Gazdaság

MITSUBISHI PAJERO PININ KONTRA TOYOTA RAV-4 – Terepsportolók

A sportterepjáró nemcsak autó, szabadságszimbólum is - a gyártóknak pedig jó üzlet.

Ránézésre nem is látszik, hogy az autósszívet dobogtató sportterepjárók megalkotásában micsoda ellentmondás feszül. Egyrészt gyors és a kor technikai színvonalán minden biztonsági, kényelmi kellékkel felszerelt személykocsinak, másrészt az úttalan utakon is elboldoguló szilárd “dzsipnek” kell lenniük. E látszatra ellentétes tulajdonságokat sikeres keresztezéssel mégis nagyszerűen teljesítik ezek a terepjáró külsejű, de aszfaltra termett 4×4-esek. Mi több, új kategóriát alkotnak ma már világszerte, mégpedig Sport Utility Vehicles (SUV) elnevezéssel. A sportterepjáró divat hódítása miatti üzleti csábításnak ma már kevés nagy gyártó tud ellenállni. A professzionális off-road kocsikról ismert nagy márkák is – az új piacot látva – felvették palettájukra a luxus sportterepjárókat.

Az 1934 óta terepjárót is gyártó Mitsubishi hazai hívei az őszi autószalonon láthatták a “rövid csövű” Pajero-újdonságot, amelynek a megkonstruálásában részt vevő formatervező hatalmasság, Sergio Pininfarina előtt tisztelegve, a Pinin kiegészítő fantázianevet adták. Annál is inkább, mert a kocsit Olaszországban a Pininfarina Művek vadonatúj gyárában készítik. A meglehetősen sikeres Pajero rövid változatából áttervezett, könnyített 4×4-esnek talán ennél is nagyobb nevezetessége, hogy a terepjárók világában ma még kuriózumnak számító közvetlen benzin-befecskendezéses 1,8 literes GDi motorral készítik. A vérbeli terepjáróhoz hűen kemény rugózású Pinin jellegzetessége, hogy hagyománytisztelő. Például, ha a terepviszonyok úgy hozzák, hogy szükség van rá, az öszkerékhajtást 100 kilóméteresnél kisebb tempóban lehet kapcsolni. Az intelligens Visco kuplung pedig az útviszonyok szerint osztja el a nyomatékot az első és hátsó kerekek között.

A sportterepjárókat a puritán “földön futóktól” megkülönböztető, a légkondicionálótól az elektromos ablakemelőig sok mindenre kiterjedő kényelmet a Pajero Pininnél is külön extracsomag szolgálja. A nagy múltú elődök tapasztalatait összesítő, könnyített Pajero várható piaci helytállásáról a még nagyon közeli bevezetés miatt nincs adat.

A “kis” Pininnek nem lesz könnyű dolga a piacon, hiszen erős a verseny. A Toyota RAV-4 családfája még 1994-ből ered. A szerkesztési elv ma is időszerű: önhordó karosszéria, kényelmes futómű, folyamatos öszkerékhajtással. Hogy az autószerkesztési elv más volt, mint a Toyota nagy múltú tradicionális Land Cruiserjénél, azt az is mutatja, hogy házon belül “funcruisernek” nevezik. A különbség magáért beszél, hiszen a RAV szakított a terepjárósan kemény rugózással, menetdinamikája is inkább “aszfaltbetyárra” emlékeztet. A RAV-4 rövid és hosszú karosszériával, de csak egyetlen 2 literes, 128 lóerős motorral készül, igaz ehhez akár automata váltót is rendelhet a vevő. A kényelmet – összesen nettó 365 ezer forintért – gazdag “extracsomag” is növelheti. Itthon 1995 óta egyébként már 283 darab RAV-4 kelt el, az idei penzum 58 kocsi. A hírek szerint a modell új generációja 2000-ben várható.

A MOT Autos Test Technik német szaklap értékelése éppen a RAV-4 menetteljesítményét és kényelmes futóművét tartja többre a Pinin kemény, vérbeli terepjárós rugózásánál. Ezen a megítélésen a Mitsubishi különleges GDi motorja sem változtatott. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik