Gazdaság

KIUTAT KERES AZ IEB – Közepes bank hatalmas veszteséggel

Az Inter-Európa Bank (IEB) a sorozatosan elszenvedett veszteségek után stratégiát vált.

Közel 300 millió forintos első kilenc havi veszteség, 2,7 milliárd forintos céltartalék-képzési kötelezettség a negyedik negyedévben – ezek az Inter-Európa Bankot jellemző konszolidált számok az ezredvégen. Mivel a tőzsdén szereplő másik bank, az OTP az idei első kilenc hónapban 30 százalékot meghaladó eredménybővülésével a legjobban teljesítő tőzsdei cégek közé tartozott, joggal gondolható, hogy az olasz San Paolo bankcsoport tulajdonában lévő IEB esetében nem a piaci folyamatok okolhatók a negatív eredményért. Igaz, azt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy eltérő nagyságrendű és különböző ügyfélkört megcélzó pénzintézetekről van szó.

A kilencvenes évek eleje óta az Instituto Bancario San Paolo di Torino érdekeltségi körébe tartozó IEB – jogelődjének külkereskedelmi tapasztalataira építve – jelentős számítástechnikai fejlesztésekkel támogatott szolgáltatásaival elsősorban a középvállalati kört célozta meg. Ugyanez a kör hitelfelvevőként is megjelent a bankban, és az ehhez szükséges forrásokat elsősorban a bankközi pénzpiacról biztosította a pénzintézet. Ugyanakkor az IEB mindig is fontosnak tekintette egy exkluzív magánügyfélkör kialakítását, amihez a néhány éve még számos versenytársát megelőző, korszerű számítástechnikai rendszere nyújtotta előnyöket igyekezett kihasználni. Valószínűleg a magánügyfélkör minél teljesebb körű kiszolgálásának szándéka vezetett a New York Broker és az Europool alapkezelő többségi részesedésének tavaly nyári megvásárlásához is.

Ez utóbbi ügyletek időzítése azonban egyáltalán nem volt szerencsés, az orosz válság miatt az akvizíciót követően tetemes, egymilliárd forintot meghaladó veszteséget hozott a banknak az újonnan megvásárolt brókercég. A gondokat tovább súlyosbította, hogy ugyanakkor néhány jelentős adósa is csődközeli helyzetbe jutott – az még nem világos, hogy a tavaly őszi pénzügyi válság hatásának betudhatóan-e. Emiatt a banknak ez év szeptemberéig 1,3 milliárdos céltartalékot kellett képeznie. Az IEB által kiadott gyorsjelentés ugyan egyedül az Omega Tabak Rt.-t nevezi meg a csődbe jutott cégek közül, de a bank májusban kinevezett új menedzsmentje által indított portfólióminősítési vizsgálat nyomán az igazgatóság november 12-én további 2,7 milliárd forintnyi, az eredménykimutatásban még nem szereplő céltartalék képzését határozta el. A céltartalék képzésre egyébként az ÁPTF is felszólította a pénzintézetet, igaz a bank már a határozat megjelenése előtt lépett.

A pénzintézet az úgynevezett váltási üzletágban is a mai napig érzi a tavaly őszi nemzetközi tőkepiaci válság hatását. Akkoriban a határidős ügyleteken jelentős összegeket vesztő befektetők – kisebb, nagyobb spekulánsok – közül jó néhányan felhagytak a tevékenységükkel, amitől viszont a piac külföldi szereplői is megrettentek – emlékeztetett Sebők Sándor, az IEB treasuryért és a nemzetközi fizetésekért felelős vezérigazgató-helyettese. Az érdeklődés drámai visszaesése következtében a devizaváltási tevékenységből korábban befolyt nyereség is alaposan megcsappant, 42 százalékkal maradt el a bázisidőszak adatához képest.

A vezérigazgató-helyettes szerint a bankban a közelmúltban lezárult portfólió-átvilágítás kapcsán elhatározott lépések elengedhetetlenek voltak annak érdekében, hogy a bank tiszta lappal indulhasson el a májusban megújult menedzsment által kijelölt stratégia útján. A 2,703 milliárd forintos céltartalékképzést egy külső szakértő – az Arthur Andersen – vizsgálódásai nyomán határozták el. A megállapított összegnek körülbelül kétharmad része kapcsolódik a hitelezési tevékenységhez, s csak a maradék egyharmad a befektetési portfólióhoz.

A menedzsment a portfólióminősítéssel párhuzamosan hozzáfogott a hitelezési folyamat és a kockázatkezelés felülvizsgálatához is. E tevékenység komplett megújításához a bank ugyancsak egy külső szakértő cég – a KPMG – segítségét vette igénybe, amelynek írásos javaslata épp mostanában készült el – tájékoztatott Sebők Sándor. Ebben az anyagban a nemzetközi könyvvizsgáló cég górcső alá vette a hitelezés valamennyi fázisát, kezdve az ügyféllel való kapcsolatfelvételtől, végigmenve az ügyfélértékelési, a hitelelőterjesztési, a döntési, a folyamatos monitorozási folyamatokon, egészen a minősített állomány kezeléséig. A koncepcionális javaslatokat rövidesen tárgyalja a bank vezetése. Mindezeket figyelembe véve, az új hitelezési rendet várhatóan 2000 első negyedévének végén vezetik be a pénzintézetnél.

A hitelezési tevékenység felülvizsgálatának szükségességéről tanúskodnak egyébként az eredménykimutatás számai. Az anyanyelvi szinten kialakult 166 millió forintos veszteség az év végéig még a november 12-én elhatározott céltartalékképzés következtében jelentősen növekedni fog. A céltartalékképzéshez és az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet (ÁPTF) előírásainak megfelelő működéshez szükséges forrásokat a bank csak a fő tulajdonos által nyújtott alárendelt kölcsöntőke felvételével tudta előteremteni. Az 5,1 milliárdos tőkeinjekció változó kamatozású, 7 éves futamidejű. A májusi vezetőváltáskor megfogalmazott stratégia megvalósítása szempontjából mindenesetre könnyebb helyzetet teremt a megtisztított portfólió és az átalakuló hitelezési gyakorlat.

Az új stratégia továbbra is nagy hangsúlyt fektet a lakossági üzletág további fejlesztésére. Míg a lakossági oldalon eddig elsősorban a betétekre koncentráltunk, addig mostanában a hiteltermékek palettáját is bővítjük – vázolta a bank vezérigazgató-helyettese. Az országban jelen lévő vegyes tulajdonú bankok közül elsőként lakossági üzletágat indító IEB a már kínált lombardhitelek és személyi hitelek mellé autófinanszírozási konstrukción is dolgozik. A 20 fiókkal rendelkező bank értékesítési csatornaként – saját, tevékenységét a napokban megkezdő ügynökhálózatán kívül – előszeretettel használja az elektronikus lehetőségeket, az internetes bankolásban például úttörőknek számítanak a honi piacon. Ám, hogy e lehetőség mindeddig mégsem épült be igazán a köztudatba, annak magyarázata minden bizonnyal az eddigi konzervatív, visszafogott marketingtevékenységben rejlik. Ezen túllépve az IEB – éppen ismertsége növelése érdekében – a napokban új reklámkampányt indított el. Megcélzott lakossági ügyfélkörük – az elektronikus banki termékek iránt affinitást érző rétegen túl – a bankfiókok közelében lévő rendszeres megtakarításra képes háztartások. A pénzintézet termékeiben és szolgáltatásaiban ugyanakkor univerzális szemléletre törekszik, s előrehaladott tárgyalásokat folytat az egyik legnagyobb hazai nyugdíjpénztárral, és két hazai biztosítóval közös termékek forgalmazásáról, s egymás termékeinek kölcsönös értékesítéséről.

A marketingtevékenység jelentőségére hívta fel a figyelmet Schenk Tamás, a Concorde Értékpapír Rt. elemzője is. Az elmúlt időszakban erőteljes verseny bontakozott ki a bankok között a lakossági és a középvállalati ügyfelekért, ezért a reklám szerepe egyre jelentősebb – véli az elemző. Kérdéses egyelőre az is, hogy az IEB jelenlegi terveinek megfelelően tudja-e magát pozicionálni a bankok között. Lakossági bankként erőteljes marketingmunkára, középvállalatok hitelezőjeként a korábbinál sokkal hatékonyabb hitelminősítési és monitoring rendszerre lesz szükség. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik