Gazdaság

Elektronikus piacterek – Kifutó modell

Elektronikus piacterek – Kifutó modell 1Jelenlegi formájukban nem maradnak sokáig talpon a versenyszempontból eddig üdvözítőnek titulált piacterek#<# - ezt állítja a szakmában igencsak mérvadónak tekinthető Gartner Group elemző cég, amely szerint a közeljövőben a mostaninál komolyabb modell a működő piacterek 60 százalékát lesöpri a virtuális asztalról. Újabb mítosszal kell tehát leszámolnunk az internetes üzletvitelt illetőleg.

KiskátéE-PIAC.

Mindenféle méretű vállalatnak beszerzési, illetve értékesítési terepet nyújtó, böngésző alapú gyűjtőhely az interneten. Számos szolgáltatást kínál, például katalógust, tranzakció közvetítését, aukció lebonyolítását, tendereztetést, beszállító bekapcsolást.

HORIZONTÁLIS E-PIAC.Nem iparág-specifikus standardizált termékek piaca.

VERTIKÁLIS E-PIAC.Iparág-specifikus standardizált termékek piaca. Ezekben a kisebb beszállítók általában kényszerűen vannak jelen.

A jelenlegi megoldások a rövid távon gondolkodó, s azon nagy haszonra spekuláló játékosok igényeire szabottak, s azon a naiv elképzelésen alapulnak, hogy a dotcom szféra a hagyományos gazdasági környezettől külön kezelhető. Emellett arra építenek, hogy az ügyfélnek könnyűszerrel meg lehet magyarázni: az interneten olcsóbban találhat üzleti partnert, legyen eladó vagy vevő. Ez azonban csak akkor lenne igaz, ha az ügyfelek kizárólag az interneten közlekednének, de be kell látni, hogy az úgynevezett Régi Gazdaság nem tűnik el, s az interneten üzletelők alapvetően a hagyományos elvek alapján működnek. A jövő útja az lesz, hogy a nagy cégek házon belül felépítik a piacukat, s azt ötvözik a meglévő szállítói csatornákkal. Az alkuk tehát nem a nyilvánosság előtt folynak majd, hanem a tűzfal mögött. Ennél is fontosabb talán, amit az online piactereket felépítő Moai cég vezetői állítanak: a tranzakciós díjakra épülő modellek hosszú távon teljesen életképtelenek, hiszen az emberek nem akarnak csak azért fizetni valakinek, mert egy virtuális térbe terelve összehozta őket azokkal, akikkel más módokon is megtalálhatják egymást.

Az európai vállalatok az e-piactérről• 95 százalékuk nem érzi biztonságosnak a pénzügyi tranzakciókat

• 44 százaléka tart attól, hogy a piactéren bizalmas információk idegen kézbe kerülhetnek

• 75 százaléka – a nem csatlakozók közül – arra hivatkozik, hogy a piactéren csak az árra koncentrálnak, a termék minőségére és az emberi kapcsolatokra nem

• 50 százaléka a technológiai integráció nehézkességét tartja a legfőbb akadálynak a csatlakozásban

Forrás: ICL

Mindeközben sorban nyílnak a piacterek az Egyesült Államokban és Európában is. A Gartner Group becslése szerint Európában 500 piactér van, s ennél már csak kevesebb lesz, mert mire megnyit az egyik, tönkremegy egy másik. Magyarországon is van néhány ismert és kevésbé ismert elektronikus agóra, ilyen például a Marketline, amelyet a MatávNet, a Compaq, az SAP és az Accenture (volt Andersen Consulting) hozott létre, vagy a First Hungarian e-Market Kft., amelyet a Hewlett-Packard Magyarország, az Oracle Hungary és a PricewaterhouseCoopers támogat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik