Gazdaság

Marc-tulajdonban a Siesta – Gyermekcipőben is járnak

Másodjára is felszámolás alá került a szombathelyi cipőgyár, ezúttal Sabaria-Siesta néven. A céget februárban vette meg a Marc Shoes Hungary.

Érdemes a régi, bevezetett márkanevet megtartani, dacára annak, hogy a magyarországi cipőgyártás a kilencvenes évek közepétől stagnál – így vélekedett a svájci Marc Shoes Corporation (MSC) a Sabaria-Siesta Kft. felszámolása kapcsán. A márkanévvel együtt viszonylag stabil piacot is vásárolt a külföldi vállalat, hiszen a Siesta gyermekcipőket még ma is számos ortopéd szakorvos javasolja pácienseinek. “Az akvizícióval közel 800 dolgozó szakmai tudása is az MSC-hez került, s ezen alkalmazottak megélhetése immár hosszú távon is biztosított” – indokolja a döntést Peter Roysky, a MSC Hungary Cipőgyártó Kft. ügyvezető igazgatója. Az adásvételi szerződés aláírását követő napon a dolgozók már a Marc alkalmazottaiként folytatták a munkát.

Marc-tulajdonban a Siesta – Gyermekcipőben is járnak 1A felszámoló cég 360 millió forintot kért a Sabaria-Siesta Kft.-ért, ám sem az ügyvezető, sem a felszámoló biztos nem kívánt nyilatkozni a tényleges vételárról. Megfigyelők szerint azonban alacsonyabb lehetett az ár, lévén, tavaly ősszel a Sabaria-Siestának negatív értékű volt a saját tőkéje (mínusz 104 millió forint), s 900 milliós árbevétel mellett akkor közel 142 millió forint veszteséget tartalmazott a kft. eredménykimutatása.

ÖsszefűzveA svájci központú Marc Schuhfabrik GmbH a nyolcvanas évek elejétől épített ki kooperációs kapcsolatokat Magyarország több cipőgyártó vállalatával, de a kölcsönös remények nem váltak be, leszámítva az akkori Sabaria Cipőgyárral kialakított kooperációt: 1983-ban öt évre szóló együttműködési szerződést kötöttek. A Sabariánál azonban a nyolcvanas évek végén tőkehiány keletkezett, s így a cég önmaga nem tudott technológiafejlesztésbe fogni. Ezért 1990-ben a svájci partner készpénzt, a magyar fél pedig gépeket és berendezéseket apportált a egy új cégbe, a Marc-Sabaria Kft.-be, amely 27,2 millió forintos alaptőkével indult. 1992-ben az MSC Holding megvásárolta a Sabaria üzletrészét. Az MSC Hungary nevet fölvevő cégnek telephelyei vannak Szombathelyen, Körmenden, Őriszentpéteren, Lentiben, Szelestén, Ikerváron, Beleden. A csoportnak felsőrész-gyártó üzeme van Lengyelországban, Olaszországban, Magyarországon pedig készcipő-termelést folytat. Saját márkáik a Marc, a Jan Baran, az Arco, a Bomba és az Apanka. Licenc alapján gyártják a Boss, a Mexx, az S. Oliver és a Marco Polo márkákat.

ODA A PIAC.A Sabaria-Siesta alkalmazottai nem először élték át a felszámolás viszontagságait. A kilencvenes évek elején a korábban főként a szovjet megrendelésre termelő magyar cipőipari cégeket sokkos állapotba hozta a piacvesztés. A helyzet pedig lényegében azóta sem változott: az 1985-ös 45 millió pár utcai cipővel szemben a kilencvenes évek eleje óta – mind a mai napig – csupán 11-13 millió párat termelnek a magyarországi vállalkozások. Ebből a tortából a főleg gyerekcipőket gyártő Sabaria-Siestát megvásárló MSC Hungary 15 százalék körüli részt hasít ki. Peter Roysky ugyanakkor arról számolt be, hogy a most megvásárolt Siestánál komoly fejlesztésekbe kezdenek. Legelőször a cserére szoruló gépek helyébe állítanak újakat, s folyamatos beruházásokkal a most megszerzett üzemüket is az MSC Hungary szintjére emelik. Saját szombathelyi gyárukban például már bevezették az iparágban ma még újdonságnak számító háromdimenziós komputeres modelltervezést. Az MSC Hungary az elkövetkezendő években, a Sabariával kiegészülve jelentősen növelni szeretné magyarországi piaci részesedését. Az itthoni vezető gyermekcipőmárkát, a Siestát pedig külföldön is be kívánja vezetni, így várhatóan kapacitásbővítésre kerül sor mindkét üzemben.

FELSZÁMOLÁS A NÉGYZETEN.A felnőtt és gyermekcipőket is gyártó Sabaria Cipőgyár Vállalat 1992-ben 777 millió forint alaptőkével alakult át részvénytársasággá. Az Állami Vagyonügynökség többségi tulajdonában lévő, s néhány Vas megyei község önkormányzata által is jegyzett fizetésképtelen társaság ellen 1994-ben kezdődött meg az első felszámolási eljárás. A Sabaria Rt. felszámolás alá vonható vagyonának 98 százalékát egy konzorcium vásárolta meg, amelyben áttételesen már akkor tulajdonos volt az MSC, amely így gyakorlatilag ellenőrzése alá vonta a szombathelyi felnőtt lábbeli készítését.

A régi cipőgyárból a gyermekcipőkre szakosodott Siesta azonban önállóan folytatta tevékenységét, egészen a múlt évig. A cég kisebb részben női és férfi cipőket is előállított, amelyeket főként a német piacon értékesített. A hét évvel korábban a Sabaria Cipőgyárból kiszervezett kis gyártó azonban tavaly ismét fizetésképtelenné vált. A gondot ezúttal is a forgótőke hiánya okozta: a termék szezonalitása miatt ugyanis a gyártónak legalább fél évet előfinanszíroznia kell. A társaság tartozásállománya már 400 millió forintot tett ki. A felszámolás tavaly szeptember elején indult meg, az eljárásra a szombathelyi Apport Kft.-t jelölte ki a bíróság. Odonics Gábor, a Siesta akkori ügyvezetője tavaly 3 millió forintos induló tőkével megalapította a Sabaria-Siesta vagyonának esetleges megvásárlására a Siesta Shoes Kft.-t. Arra készültek, hogy amennyiben a felszámoló leállítja a Siesta termelését, e cég révén kiszolgálhassák a meglévő piaci igényeket. Az Apport azonban az üzemelés folytatása mellett döntött, így Odonics kilépett a társaságból. Beszállt viszont a törzstőke 30 millió forintra történő emelésével az MSC Hungary, hogy e cégen keresztül ajánlatot tegyen a Sabaria-Siesta vagyonára. A december közepén megjelent kiírásra két cég adott be érvényes pályázatot, végül az MSC Hungaryt hirdették ki nyertesnek.

Marc-tulajdonban a Siesta – Gyermekcipőben is járnak 2ELŐTÁRGYALÁSOK.“Már augusztusban, elkezdtünk tárgyalni az MSC Hungaryvel, nemcsak azért, mert házon belül voltak és nagyon jó kapcsolat alakult ki a két cég között, hanem azért is, mert nem szerettünk volna még egyszer olyan helyzetbe kerülni, mint 1994-ben. Igyekeztünk felkelteni az érdeklődésüket a társaság iránt” – meséli Szalay Gábor, a Sabaria-Siesta volt munkatársa, a Siesta Shoes ügyvezetője.

“Bérmunka-szerződésekkel megteremtettük annak lehetőségét, hogy a cég a felszámolás alatt is tovább termeljen” – szögezi le Kovács Tibor, az Apport ügyvezetője. A pályázat végeredménye igazolja, hogy működő üzemként a vagyonegyüttes nagyobb értéket képvisel, mint az eszközök egyenkénti eladása során elérhető bevétel A történet így nagy valószínűséggel megnyugtatóan zárul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik