Gazdaság

BMW 328I KONTRA BMW 330D – Tüzes víz

BMW 328I KONTRA BMW 330D -  Tüzes víz

A sportosság szimbólumává lett BMW-k bajor gyártója meglepő dízeloffenzívába kezdett.

1Tűz és víz? – kérdezhetnénk a BMW lenidületes dízelesítési programja hallatán, pedig a bajor márka már több mint másfél évtizede eljegyezte magát a benzinesnél jobb hatásfokú dízelmotorral is. Mi tagadás, az első lépés nem sikerült teljesen, mert a nyolcvanas évek második felében megjelent 324d takarékosságban ugyan lepipálta például a 323-at, de temperamentumban a nyomába sem ért. Pedig a kék-fehér márka hívei a gyorsulást és az erőt általában többre tartják a spórolásnál. Az immár negyedik generációs 3-as sorozatot is elérő dízelhullámban azonban sikerrel házasította össze a BMW a tüzet a vízzel. Azért is érdekes számunkra az autótechnikai innováció, mert magyar vonatkozása is van a bajor dízelparádénak.

A Magyarországról származó, tavaly nyugdíjba vonult “dízelpápa”, Anisits Ferenc által fejlesztett közvetlen befecskendezéses (common rail), öngyulladós motorok olyan jól sikerültek a bajor gyártónál, hogy a BMW általános dízeloffenzívába kezdett a termékpalettáján. A piac igazolja is a stratégák döntését: az itthon eladott BMW-k negyede 1999-ben például már dízeles (320d, 330d) volt. A tavaly eladott 102 darab 5-ös sorozatú BMW-ből is 50-et a 6 hengeres dízelerőforrás hajt. Ezzel nincs vége, mert hamarosan új 520d és 525d motorokat kínálnak e kategóriában.

Ezek után adódik a kérdés: a dízel vagy a benzines BMW a jobb? A német Auto Motor und Sport már szinte meg is válaszolta ezt a problémát azzal, hogy a 328i és a 330d összehasonlítása után egyenesen azt kérdezte: elavult-e már a benzinmotor? Az ítélet szerint ugyan még nem, de a 330d vitathatatlan előnyökkel dicsekedhet. A csaknem másfélszer akkora forgatónyomaték éppen fele akkora fordulatnál olyan rugalmasságot ad neki, amit a 328i mindössze 9 lóerőnyi teljesítménytöbblete sem tud ellensúlyozni például 60 kilométeres tempóról 100 kilométerre gyorsulva. Amúgy álló helyzetből árnyalatnyival nehezebben gyorsul az öngyulladós motorral hajtott súlyosabb BMW, 180 kilométeres tempóig már majdnem 5 másodperc a különbség. (A lemaradást főleg a “turbólyuknak”, a turbina felpörgéséig eltelő időnek tulajdonítják.) Az ínyenceknek ezért ajánlják a 330-as dízel motorhoz az automata sebességváltót. Ezzel ugyanis javul a gyorsulás, az állandóan magasan tartott motorfordulattal megszűnik a turbólyuk okozta késlekedés.

A 330d végsebessége, jóval 220 kilométer felett is elmarad a 328i-étől, de cserébe az átlagfogyasztás három literrel szerényebb. Azt már a vásárlónak kell eldöntenie, hogy ez a 100 kilométerenként jelenleg bő hatszáz forintos különbség oszt-e vagy szoroz a több mint 11 millió, extrákkal 17-18 millió forintos BMW-ikrek megvételénél. Az észérvek és az értékelés pontjai alapján így a benzinesnél (egyébként rendhagyóan) olcsóbb dízel a csábítóbb. Persze könnyen lehet, hogy akit a pörgős 6 hengeres 328i szirén éneke megérint, az nem az eszére hallgat… Ami pedig a kényelmet, a remek futóművet és féket illeti, bármelyik változat mellett is dönt, ugyanolyan BMW-csúcsminőséget kap a vevő. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik