Gazdaság

A Vivendi átszervezése – Nevesítés

Területi helyett funkcionális felépítést alakított ki a Vivendi Telecom Hungary, s egyúttal nemzetközi márkanevét is bevezette a magyar piacra.

Már három éve, hogy a Compagnie General des Eaux nemzetközileg bevezette a Vivendi nevet. Az eredetileg közműszolgáltatásra alakult francia társaság hangsúlyozni kívánta, hogy nemcsak a vizes ügyekben van otthon, ahogy ez a régi nevéből következne, hanem a modern szolgáltatásokban, mindenekelőtt a telekommunikációban is. Az életerőt, dinamikusságot kifejező elnevezést hatalmas reklámkampánnyal igyekeztek ismertté tenni a világban. Magyarországon azonban ez nem volt érzékelhető: a telekommunikációs leányvállalat továbbra is a CGSat nevet használta, s a koncessziós pályázaton megszerzett, illetőleg a később megvásárolt helyi telefontársaságok (Déltáv, Digitel 2002, Jásztel, Bakonytel, Egomcom, Kisdunacom, Dunatel), valamint az üzleti kommunikációra alakult vállalkozás (PartnerCom) neve sem a közös anyacéggel való büszkélkedést szolgálta.

A Vivendi átszervezése – Nevesítés 1ÁTTÖRÉS. A telefonpiaci liberalizációra készülve a CGSat-nál úgy látták, hogy a versenybe nem lehet szétaprózott szervezettel beszállni. Ezért 1999 végén az egész telekommunikációs cégcsoport átszervezése mellett döntöttek, s arról is határoztak, hogy párhuzamosan a nemzetközi márkanevet is bevezetik a magyar piacra. Az új szervezetben a központ a stratégiai feladatokat (tervezés, piackutatás, termékfejlesztés és a kommunikáció egyes részei) látja el, ehhez három üzletág tartozik: a távközlés, az üzleti kommunikáció és az internetes szolgáltatások. Az egyes tevékenységekre szerveződött részvénytársaságok között közvetlen együttműködés is van.

A társaságok nevének megválasztására kétfordulós tendert írtak ki reklámügynökségeknek. “Erősíteni akartuk a csoportjelleget, ennek tehát tükröződnie kellett a nevekben” – mondja Somogyi Ildikó marketingkommunikációs igazgató. A pályázat eredménye és a “belső brainstorming” alapján a központ a Vivendi Telecom Hungary nevet kapta. Ebből megőrizték a “V” betűt, s az egyes társaságokat a V-fon (távközlés), a V-com (üzleti kommunikáció) és a V-net (internetes szolgáltatások) névre keresztelték.

A vállalat tevékenységét és a neveket megismertető erőteljes év végi reklámkampány időben egybeesett azokkal a sajtóhírekkel, amelyek szerint a Vivendi a legesélyesebb az Antenna Hungária (AH) Rt. privatizációra váró részvénycsomagjának megvételére. “Ez azonban puszta véletlen” – tudtuk meg Lednitzky Péter kormányzati és külkapcsolati igazgatótól, aki emlékeztetett arra, hogy a Vivendi már 1999 vége óta érdeklődik az AH Rt. iránt. A kampány célja az volt, hogy pozicionálják magukat a távközlési piacon, saját szolgáltatási területükön megismertessék a V-fon nevet, azokban a körzetekben pedig, ahol nem szolgáltatnak, közhírré tegyék: létezik olyan cég, amely a Matáv kihívója kíván lenni a 2002-ben induló versenyben. Egyúttal fel akarták hívni a figyelmet arra, hogy országos szolgáltató cégként (V-com) is tevékenykednek. “Igazi verseny akkor lesz, ha legalább egy olyan cég képes felnőni, amely összemérhető a Matávval – s a Vivendi ilyenné akar válni. Ehhez a piac 25-30 százalékát kell megszereznie. Mire a kormány árulni kezdte a műsorszórót, megindult a Vivendi országos reklámkampánya, de az egybeesés nem tudatos” – szögezi le Lednitzky. A cég szponzori tevékenységét is az új név megismertetésének szolgálatába állította. Vivendi Telecom Hungary név alatt járultak hozzá például a decemberi szegedi televíziós fesztivál megrendezéséhez, míg a veszprémi évezred-búcsúztatót az ottani körzetben szolgáltató V-fon támogatta.

ÖRDÖG A RÉSZLETEKBEN. A névcsere számos teendőt vont maga után. Új névjegykártyákra, tollakra, levélpapírra, borítékra, faxra, formanyomtatványokra, számlákra, prezentációs anyagokra, belépőkártyákra volt szükség. Új feliratot kaptak a gépkocsik is. “A telefonfülkéken matricákkal letakartuk vagy átfújtuk a régi nevet. Jövőre egységesítjük a fülkéket, a tervezésre pályázatot írunk ki. Mivel a V-fon színe a zöld, a fülkék is zöldek lesznek” – mondja Somogyi Ildikó. Új e-mail címet kapnak az előfizetők (xy@vnet.hu), miközben korlátlan ideig használhatják a régit (például xy@digitel2002.hu) is. A dolgozók e-mail címe a Vivendi nevet foglalja magában.

A szervezeti változtatás erőteljesen hatott a területi egységek belső működésére is. Az eredetileg különböző tulajdonosokhoz tartozó cégeknél eltérőek voltak a munkafolyamatok, különbözött a pályáztatás, a vezetők aláírási joga, a juttatási rendszer, a bérstruktúra. A fő folyamatokat egy év alatt sikerült egységesíteni, de még mindig szinte naponta kerülnek felszínre kisebb, megszüntetésre váró különbségek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik