Gazdaság

Műrepülő eb – Kötött szárnyalás

Igazi sportdiplomáciai sikerként könyvelhető el az a nagy európai repülős “jamboree”, amelyre a Siófok-Kiliti Repülőtéren kerül sor augusztus 25-e és szeptember 2-a között.#<# A rendezvénysorozat gerincét a II. Kötött Géposztályú Műrepülő Eb adja, amelynek rendezési jogát az idén a Magyar Repülőszövetség nyerte el. Műrepülő eb – Kötött szárnyalás 1 Mint azt a hazai színeket egyedüliként képviselő Veres Zoltán műrepülő pilóta a Figyelő Plusznak elmondta, a kötött géposztály annyiban különbözik a – többek között Besenyei Péter nevével fémjelzett – “kötetlentől”, hogy ebben a versenyben csak azonos paraméterekkel rendelkező gépek vehetnek részt. A látványban teljesen egyenrangú gyakorlatokat az idei Eb-n 55 versenyző mutatja majd be – a másik tábor egyébként nagyjából szintén ugyanennyi tagot számlál.

Ami a hazai műrepülés helyzetét illeti, a 38 éves Veres szerint a mai fiatalok összehasonlíthatatlanul nehezebb körülmények között indulnak: annak idején ugyanis ez a rendkívül költséges technikai sport állami támogatást élvezett. A manapság szponzorok jóindulatára szoruló versenyzők többsége kénytelen “polgári” foglalkozást is űzni, hiszen a bemutatók tiszteletdíja, elmondásuk szerint, éppen hogy csak fedezi a költségeket. Veres Zoltánt – aki civilben a Malév alkalmazottja – a világ tizenkét legjobb műrepülője között tartják számon, s szinte egyedüliként a műfajban több mint 70 féle géptípust tud repülni. A lízingelt Szuhojjal versenyző magyar pilóta még “kötetlen” éveiben a már említett Besenyeivel ért el kiváló csapateredményeket, ám attól tartva, hogy ezen sikerek később devalválódnak, inkább az új körülmények közötti megmérettetést választotta.

A mintegy 130 résztvevős bajnokság ünnepélyes megnyitója nagyszabású, nemzetközi repülőnappal kezdődik, amelyre a Repülőgép-tulajdonosok és Pilóták Nemzetközi Szövetsége (AOPA), valamint a Közforgalmi Pilóták Nemzetközi Szövetsége (IFALPA) hazai szervezetén keresztül számos pilótát és géptulajdonost meghívtak a világ minden tájáról. A repülőnap formátuma egyébként Európában is újszerű lesz: az úgynevezett Fly-in Airshow-ra a nézők jelentős része is saját repülőgépén érkezik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik