Agresszív európai terjeszkedése következtében jókora mínusszal zárta a múlt évet a holland United Pan-European Communications NV (UPC) kábeltévé-szolgáltató. Az üzemi veszteség 576,8 millió euróra duzzadt az 1998-as 181 millióról, a nettó veszteség pedig 255,6 millióról 784,3 millió euróra nőtt. A vállalat árbevétele 447,5 millió euró volt tavaly, ez nem egész két és félszerese az előző évi 185,6 milliónak.
A veszteségeket szinte kizárólag a felvásárlások okozzák. Mióta a UPC-t 1998 februárban bejegyezték az amszterdami értéktőzsdén, a cég 12 európai országban hajtott végre akvizíciókat, és a kontinens második legnagyobb kábeltévé-szolgáltatójává vált, 10 százalékos piaci részesedést szerezve. Étvágya azonban szemlátomást még nem elégült ki: a múlt héten 28,3 millió euróért – s átvállalva 8,9 millió eurónyi adósságot is – teljes egészében megvette a Prágában működő Dattelkabelt; 3,9 millió euróért 97,1 százalékról 99,9 százalékra növelte részesedését a legnagyobb cseh kábelszolgáltatóban, a Cable Plusban; továbbá 100 százalékos tulajdonosává vált a UPC Magyarország Kft.-nek, miután 63,9 millió euróért megvásárolta az Első Magyar Alap birtokában lévő 20,75 százalékos tulajdonrészt.
A UPC vezérigazgatója, Mark Schneider úgy nyilatkozott, hogy a veszteség az idén meghaladhatja az egymilliárd eurót is. Rámutatva, hogy az egyszeri kiadások csak rövid távra terhelik meg a vállalatot, hozzátette: minél több pénzt veszítenek, utóbb annál sikeresebbek lesznek. Schneider szerint 2002-ben már pozitív üzemi eredmény várható, a telefon- és az internet-üzletág pedig már az idén nyereséges lesz. A UPC nem akar leállni az expanzióval, s ahhoz a jövőben – mint Schneider közölte – a kötvénykibocsátás mellett a tőzsdei tőkebevonás lehetőségével is élni fognak. –