Gazdaság

A Voxline Kft. mobilportál-szűrője – Testre szabottan

Noha a WAP-os internetezés egyelőre nem váltotta be a mobil- és tartalomszolgáltatók reményeit, használata egyre terjed#<# - annak ellenére, hogy felfutásának fő gátja, a hálózat lassúsága még mindig létező probléma. A GPRS és a harmadik generációs mobiltelefónia beindulásával azonban nem maradhat el a mobil internet iránti érdeklődés fokozódása sem. A bonyolult, multimédiás adalékokkal felturbózott internetes tartalom csak akkor jelenhet meg élvezhető formában a mobilkészülékeken, ha a tartalomszolgáltatók megfelelően "lepucolják"; a Voxline Kft. ehhez szükséges univerzális szűrőt állított elő. A cég szabadalmaztatott technológiájára épülő alkalmazásaival mobilportálok hozhatók létre, amelyek nemcsak a nyilvános weboldalak, hanem vállalati portálok, intranetes tartalmak elérését is lehetővé teszik (a termékeket lásd külön). A Voxline Kft. mobilportál-szűrője – Testre szabottan 1Fejes Sándor, a Voxline ügyvezetője meséli: a céget műegyetemi kollégiumi szobatársaival alapította, technológiájuk többéves munka eredménye. A fejlesztők a piaci igényeket felismerve kezdtek foglalkozni a mobilinternettel. A befektetőket tanácsadók útján találták meg: 2001-ben a 3TS Venture Partners – a Technologieholding Central and Eastern European Funds közvetítésével – 1,8 millió euró összegű tőkét szereztek különböző invesztoroktól. “Külön elismerés számunkra, hogy mi már a technológiai lufi kipukkadása után kerültünk kapcsolatba a befektetőkel. Ők alaposan megvizsgálták a céget, és ezután döntöttek a tőkeinjekció mellett. Ez azért jelent valamit” – büszkélkedik az ügyvezető.

A Voxline termékeiWEBTAP SCOOTER.

Mobilböngésző, amellyel bármely internetes oldal megtekinthető. A mobilszolgáltatók értéknövelő szolgáltatása lehet, a kezdő W AP-oldalon egy link formájában. Jól jön, ha autóban utazva egy óriásplakáton látott cím kelti fel figyelmünket, amit aztán behívhatunk.

WEBT AP ENTERPRISE. Olyan B2B megoldás, amely mobil- és tartalomszolgáltatók, vállalatok mobilportáljainak létrehozására alkalmas. Az intranetes információkat jeleníti meg. Külön szerveren érhető el, amelyet alkalmazásszolgáltatók üzemeltetnének.

WEBT AP 4WD. Végfelhasználói alkalmazás, amelyben a mobiltulajdonos egy, az interneten hozzáférhető kezelői felület segítségével testre szabhatja a tartalomszolgáltatást. A weben kijelöli az általa rendszeresen látogatott oldalak őt érdeklő részeit, s egyedi mobilportált hozhat létre; mobileszközén ezután csak saját beállításai jelennek meg. A WebTap 4WD tartalomszolgáltatókon és/vagy mobilszolgáltatókon keresztül jut majd el a felhasználókhoz, előzetes szerződés vagy regisztráció alapján.

Bár már van megállapodásuk hazai tartalom- és mobilszolgáltatókkal, Fejes Sándor szerint a fejlesztés tőkeigényessége miatt a befektetés csak a globális piacon térülhet meg. Ezért Európa-szerte tárgyalásokat folytatnak a potenciális felhasználókkal – rendszerüket pilot programokban tesztelik Ukrajnában, Lengyelországban és Észtországban -, de ezen kívül az Egyesült Államokban is próbálkoznak a technológia meghonosításával. Ez utóbbi célt szolgálja a New Jerseyben működő leányvállalatuk. Konkurens technológia természetesen létezik, bár az ügyvezető szerint nem sok; említésre méltó ezek közül az Oracle Portal-to-Go, illetve az IBM transcoder-publisher nevű hasonló szoftvermegoldása. “A siker attól függ, ki tud hamarabb a piacra lépni” – mondja Fejes Sándor. Nem az alkalmazott módszerben versenytársak, csupán végeredményüket tekintve konkurensek a különböző WAP-osító rendszerek. A Voxline alkalmazásainak előnye ezekkel szemben az, hogy a szűrő egyszeri installálás után valós időben és hiba nélkül végzi feladatát. “A szeptember 11-i események idején derült ki, hogy míg a hagyományos WAP-os megjelenítésekben a portálokat folyamatosan WAP-osítani kell, a mi szűrőnk azonnal (real time) teszi hozzáférhető a weboldalakat” – magyarázza Román Gyula, a cég szoftverfejlesztési igazgatója. “Igaz ugyan, hogy léteznek automatikus WAP-os felületet képző szoftvermegoldások is, azok azonban sokat bíbelődnek például a különböző karakterekkel, míg a mi rendszerünk átalakítás nélkül képes dolgozni például az észt szöveggel is” – teszi hozzá.

A technológia potenciális felhasználói• Mobilszolgáltatók

• Tartalomszolgáltatók

• Szolgáltatásszállítók

• Internetportálok

• ERP megoldásszállítók

• Rendszerintegrátorok

• Médiaügynökségek

A Voxline másik erőssége, hogy célzott hirdetések – például SMS reklám – küldését lehetővé tévő rendszereket is ajánl portáljai mellé. Így a szolgáltatók a látogatók szokásai alapján küldhetnek egyénre szabott reklámokat. A szöveges linkek, hirdetések, vagy az SMS-hirdetések nemcsak fedezik a mobilportál működéséhez szükséges költségeket, hanem többletbevételt is ígérnek. Hogy a mobilreklám fejlődését segítse, a Voxline a nemzetközi Mobil Reklámszövetség közép- és kelet-európai hivatalos képviselőjeként szabványok és gyakorlati alkalmazások megvalósításán is dolgozik. Alighanem ezért nevezte a céget az Év Vállalkozása Díjra Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület. Fejes Sándor a Voxline jövőjét illetően bizakodó: a 2002-ben esedékes második befektetési körre már vannak jelentkezők, s a következő évre már számottevő árbevételt is remél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik