A fél évtizede tartó növekedési kényszer a hazai nagyvállalatok figyelmét a régióbeli terjeszkedés felé fordította, ám az eredményt még vegyesnek is csak nagy jóindulattal nevezhetjük. A legnagyobb baj persze az, hogy a kényszer dacára alig akadt vállalat, amely ígéretes felvásárlási célpontot találhatott a környező országokban – a fejlettebb országok tőkeerős vállalatai a “jobb falatokat” már régen bekebelezték. Persze akadnak ígéretes vállalatfelvásárlások a piacon (Mol-Slovnaft, Matáv-Maktel) és életképesek a kisebb együttműködések is.
A legutóbbi kudarcok azonban nem biztatnak sok jóval. A Zalakerámia csehországi kalandja kis híján végzetes stratégiai hibának bizonyult a cég számára: mivel a Keramika Horní Briza nevű cégben csupán 36 százalékot vettek, a szemfüles osztrákok többséget szerezve a magyar cég elébe vágtak. Ez a baki szinte eltörpül a TVK unterlandos fiaskója mellett. A Mol-Slovnaft ügyletet megelőzően a TVK tudhatta magáénak Magyarországon a legnagyobb értékű külföldi akvizíciót, miután 1998 végén felvásárolta az osztrák Unterlandot. Ma éppen ez az ügylet viszi el a legnagyobb külföldi bukásnak kijáró pálmát. Az óvatos szakértői becslések szerint is legalább félmilliárd schillingbe, azaz közel 10 milliárd forintba került ez a félrelépés a TVK-nak. A döntés csupán azzal védhető, hogy a vásárlás idején a tőzsdén szereplő TVK-tól mind gyorsabb növekedést vártak a részvényesek, valamint a bevételek ciklikus ingadozásának csökkentését – más szóval nagyobb diverzifikációt.
A történet végeztével mégis jót tehet a TVK-val az Unterland. Az eladással ugyanis a hazai vegyipari cég egy tavaly csaknem 4,5 milliárd forintos mínuszt termelő érdekeltségtől búcsúzhat el, amelyet ráadásul még 12 milliárd forintnak megfelelő adósságállomány is terhelt. Igaz, tavaly 10 milliárdnyi veszteséget írt le a TVK, az elemzők szerint jórészt az osztrák félrelépés következményeként. És még egy jó hír: a TVK idei nyereségét 1-1,5 milliárd forinttal javíthatja az Unterland leválasztása.
Mindettől függetlenül, az igazi kérdés az, képesek-e győzedelmes hadjáratokat folytatni a magyar vállalatok a régió piacain.