Gazdaság

KNAUS MAGYARORSZÁGI KFT. – Gördülő víkendházak

Miközben a nyári melegben már utazási lázban égnek a turisták, s az autóeladás is rekordokat dönt, új lakókocsiból legfeljebb évi százat adnak el Magyarországon.

Lakókocsit csak az vesz, akinek már “minidene” megvan, vagy mániás – állítja Botka József, a Knaus Magyarországi Kft. pénzügyi-kereskedelmi vezetője, a Knaus vállalatcsoport itteni második embere. Így elsősorban az életszínvonal-különbségekkel magyarázható, hogy miközben Dániában évente 3-4 ezer darabot, Hollandiában és Németországban pedig 25 illetve 30 ezer lakókocsit vásárolnak, nálunk marginális maradt az új “gördülő víkendházak” piaca. Az átlagkeresetekhez képest riasztóak az árak: egy közepesen felszerelt modellt is több mint 2 millió forintért lehet csak megvásárolni. Volt ugyan Lentiben és Szentendrén is olcsó hazai lakókocsitípusokat gyártó üzem, de azok elhullottak az elmúlt tíz év piaci versenyében.

SZÜRKE IMPORT. A forgalmat apasztó másik ok a “szürke import”, ugyanis a személyautóknál alkalmazott módszerrel “alulszámlázva” (európai eredettel egyébként vámmentesen) évente 500-600 alig használt kocsit hoznak be üzletszerűen kisebb cégek, illetve magánszemélyek, zömmel továbbértékesítésre. Ezeket az új árnál sokkal olcsóbban, 1,2-1,5 millió forintért árusítják.

A töpörödött hazai piacon így a nagy forgalmazóknak nem sok babér terem. Annál is kevésbé, mert a tavaly eladott 80 új lakókocsinak már csaknem 70 százaléka a nagyoroszi lakókocsigyár terméke, vagyis Knaus Eiffelland (Holiday, Sunshine, Beauty) típusú volt. A németországi székhelyű Knaus-csoport tagja a Knaus mellett a Wilk és a Tabbert márka is, de ezeket egyes Wilk modelleket kivéve nálunk nem gyártják. Az európai piacon további tíz márkával nyomuló konkurens cégek közül a német Dethleffs és a szlovén Adria nyitott itt képviseletet, de több márka próbálkozása aligha várható, mert a Knaus után még fennmaradó hely – szó szerint egy-két darabos éves eladás – mellett nem fizetődik ki országos márkakereskedői és szervizhálózatot, háttérszolgáltatást fenntartani.

Ma már látszik: idejében lépett a Knaus, amikor 1993-ban – a nagyoroszi Szondi Ipari Szövetkezettel egy korábbi BMW-s bérmunkával szerzett referencia jóvoltából – a Knaus-szon Szabadidő Bt. üzemében megkezdte a lakókocsi-összeszerelést a nógrádi településen. A bérmunka keretében eleinte évi 1500 darab, tavaly már 4500 darab lakókocsit állítottak össze szigorú német technológiával és ISO 9001 minőségbiztosítási rendszerrel. Sajnos hazai beszállítója alig van a gyárnak. Sőt a másik két profil, a PVC-bázisú textília miatt különleges gépet és eljárást követelő elősátor- és lakókocsikárpit-varrás is importanyagra épül.

ÚJ LEHETŐSÉGEK. A Nyugat-Európában és nálunk is piacvezető Knaus eddig az új beruházás nélkül mintegy 800 millió forintot invesztált Magyarországon. Itteni vállalatcsoportjának “tetején” a lakókocsik gyártástechnológiáját adó és kiszállítását végző Knaus Magyarországi Kft. áll. A vállalatcsoport további tagja az 1997-től termelő Zenitpolyester Kft., amely a lakóautók nagy élőmunkaigénnyel előállítható üvegszálas műanyag burkolóanyagát készíti. A Zenit 800 millió forintos, hitelből megvalósuló új gyára Európa legnagyobb üvegszálas műanyagüzeme lesz, az idén júniusban kezdi a próbagyártást. Évi tervezett árbevétele 1,3 milliárd forint. Bár erről konkrét tervek még nincsenek, az új gyár lehetőséget adna egy másik profil, a Nyugat-Európában egyre népszerűbb lakóautók felépítményének gyártására a magyarországi Knaus bázison. Addig is keresik Magyarországon az új üzleti lehetőséget a csoporton belül; így kezdte meg tavaly a nagyoroszi gyár a versenymotorozásnál, illetve gokartozásnál használatos speciális szerviz-lakókocsik előállítását.

Botka József egyelőre nem a hazai piac fellendülésétől várja a Knaus-társaságok üzleti sikereit: ezután is Nyugat-Európára építenek, főleg a németországi, hollandiai keresletre, de Svédországtól Olaszországig kontinensszerte vannak vevőik. Bár fokozatosan bővülő belföldi forgalommal számolnak, a magyar új lakókocsi-piac talán tíz év múlva éri el a jelenlegi dániai szintet. A gazdaságkutató intézetek növekvő életszínvonalról szóló előrejelzéseivel összhangban azért immár egyre többen érdeklődnek – köztük nem csak magánemberek. Építőipari, turisztikai társaságok szintén rendelnek lakókocsit, sőt kiállításokon való részvételre más cégek is. Sok vállalkozás már decemberben előre fizetve vásárol, ezzel optimalizálva az adóterheit. A potenciális ügyfelek többsége azonban egyelőre csak vágyakozik…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik