Gazdaság

ELINDULT AZ ISPA – Magántőkével

Hivatalosan az Európai Bizottság mondja ugyan ki a döntő szót, az Ispa Management Bizottság azonban valójában már kijelölte azokat a magyar közlekedési és környezetvédelmi projekteket, amelyeket az Európai Unió (EU) a 2000. évi 88 millió eurós (23 milliárd forintos) keretből fele-fele arányban támogat. A közlekedési tárca így 44 millió eurót kap Brüsszeltől három vasútvonal korszerűsítéséhez, illetve mintegy 200 ezret a később beterjesztendő közúti projektcsomag kidolgozásához. A környezetvédelmi tárca a maga 44 millió euróját négy nagyváros és a Tisza-tó környéke szennyvíz- és szilárdhulladék-kezelési infrastruktúrájának a kiépítésére fordíthatja. Az uniós támogatás természetesen a beruházások értékének csak egy részét – de legalább 50 százalékát – fedezi. A társfinanszírozáshoz a szaktárcák költségvetésében vannak erre a célra elkülönített összegek, továbbá hitelt nyújt egyebek mellett az Európai Beruházási Bank (EIB) és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), végül a helyi önkormányzatok és a magántőke is szerephez juthatnak. Michael Lake, az Európai Bizottság budapesti képviseletének vezetője a döntésről beszámolva jelezte: az unió arra számít, hogy a jövőben a beterjesztett közlekedési projektek között kiegyensúlyozottabban jelennek meg a vasúti és a közúti beruházási tervek. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik