témakör |
MOL modelljavaslat |
GM modelljavaslat |
A földgázpiac megnyitása |
2002-től teljes piacnyitás egy lépcsőben |
2002-től, egy évvel az árampiac megnyitása után, további előre nem meghatározott lépcsőkkel |
Minősített fogyasztói kör |
Mindenki feljogosítottá válik |
Kettős piac: közüzemi, illetve szabadpiaci ellátásban részesülők |
Közüzemi szolgáltatás |
Nem értelmezhető |
A szolgáltató nem utasíthatja el a szerződéskötést, szabott árakon szabott feltételek mellett szolgáltat |
Hálózatokhoz való hozzáférés |
Tárgyalásos alapon |
Független rendszerirányítón keresztül: először a közüzemi, utána a feljogosított fogyasztók, s végül a tranzitigényeket kell figyelembe venni |
Tárolókhoz való hozzáférés |
Üzleti alapú szolgáltatás, a versenyszféra területe |
Kiinduláskor mint a hálózatoknál; később tárgyalásos, majd üzleti alapú hozzáférés is szóba jöhet |
Rendszerhasználati tarifák |
“Cost plus” alapon, eszközök valorizációja és reál nyereség érvényesítése |
Rendszerirányító határozza meg, szabályozva |
A rendszerirányító tevékenysége |
Minden szolgáltató a saját rendszere egyensúlyáért felel. A verseny tisztaságát a piaci szereplők képviselőiből álló szervezet ellenőrzi |
Méri és elszámolja a rendszer szereplői által vételezett földgáz mennyiségét; adatokat szolgáltat a tőzsdének és a kereskedőknek; koordinálja a vezetékelemek karbantartását; biztosítja a rendszerhez való hozzáférést; elkészítteti a rendszer fejlesztési tervét |
A rendszerirányító függetlensége |
Nem értelmezhető |
Hasonlóan a villamosenergia-rendszer irányítójához független, de nem kell ahhoz hasonló kiegészítő szolgáltatásokat végeznie; fontos a non-profit jellege |
A Magyar Energia Hivatal szerepe |
Engedélyező és ellenőrző hatóság |
Kulcsszerep a földgázpiac szabályozásában, felügyeleti tevékenysége módosul; részt vesz az árszabályozásban, a közüzemi ellátásban fogyasztóvédő; új feladat a verseny tisztaságának ellenőrzése |
Tőzsde |
Piaci szereplők döntése |
Nem szükséges adminisztratív eszközökkel segíteni a kialakulását
|