Galambos Lajos, a Délhús Rt. kereskedelmi iés marketingigazgatójaként együtt szerepelt Galambos Lajossal, azaz Lagzi Lajcsival a Dáridó-felvágottakat népszerűsítő több kiadványon. A névazonosság pikáns ízt kölcsönzött a húsipari termékek és a tévéműsor kapcsolatának. Az elsőként említett Galambos még a kampány vége előtt közös megegyezéssel megvált a cégtől, ám ez nem csökkentette annak sikerét. A Délhúsnál legalábbis igen elégedettek az eredménnyel, igaz, a fogyasztók körében kiváltott hatás utólagos felmérése csak nemrég kezdődött meg.
“Ma már a húsiparban is csak a márkázott termékek életképesek, ezért a vállalat mindenképpen márkás termékcsaláddal akart piacra lépni” – mondja Varga Zoltán, a mostani kereskedelmi és marketingigazgató. Tekintettel arra, hogy egy új márka bevezetése sok pénzt és időt emészt fel, ráadásul az eredmény sem vehető biztosra, egy már bevezetett márkához akartak csatlakozni. Ennek kiválasztásakor olyan reklámhordozót kerestek, amelynek nézőköre nagyjából megegyezik húskészítményeik fogyasztói táborával. Szerencséjükre ezt a feltételt éppen a televíziós toplisták élén álló Dáridó teljesítette, s a műsorgazda, Lagzi Lajcsi is arra termett, hogy jóízűen falatozzon a képernyőn. A kiválasztott márkának és a terméknek ugyanis teljes harmóniát kell mutatnia: nézőtábor ide vagy oda, fogyókúrás italport aligha lehetne Lajcsival népszerűsíteni.
KÖLCSÖNÖS ELŐNYÖK. Hasonlóképpen, a tévécsatornának – jelen esetben a TV2-nek – is az az érdeke, hogy a márkahasználat jogát elnyerő termék tovább erősítse a márkát. A Dáridó-termékeket népszerűsítő kampány – a TV2-n látható reklámklipek, óriásplakátok, a boltok előtt elhelyezett becsalogató táblák és a road-show-k – egyúttal a Dáridó műsor vonzerejét is növelték, s ha valaki Dáridó-kolbászt kezd felkarikázni, ismét csak a műsor jut az eszébe.
A filmvásznon vagy a televíziós képernyőn életre kelt népszerű figurák márkaként való használata és forgalmazása – a merchandising – a világpiacon már nagy múltra tekinthet vissza. Mikiegértől a csillagháborús harcosokig számtalan hős számtalan termék forgalmát lendítette már fel. Maga a szórakoztatóipar is sok bőrt lenyúz egyetlen márkáról: azért alakulnak filmstúdiót, tévéhálózatot, könyv- és zeneműkiadót, élményparkot és internetes tartalomszolgáltatót magukban foglaló birodalmak, mert így ugyanazt a márkát (hőst) egységes rendszerben lehet népszerűsíteni a különböző médiumokban, s a bevétel is ugyanabba a kasszába folyhat be.
A korábban egyeduralkodó Magyar Televízión vetített népszerű filmek, sorozatok is megjelentek videón, könyvben, ám a merchandising fellendülését a kereskedelmi televíziózás hozta magával. Az utóbbiaknál elsődleges bevételi forrás a reklám, s csak másodlagos a szponzoráció (ez a médiatörvényben előírt szigorú szabályozás miatt nálunk kisebb szerepet játszik, mint nyugaton), ám a kiegészítő bevételek között már fontos szerepet tölt be a merchandising. Nemzetközi tapasztalatok szerint ebből így is csak a teljes árbevétel alig 5 százaléka folyhat be egy befutott csatorna esetében, ennél nagyobb arányt csak az olyan nagy nemzetközi márkák birtokosai érhetnek el, mint például a Cartoon Network, ám néhány százalékért is érdemes megdolgoznia annak, aki a piacról él.
PLUSZPÉNZ. “A merchandising pótlólagos bevételt jelent, egyúttal erősíti a márkát és a csatorna iránti lojalitást” – foglalja össze az előnyöket Pócsik Ilona, a TV2 kereskedelmi főigazgatója. Fontosnak tartja, hogy megjelenjenek olyan termékek, amelyek a csatorna emblémáját viselik – mint például a TV2 csokoládé -, ám ez nem elegendő, szükség van márkaértékkel bíró sikerműsorokra is. Ilyen a Dáridó, amellyel a közeli hetekben, hónapokban újabb termékeket terveznek népszerűsíteni. Ezek természetesen nem húskészítmények lesznek, az arra vonatkozó jogok kizárólagosan a Délhúst illetik. Vannak külföldi sorozatok, amelyeket könyvben is kiadtak, s az egyik sorozat főszereplőjének CD-je is a közreműködésükkel jelent meg. A Szerencsekerék emblémát egyelőre csak promóciós célra használják pólóra, a külföldi műsormárkák továbbforgalmazásához ugyanis külön meg kell vásárolni a merchandising jogot, s érdemes előzetesen jól megfontolni, hogy ez megéri-e. Már folyik a piackutatás arról is, hogy Rex felügyelő vajon érne-e el akkora sikert különböző termékeken, mint a tévéképernyőn. Kedvező eredmény esetén azután nálunk is megjelenhet a nyomozókutya plüssjátékként, matricán, naptáron, hátizsákon vagy akár társasjáték formájában is, ahogy ez német nyelvterületen már évekkel ezelőtt megtörtént.
Együtt dáridóznak