Gazdaság

ÜZLETI ÖLTÖZKÖDÉS – Rikító csak a nyakkendő lehet

Sok cég írásban szabályozza, miként illik öltözködni a munkatársaknak.

Bíró Kata közgazdász egyetemi hallgató fiigyelmét előre felhívták a McDonald’s amerikai központjában arra, hogy a nemzetközi kommunikációs osztályon letöltendő szakmai gyakorlatára ne csak kosztümöt vigyen magával. Péntekenként ugyanis lazább öltözetben illik megjelenni – akár bermudát is fel szabad venni -, mert “Casual Friday”-t tartanak. Így jelzik, hogy közel a hétvége, s a tárgyaláshoz nem illő ruházat miatt aznap nem találkoznak ügyféllel. Hétfőtől csütörtökig azonban nemcsak a kosztüm, hanem a harisnya és a smink is kötelező a nők számára, míg a férfiak öltönyben és nyakkendőben járnak.

FARMEROS PÉNTEK. A tengerentúlon már nem számít különlegességnek a pénteki lazaság, itthon azonban nem nevezhető gyakorinak, nem dívik például a budapesti McDonald’s központban sem. Példa nélkülinek azért már nálunk sem nevezhető a “farmeros péntek”, egyebek mellett a Fornax Informatikai Rt.-nél is megtalálható. Mint Borbély Ágota humán erőforrás menedzser elmondta, náluk spontán alakult ki a “Jeans Day”. Péntekenként általában házon belüli megbeszéléseket tartanak, s ehhez nem szükséges kiöltözni. Ha valaki mégis ügyféllel találkozna aznap, az kosztümöt, illetőleg öltönyt vesz fel. A társaságnál egyébként nincs írott szabály az öltözködésre, de elvárják, hogy a munkatársak megjelenése a cég imázsához illő legyen.

Más napokon azonban a magyar vállalati öltözködés megfelel a fejlett üzleti világ szokásainak. Drimál István, az Easy Learning tréning-tanácsadó cég ügyvezető igazgatója legalábbis úgy tapasztalja, hogy ahol a tárgyalás napi szükséglet, ott a munkatársak jól öltözöttek. Igaz, később, amikor részletezi, milyen öltözékben illik megjelenni üzleti környezetben, majdhogynem rácáfol magára. Férfiaknak ugyanis kötelező az öltöny, vagyis a nadrág és a zakó sem színben, sem anyagban nem térhet el egymástól. A szín pedig az acélszürkétől a feketéig terjedhet, bár a sötétkék még “belefér”, s a csíkos vagy anyagában mintás szövet is elfogadott. A világos árnyalatok azonban még nyáron sem megengedettek, s a legnagyobb kánikulában sem illik rövid ujjú inget venni a zakó alá, mert mi lesz, ha felcsúszik az utóbbi ujja, s kiderül a turpisság? Hasonló okokból egy igazi üzletember hosszú szárú fekete zoknit visel, nehogy kivillanjon a bokája. A zakó nem lehet feszes, az a jó, ha viselője a tenyerét élére állítva be tudja csúsztatni a gombolás alá. Levenni csak akkor szabad, ha a partner is így tesz, de nőtársaságban nagyon meg kell gondolni e cselekedetet. A nadrágnak egyet kell rogynia a cipőn, akár van hajtókája, akár nincs. Az ing legyen fehér, s ha mégis színes, akkor halvány árnyalatú. Férfiaknál a nyakkendő az egyetlen “randalírozási pont” – fogalmaz Drimál István -, vagyis színben és mintában is szabadjára engedheti ízlését viselője, ám a hossz szabályozott: a nyakkendőnek pont derékig kell érnie.

A nők kosztümjük színét tekintve szabadabbak, mint a férfiak, de szoknyájuk érjen le a térdükig. Megengedett a nadrág is, feltéve, ha illik viselője alkatához. A blúz nem lehet átlátszó, s ha mégis, csak semleges fehérnemű tűnhet ki alóla, a csipkés csodák nem az üzleti világba valók. A megfelelő harisnya testszínű, s a jól öltözött üzletasszony nyáron sem húz szandált, csak cipőt. Legyen visszafogott a smink is, vagyis kendőzze el a hibákat, de ne hangsúlyozza az előnyöket, s a feltűnő ékszereket is kerülni illik. Az illatszer csak 30-35 centiméteres távolságban érződhet – kézfogásnál tehát nem -, s e szabály a férfiakra is érvényes. A frizura pedig sugározzon állandóságot, vagyis ne változtassa színét vagy formáját tárgyalásról tárgyalásra. Az általános szabály pedig úgy hangzik, hogy a megjelenés ne vonja el a partner figyelmét a tárgyalásról.

TÚLZÁSOK NÉLKÜL. “Tudom, hogy sokan megköveznének ezek miatt az előírások miatt” – jegyzi meg Drimál István jelezve, hogy tudatában van szigorúságának. S ami igaz, az igaz: még az öltözködési kultúrájukról (is) híres nagy tanácsadó cégek gyakorlata sem követi mindenben az elmondottakat. Mint Simárdi Tamás, a PricewaterhouseCoopers sajtófőnöke elmondta, náluk létezik írott szabály az öltözködésre, s ennek lényege, hogy munkatársaiknak mind saját irodájukban, mind az ügyfélnél a cég imázsával és hírnevével összhangban lévő öltözékben, ápolt külsővel kell megjelenniük. Ez a férfiak esetében öltönyt, nyakkendőt jelent, s kerülni kell az élénk színeket. A nők kosztümöt, vagy szoknya-blúz, illetőleg nadrág-blúz összeállítást hordanak. A napi munkában azonban a férfiaknak nem kötelező a zakó viselése, s ha régi, jó viszonyban vannak az ügyféllel, tárgyalás közben is előfordul, hogy mindkét fél megszabadul a zakójától. Ugyanakkor nem történhet ilyesmi egy prezentáció során.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik