Gazdaság

INDUL A VITORLÁSSZEZON – Szárnyaszegett Phoenix

Lassan lekerülnek a bakról a hajók, s ha megúszták a téli időjárást a parton, no meg nem mulasztottuk el ősszel levakarni az algákat, illetve levaxolni a vízvonal fölötti részt, egyből vízre is szállhatunk. A balatoni szezon a 470-es osztály világbajnokságával startol, amely Füred és Tihany között kerül megrendezésre a május 10-ét követő héten. A verseny az olimpiai kvóta megszerzésében különösen fontos az induló három magyar egység számára. Válogatottjaink négy osztályban ugyanakkor már megszerezték a kvalifikációt.

Egy hajó azonban biztos, hogy nem fut ki a kikötőből: az 1797-ben vízre bocsátott, gróf Festetics György megrendelésére készült Phoenix vitorlásgálya újjászületését 1997-re tervezte ugyan a Phoenix 200 Alapítvány, máig azonban mindössze a gálya gerincelemei készültek el. A hajózástörténet által a Balaton első nagy hajójaként számon tartott Phoenix-rekonstrukció kudarcáról Rick Csaba, az alapítvány elnöke azt nyilatkozta a Figyelő Plusznak, hogy a szponzori tárgyalások legtöbb esetben azért futottak zátonyra, mert a leendő támogatók a kultúrtörténeti szempontokat figyelmen kívül hagyva csak úszó vendéglátó-ipari egységként tudták elképzelni a gályát. A kormányzat sem mutatott hajlandóságot a támogatásra, amit jól illusztrál, hogy a millenniumi pályázaton sem kapott pénzt az alapítvány. A 70 millió forintos teljes rekonstrukciót először Keszthely város önkormányzata is támogatta – az öböl áramlási viszonyait helyreállító mólófelújítás is része volt a tervnek -, ám a kezdeti lelkesedés hamar lelohadt. Az alapítvány számlájára közadakozásból tavaly év végéig mindössze 4 millió forint folyt be, ebből az összegből szerelték fel gépekkel azt a hajóépítő iskolát, amelynek első nyolc növendéke talán már az elkészült Phoenixen veheti át a diplomáját. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik