Gazdaság

GÉPJÁRMŰ-KVÓTA – Kiszorítósdi

Kimerült az ezerhatszáz köbcentiméternél kisebb motorral szerelt gépkocsikra kiadott 1610 darabos behozatali kvóta, s így akár feszültségeket okozhat az autóimportőrök között, ha nem sikerül rövidesen megnyugtató megállapodással rendezni a lengyel kormánnyal a kereskedelmi feszültségeket. A kvóta kiapadása az idén ugyan még csak kisebb zavarokat okoz a forgalmazóknak, de a korlátozás jövőre már különösen érzékenyen érintheti az Opelt, amely 2000-ben kezdi meg a Suzukival közösen fejlesztett, Lengyelországban gyártott új, Agila elnevezésű tömegautójának értékesítését Magyarországon.

Az idei viszonylagos nyugalom magyarázata az, hogy a Lengyelországból importáló három cég – az Opel az 1,4-es Astra Classicot, a Daewoo a Lanos 1,5-öst, a Fiat pedig a Seicento összes modelljét hozza be onnan – különböző módszerekkel ki tudja kerülni a kvótát. A Daewoo és az Opel más motorral szerelve továbbra is a kínálatában tudja tartani ezeket a kocsikat, a Fiat pedig ideiglenesen más üzemeiből szállítja ide a Seicentókat.

A fejtörést az okozza a gyártóknak, hogy a már 1999-ben is túl szűkösnek bizonyult lengyelországi importkeret legfeljebb 7 százalékkal bővülhet jövőre, amikor is az Opel – részleteiben még kidolgozatlan, s ezért egyelőre titokban tartott – üzleti tervei szerint bizonyosan több mint ezer Agilát értékesítene nálunk.

A megoldás a kvóták átcsoportosítása lehetne, hiszen az idén 36 ezer 490 kocsi behozatalára adtak ki engedélyt. Győző Gábor, a Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint a két ország közötti kereskedelmi feszültségek miatt aligha módosulhat jelentősen a lengyel alkvóta aránya. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik