Gazdaság

Sok idő, sok pénz

Milyen kaland egy több ezer köbméteres, kormány nélküli ballon kosarában felemelkedni és a szelek szárnyán, a vak szerencsében bízva tíz, száz vagy akár tízezer kilométereket megtenni? Erre a kérdésre bizonyára a Földet először megkerülő Bertrand Piccard-Brian Jones pilótapáros tudná a legalaposabb választ.

A léghajózás illúzióját keltő hőlégballonozásnak már itthon is több mint két évtizedes hagyománya van. Immár 33 hőlégballon klubban 96 ballonnal 146 pilóta röpül. A repülőorvosi vizsgálaton megfelelt évi 15-20 pilótajelöltet egy-egy oktatóhoz sorolják be, akitől a kiképzésen a mesterfogásokat sajátíthatják el. Majd következhet a házi, illetve a hatósági vizsga a szakszolgálati engedélyért. A jelentkezéstől a szakszolgálati engedélyig így általában egy-két év telik el a kiképzéssel, de aki képes állni az óránként 50-60 ezer forintos költségeket, gyorsított ütemben, néhány hét alatt is elsajátíthatja a tudnivalókat.

A ballonozás a ráérő, lehetőleg módos emberek sportja. Nem is lehet mindig repülni, elsősorban ősztől tavaszig, mert a vitorlázórepülés, sárkányozás, siklóernyőzés alapja, a termik, a hőlégballon ellensége. (Termikben ugyanis a pilóta nem tudja irányítottan a magasságot változtatni.)

Aki saját hőlégballont akar, annak legkevesebb 3 millió forintot kell fizetni érte. Az üzemeltetés sem olcsó, egy-egy óra repülés önköltsége legalább 25-30 ezer forint. A repüléshez nemcsak üzemanyag – propán-bután gáz – kell, hanem autós követés is, legalább két emberrel, ugyanis hárman kellenek a felszerelt ballon megmozdításához. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik