Gazdaság

NISSAN-RENAULT-EGYÜTTMŰKÖDÉS – Rizs és sajt

Létrejött a világ negyedik legnagyobb autóipari birodalma. Egyenmodellek vagy "franciás" Nissanok, esetleg elkoptathatatlan Renault kocsik lesznek-e a frigy gyümölcsei? A első közös alaplemez talán 3-4 év múlva várható.

Midőn a Renault elnöke, Louis Schweizer március 27-én alákanyarította a nevét a Nissan 36,8 százalékának és a Nissan Diesel 22,5 százalékának megvásárlásáról szóló okmányra, bizonyára eszébe jutott, hogy az 5,1 milliárd dolláros ügylet a legnagyobb tranzakció vállalata eddigi történetében. (A Renault emellett opciót kapott a Nissan öt nyugat-európai finanszírozó cégének megvásárlására is, mintegy 320 millió dollár értékben.) Az új csoport 4,8 millió darabos jelenlegi gyártásával a világpiac 9,1 százalékát mondhatja magáénak.

Bizony kellett a pénz a távol-keleti gazdasági válság miatt megrendült Nissannak. Az egyszerű tőkeinjekciónál azonban sokkal többet ígér a stratégiai együttműködés a beszerzések optimalizálásában, a gépkocsi (a modul rendszerű gyártás alapját képező) padlólemezek közös fejlesztésében, az ezekre épülő minél gazdagabb modellpaletta kialakításában. A Renaultnál egyébként 8, a Nissannál 26 padlólemezre épül a teljes modellsorozat. Az ésszerűsítés jegyében azt tervezik, hogy a jövőben mindössze 10 közös padlólemez elég lesz az összes Renault- és Nissan-modellhez (ezt szolgálja az “egy gyártelep, egy alaplemez” stratégiai elv). Egyelőre mégis hiú ábránd, hogy már a következő egy-két évben a konkurens típusok – mint a Renault Megane és a Nissan Almera, vagy a Nissan Primera és a Renault Laguna – azonos padlólemezre épüljenek. A szakemberek szerint csak leggyorsabban 3-4 év múlva várható az első közös “platform”, hiszen az új alaplemezek gyártásához meglehetősen hosszadalmas fejlesztés, felkészülés kell. Talán a következő generációs Primera/Lagunának, vagy a Clio/Micrának lesz majd azonos az alapja. A jövőre várható új Almera eszerint még az eredeti alaplemezen nyugszik majd.

A kooperáció első gyümölcseinek beérésére azonban nem kell túl sokáig várni. A fúzió az előzetes számítások szerint már az ezredfordulótól 2003-ig 3,3 milliárd dollár megtakarítást hoz a cégcsoportnak. A Renault a pénzen túl – és a már említett padlólemezek mellett – egyebek közt javuló költséggazdálkodást és fontos beszerzési tapasztalatokat, a design terén felmutatott eredményeit viszi be a házasságba; a Nissan a gyártási csúcsminőséget, minőségbiztosítási rendszerét, termelési hatékonyságát, technológiai fejlesztési eredményeit adja be a közösbe.

A megállapodás a két cég valamennyi, összesen 11 további területen kialakuló érdekeltségét is érinti. Közöttük a Nissan angliai gyártókapacitását is, ahol egyebek között a Micrát is gyártják, és a spanyolországi gyárait, ahol a Terranót és a Pick-upot készítik. A csoportok közül egyébként 4 a stratégiai tervezéssel, termékfejlesztéssel, beszerzéssel, logisztikával foglalkozik. A másik 7 csoport területi együttműködést foglal magában – Óceániától Észak-Amerikáig. Azt egyelőre nem tudni, hogy a Renault nevével fémjelzett beszerzési politika milyen lehetőségeket hoz majd a közép- és kelet-európai, azon belül is a magyarországi autóipari beszállítóknak. Logikus, hogy a logisztikát az alkatrész forgalmazásától az autószállításig közös rendszerbe foglalják, de csak a márkakereskedőkig, hogy ne zavarják össze a vásárlók-ban a két megmaradó márka imázsát.

A kutatás-fejlesztéstől a tervezésig, a gyártásig minden munkafolyamatot felölelő kooperációs program végcélja persze, hogy mindkét cégnél csökkenjenek a költségek, így versenyképesebbek legyenek a termékek. A tervek szerint az együttműködés jóvoltából nemcsak a fő európai, afrikai és közel-keleti piacokon erősödnek meg a márkák, de az amerikai és ázsiai eladás is növekszik majd.

E cél elérését, a stratégiai elvek érvényesítését a két cég vezetésével megbízott adminisztrációs csúcsszervezet, az általános együttműködési bizottság szervezi.

“A Renault-Nissan-ügylet egyelőre nem okoz látható változást a magyarországi képviseletben” – állítja Erdélyi Péter, a Summit Motors Hungary Rt. vezérigazgatója. A dealeri hálózatokat nem vonják össze. A két márka eddig is eredményes volt a honi piacon. A Nissan a tavalyi 51 százalékos forgalomnövekedés (2178 darab) után több mint 21 százalékkal több személykocsit (613 darab) adott el az első negyedévben. A Renault tavaly 6,2 százalékkal több (összesen 5100) kocsit forgalmazott itt, az idén áprilisig pedig 5,2 százalékkal (1183 darabra) bővítette értékesítését. Mindkét márka erős a haszonjármű-gyártásban. A Renault tavaly megkétszerezte magyarországi haszonjármű-eladásait, az idei első három hónapban pedig 1998 azonos időszakához képest 153 százalékkal több ilyen járművet értékesített a 3,5 tonna alatti kategóriában.n

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik