgy látja, hogy a koncessziós szerződés meghosszabbításakor újra kell tárgyalni a feltételeket. Érvrendszere szerint ugyanis más sem vállalná ugyanakkora díj kifizetését, ha a jelenlegi szereplőknek sem sikerül ilyen feltételek mellett nyereségesen működni.

Kereskedelmi rádiók piaca – Nem-fizetős csatornák 2HÁLÓZAT ÉS MOZAIK. A Juventusnál elégedettek a hálózatba szerveződés eredményeivel. Mint Nagy Tamás kereskedelmi és marketingigazgató beszámolt róla, 14 rádió tagja a hálózatnak, ezek megyeszékhelyi rádiók, de közülük több más városokban is sugároz. Így az ország lakosságának 70-80 százalékát elérik. Korábban a hálózat tagjai műsorblokkokat vettek át és ezeket nem feltétlen azonos időben adták le, de június eleje óta már vagy egész nap, vagy a műsoridő egy részében azonos műsort sugároznak, miközben a hírműsorokat helyben szerkesztik. A reklámidő megvásárlására is van mód helyileg és regionálisan is, tehát alkalmazkodnak a hirdetők igényeihez. “A hálózat kialakításától jövőre már nyereséget várunk” – közli Nagy Tamás.

Tematikusok INFORÁDIÓ.

Az idén az InfoRádió volt a leggyorsabban fejlődő adó: betört az első öt közé – mutat rá Módos Márton ügyvezető igazgató. Rátaláltak egy piaci résre: elsődleges célcsoportjuknak, a 30 feletti korosztálynak és a döntéshozóknak napi munkájukhoz szükségük van hírre, információra. Profiljuk meghatározó eleme, hogy a hallgatók a rádiótól hírt és információt kapjanak, véleményüket pedig saját maguk alakíthassák ki. Az ügyvezető szerint a magyar sajtót igen nagy részben a vélemény-újságírás jellemzi, sok a publicisztika, a véleményt sugalló beszélgetés és riportműsor. A tavaly októberben elindított adó az év utolsó hónapjaira már “pozitív nulla” eredményt ér el, vagyis képes finanszírozni saját működését. Mint Módos Márton mondja, üzleti sikerük egyik titka, hogy új lehetőséget kínálnak a hirdetőknek, akik náluk nem csak terméket vagy szolgáltatást tudnak eladni, vagy a cégarculatot tudják erősíteni, hanem ágazatukat érintő háttérinformációt is közölhetnek, vagyis elmondhatják, mi különbözteti meg őket a piac többi szereplőjétől. “Ez különösen a liberalizáció előtt álló telekommunikációs és energia szektorban tevékenykedő cégeknek fontos” – mutat rá Módos. Vonzó a hirdetők számára az is, hogy igen költséghatékonyan, meddőszórás nélkül elérik náluk a budapesti régió döntéshozóit. Ennek is köszönhető, hogy miközben a rádiós reklámpiac nem bővül, az InfoRádió reklámbevételei a hallgatottsággal együtt nőnek.

KLUBRÁDIÓ. Beszélgetős, “talk & news” rádióvá kíván átalakulni a jelenleg főként zenét és közlekedési információkat sugárzó Klubrádió, ha megkapják ehhez az ORTT engedélyét. Mint Komlósi Gábor vezérigazgató elmondta, a kérelmet már beadták, s remélik, pozitív választ kapnak. “Erősítjük a hírszolgáltatást, de nem leszünk hírrádió” – cáfolja Komlósi azokat a híreket, amelyek szerint az InfoRádió konkurenciájává kívánnak válni. Mint mondja, abból indultak ki, hogy a célcsoportjuknak tekintett 30-40 éves értelmiségi, vállalkozói réteg nem csak zenét akar hallgatni, márpedig az adók többsége 98 százalékban zenét sugároz. Ők ezzel szemben hiteles, intelligens, közszolgálati jellegű szöveges műsorokkal kívánnak erősíteni. Üzleti terveikről meglehetősen szűkszavúan nyilatkozik a vezérigazgató. Mint mondja, örülnének, ha már jövőre nyereséget érnének el, de a tulajdonosok nem szabtak meg erre vonatkozó határnapot.

Most örülhetnek csak a Rádió 1 tulajdonosai, hogy annak idején végül is nem indultak az országos frekvenciapályázaton. Mint Márton Dávid ügyvezető igazgató elmondta, a francia Hachette-csoport annak idején éppen azért jelent meg Magyarországon a Rádió 1-gyel, mert pályázni akart, de amikor megtudta, hogy az ORTT sem azt nem tudja garantálni, hogy nem ír ki több országos tendert, sem pedig azt, hogy nem engedi meg rádióhálózatok kialakítását, elállt szándékától. Most a mozaikos terjeszkedéssel ez az adó is igyekszik konkurenciát támasztani az országos csatornákkal szemben. Jelenleg tíz rádió használhatja a Rádió 1 nevet. Ez a társaság foglalkozik helyi rádiók reklámidejének értékesítésével is, összesen 60 csatornáéval. Konkurens csatornákat is értékesítenek, mert így tudnak a hirdetők számára az országos rádiókkal versenyképes ajánlatot tenni. “A reklámpiac egyre inkább hallgatókat vesz, nem pedig műsorokat” – jegyzi meg Márton Dávid. Mint mondja, stratégiájuk eredményeképpen három éve folyamatosan nő a forgalmuk, az idén megduplázzák a tavaly elért bevételt.

Fischer András, a Danubius és a Roxy rádió kereskedelmi és kommunikációs részlegének összevonásával az idén januárban megalakult Danubius Kereskedőház Rt. vezérigazgatója szerint a rádiók egyik fő baja, hogy a televíziók reklámideje nálunk relatíve olcsó, s ez leszorítja a rádiók által elérhető árat is. Lengyelországban és Csehországban például a médiaárak a két-háromszorosát is elérik az itteninek. Ráadásul a magyarok sokat tévéznek, s így a hirdetők azt a médiumot kedvelik. Nehezen próbálnak ki továbbá új csatornákat a már beváltak mellett. “Pedig a Danubius ugyanannyi embert elér, mint a TV2, csak az előbbi hat óra, az utóbbi két óra alatt” – jegyzi meg Fischer, hozzátéve, hogy ezeket az adatokat bemutatják az ügynökségeknek, remélve, hogy sikerül meggyőzni azokat. A bevételek növelése érdekében értékesítik közösen a hasonló tulajdonosi szerkezettel rendelkező Danubius és Roxy reklámidejét. Mint Fischer András mondja, a két csatorna jól kiegészíti egymást.

Kereskedelmi rádiók piaca – Nem-fizetős csatornák 3NYOMOTT ÁRAK.“Televízióknál a 60-70 százalékos árengedmény sem számít kivételesnek” – mondja György Gábor. A Sláger Rádió azonban nem kíván beszállni az árversenybe, inkább minőségben versenyeznek. “Az értékesítési csapat jól képzett kutatási területen is, így a hirdető gyorsan, jó kiszolgálást kaphat egyetlen embertől” – mond példát Hofherr Krisztina kereskedelmi igazgató.

A Juventus a hálózatba szerveződéssel küzd a reklámpiaci részesedés erősítéséért, miközben összefogott a Danubiusszal és a Slágerrel a rádiók piaci részesedésének növelése érdekében. Közösen rendeltek meg például egy kutatást, amely a rádiók eredményét mutatta meg más médiumokhoz képest, s ezzel próbálják meggyőzni a hirdetőket arról, hogy eddig értéken alul kezelték őket.

Kereskedelmi rádiók piaca – Nem-fizetős csatornák 4Baráth Péter, a Publicis reklámügynökség ügyfélkapcsolati igazgatója szerint azért kisebb nálunk a rádiók reklámpiaci részesedése mint Nyugat-Európában, mert itt a szűkebb piac miatt kevesebb a tematikus csatorna, s így ez a médium nem kínál elég sok lehetőséget a hirdetőknek. “Az InfoRádión kívül a többi rádió általános szórakoztató profilú, csak stílusban térnek el egymástól. Emellett a kreatív lehetőségek meglehetősen egysíkúak: a hirdető vagy lead egy spotot vagy szponzorál egy műsort. Nincs lehetőség az úgynevezett programmingra, amikor egy tematikus műsorhoz, például autós vagy divat programhoz hosszú távon kapcsolódhatna a hirdető” – állítja Baráth Péter. Ezért ott hirdetnek, ahol ezt a leginkább költséghatékonyan lehet megtenni, s az sem alakult még ki stabilan, hogy mikor érdemes országos és mikor helyi rádiókat használni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik