Viszonylag könnyen jutottak még megbíizáshoz a tanácsadó cégek a kilencvenes évek elején. Kevesen is voltak, ráadásul a különböző nemzetközi támogatások nyújtói előírták tanácsadók részvételét a projektekben. Időközben a tanácsadó vállalkozások száma megszaporodott, a szolgáltatás igénybevételére irányuló külső nyomás csökkent, s a megbízók is tájékozottabbak lettek. Ez utóbbi tényező azonban nem jelenti azt, hogy a magyar tanácsadói piac átlátható lenne, hogy az ügyfél biztosan tudhatná, melyik cégtől mit várhat, s mi az a piaci ár, amit ezért fizetnie kell. A fejlődés azonban tagadhatatlan: egyre több tanácsadó vállalkozás tartja fontosnak az ügyfelek mind szélesebb körű, hiteles tájékoztatását, egységes etikai normák érvényesítését. Ezt a törekvést példázza a Menedzsment tanácsadási kézikönyv is.
A neves szerzőgárda által összeállított kiadvány okulására szolgálhat mind a tanácsadóknak, mind az ügyfeleknek. Vegyük csak példaként a Tanácsadás marketingje című fejezetet. Ebben az alapelvek között egyebek mellett az áll, hogy “ne mondjunk lebecsülő véleményt más tanácsadókról”, ezt ugyanis a potenciális ügyfelek “az objektivitás hiányának fogják tulajdonítani”. Ha azonban a megbízók maguktól mégsem jutottak volna el idáig, a könyv olvastán tudni fogják, mi legyen a véleményük. Figyelemre méltó, hogy a szakma azon része, amely közös etikai kódex kialakítására törekszik, tiltani kívánja mások leszólását. Az etikus viselkedés tehát piaci sikert is hozhat.
A piac tisztulásának örvendetes jelei nem feledtethetik, hogy van még teendő. A tanácsadói szakmának meg kell küzdenie például azért, hogy a különböző kiadványok számára a cégek hiteles adatokat szolgáltassanak magukról. Ilyen törekvés van is: a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége nemrég adta hírül, hogy az egyik ilyen listát összeállító szerkesztőség számára támogatást nyújt annak érdekében, hogy minél egyértelműbb adatszolgáltatásra bírják a vállalatokat. A szakmai szervezetek azonban adott esetben a saját házuk táján is söpörhetnének. Mint a Menedzsment tanácsadási kézikönyv egyik mellékletéből kiderül, az etikai kódex kialakításában tevékeny szerepet játszó Tréning Kerekasztal Egyesület tagjai között van a Szcientológia Egyház alapítójához kötődő Business Success cég is, amely ennek révén nyilván kedvezőbb imázst tud kialakítani az ügyfelekben, mintha Ron Hubbardhoz fűződő kapcsolataival mutatkozna be.
Dr. Poór József és szerzői kollektívája: Menedzsment tanácsadási kézikönyv – 524 oldal; KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2000 – Ára: 5824 forint