Gazdaság

Internet a kereskedelemben – Csak jobb lehet

Saját bevallásuk szerint sem tudják egyelőre kihasználni a hazai kereskedők az internet adta lehetőségeket.#<# A GKI Gazdaságkutató Rt. által végzett, 74 kis- és nagykereskedelmi cégre, illetve 12 kereskedelmi hálózatra kiterjedő kutatás szerint az előbbi csoport a mínusz 100-tól a plusz 100-ig terjedő skálán -59,5 pontra értékelte azt, hogy mennyiben élnek a háló nyújtotta kereskedelmi lehetőségekkel. A hálózatok ennél is negatívabban látják a képet, ők -70,8 pontra értékelték saját hozzáállásukat. Ehhez hasonlóan inkább negatívan látják az internet piacátalakító hatását, a kis- és nagykereskedelmi cégek ezt a -19,3-nál helyezték el a skálán. A jövőt illető várakozások tekintetében azonban bizakodóak, ott már pozitívba fordul az index (0,8), ami valószínűleg abból fakad, hogy bíznak a jelenlegi konzervatív vásárlási szokások megváltozásában. Erre utal az internetes árbevételre vonatkozó optimista előrejelzés: a kis- és nagykereskedők abban bíznak, hogy bevételük 2,5 százalékát kasszírozzák be az internetes B2C kereskedelemből az idén, de 2002-re már 6,5 százalékban jelölték meg ezt az arányt. Ha figyelembe vesszük, hogy világszinten a B2C kereskedelem az összes kiskereskedelmi forgalomnak alig 1-2 százalékát teszi ki, akkor ez a várakozás naivan optimistának tűnik. Valamivel realistábbak a kereskedelmi hálózatok: ők az idén összforgalmuk 1 százalékát, 2002-ben pedig 5 százalékát remélik az interneten keresztül realizálni. A beszerzés tekintetében mindkét csoport magasabbra tette a világháló kihasználását: a kis-és nagykereskedők az idén vásárlásaik 3,5 százalékát, jövőre pedig 6,5 százalékát tervezik online lebonyolítani, a kereskedelmi hálózatoknál a megfelelő arány 2,6 és 9,0 százalék.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik