Gazdaság

MAGYAR SUZUKI RT. – Túl a negyedmillión

A Magyar Suzuki Rt. eddig több mint negyedmillió "mi autónkat" gyártott. Vajon eljutnak-e az ötszázezredikig? Mit hoz, mit visz a Suzuki és a General Motors (GM) új közös minije?

Volt abban némi nemzeti elégtétel is, amiikor 1993 májusában – a szovjet harckocsi-gyakorlópálya helyén – Göncz Árpád köztársasági elnök Suzuki Osamu társaságában átadta a 32 milliárd forintos beruházással elkészített esztergomi Suzuki-gyárat. Alig öt év múlva, tavaly decemberben készült el a 250 ezredik Swift, 1999 márciusának végén pedig átadták a 100 ezredik, Magyarországon értékesített kocsit (Figyelő, 1999/13. szám).

A gyárban tavaly már évi 70 ezer darabra növelték a gyártási kapacitást, miután itthon és a nyugat-európai piacokon egyre keresettebb lett a Swift. A múlt évben egyúttal 65,8 ezer darabos értékesítési rekordot ért el a Magyar Suzuki Rt., így 1998-as nettó árbevétele 86,5 milliárd forint volt. Belföldön 24,8 ezer Suzuki talált gazdára, ebből 23,8 ezer volt a hazai gyártású Swiftek száma. A Suzuki ezzel a hazai újautó-piac negyedét mondhatta magáénak. A külpiacokon 42 ezer “magyar” Swiftet értékesítettek. Bár az 1999-es első három havi eladás a vártnál is jobban alakult (összesen 16,4 ezer darabot gyártottak, ebből belföldön 7,6 ezer kelt el), az idei értékesítési terv elég visszafogott: exportra 44 ezer, belföldre 24 ezer darabot irányoz elő.

Ez a mértéktartás azonban minden bizonnyal átmeneti lesz, hiszen a Suzuki a GM-mel együtt nagy fába vágta a fejszéjét. A tavalyi megállapodás eredményeképpen 2000 januárjától kooperációs gyártásban állítanak elő majd – a motort leszámítva – szinte azonos Suzuki, illetve Opel “ikertestvér” modellt. A jellegét tekintve mini-buszlimuzin formájú kisautóról semmilyen hivatalos kép, rajz nem jelent meg; sok tehát a találgatás. Azt a Magyar Suzuki Rt. illetékese is megerősítette, hogy a kiskocsi közeli rokonságban lesz a japán márka Wagon R+ típusával. Az Opel változatot a lengyelországi Gliwicében készítik majd, és a hírek szerint a Corsa 3 hengeres, 12 szelepes, egyliteres benzin-, gázüzemű turbó motorja hajtja majd. A Suzukit pedig Esztergomban gyártják, s azt a Jimny kisterepjáróban bemutatkozott, 1,3 literes, 4 hengeres, hengerenkénti befecskendezéses, 16 szelepes erőforrás repíti majd – akár óránként több mint 160 kilométeres sebességgel. A Wagon R+ adatai alapján számítani lehet rá, hogy a kocsi hossza a 3,5 métert, a szélessége és a magassága pedig a 1,5 métert közelíti majd. A versenytársak által diktált méretek szerint az 5 ajtós kocsi súlya 750 és 900 kilogramm között lesz. Az elől keresztben elhelyezett – a Suzuki változatnál körülbelül 59 kilowattos – motor 5 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja majd meg az első kerekeket.

Az új típus gyártásához már javában tart a mintegy 16 milliárd forintos beruházás. Ez részben a modellfejlesztést, a sajtoló szerszámok, illetve egyes alkatrészek előállításához szükséges eszközök vásárlását jelenti, ugyanis a beszállítókhoz kihelyezendő szerszámokat is a Suzuki finanszírozza.

Bővíteni is kell, mert a mai esztergomi gyártókapacitás kevésnek bizonyul a várhatóan 50 ezres darabszámmal induló mini egyterű és a Swift együttes előállításához. A tervek szerint ezért – újabb egyharmados bővítéssel – 100 ezer darabosra fejlesztik a kapacitást. A jelenlegi formában ehhez a 35 ezer négyzetméteres gyártócsarnok is szűk, ezért átalakításra szorul.

Még mindig sok a kérdés az új kocsi gyártása körül. Nem tudni, mit jelent majd a kooperáció, milyen részegységek készülnek például csak Esztergomban a minihez. A sajtolószerszám-garnitúrából információink szerint mindössze egyetlen egyet készítenek és telepítenek a gyárba. A Suzuki és a GM a kooperáció során kölcsönösen látja majd el egymást karosszériával. Talány egyelőre, hogy mennyibe kerül majd az újdonság (a konkurens modellek árából kiindulva az alapváltozatért minden bizonnyal 2,2 és 2,6 millió forint közötti összeget kérnek majd), miképpen az is, hogy azonos, vagy különböző áron forgalmazza-e majd a kisautót a Suzuki, illetve az Opel. Az utóbbiról az a hír járja, hogy az eltérő ár híve. Azt az illetékesek sem tudják előre, valójában hány darab készül majd a keresztelőn még át nem esett új modellből. Azért sem, mert ezt állítólag a piac dönti majd el. A Swifteket és az új minit párhuzamosan gyártják majd, s az igényeknek megfelelően készül több vagy kevesebb az egyikből vagy a másikból. Az a feltételezés sem igaz, hogy a Swift kifutó típus lenne, hiszen külföldön és itthon is látványosan növekszik iránta az érdeklődés. Olyannyira, hogy tavaly másfélszer többet adtak el belőle belföldön, mint egy évvel korábban. Ezt a gyártó annak tulajdonítja, hogy a kilencéves modellt megjelenése óta többször korszerűsítették, a legalaposabban 1996-ban. Olyan gazdag felszereltségi listáról válogathat a vevő – a légzsáktól, a légkondicionálóig, ABS-től az indításgátlóig -, ami csak a nagyobb autóknál szokásos. A Swiftre, valamint a további gyártás korszerűsítésére egyébként 2 milliárd forintot fordít az idén az esztergomi gyár.

A kooperációs kiskocsi persze felkeltette a potenciális hazai beszállítók érdeklődését is. A gyártás jövő januári indulását másfél évvel kellett megelőznie a bennfentesek szerint, tehát tavaly őszig kellett lezajlania a munkanéven SUB-S-ként futó modellhez a beszállítói toborzónak, amit a megállapodás szerint a GM bonyolított le. A lehetséges hazai alvállalkozókat – a Swiftekhez, a Suzukinak jelenleg is szállító alkatrészgyártókat – azonban eleve megrostálta, hogy kevesen rendelkeztek az amerikai minőségbiztosítási szabványnak megfelelő QS 9000 audittal. Ezért információink szerint alig akadtak olyan vállalkozók, akik végül szerződhettek a Suzuki/GM együttműködésben való beszállításra. Suzukis vélemények szerint ez ráirányítja a figyelmet arra, hogy a beszállítóknak egy másodpercre sem szabad megállniuk a termék és a technológia fejlesztésében, ami a járműgyártó érdeke is. Az utóbbi egyébként azzal is ösztökéli erre őket, hogy évente 5-10 százalékkal csökkenteniük kell a beszállított termékek előállítási költségét és árát.

A verseny szempontjából az sem közömbös, hogy kap-e a Suzuki az új beruházásra olyan jelentős és több évre szóló adókedvezményt, mint amilyent a kilencvenes években, a gyár indításakor kiérdemelt. Az illetékesek szerint egyedi kedvezményről ez alkalommal nincs szó, de minden olyan engedményre, támogatásra eséllyel pályázhat a Magyar Suzuki, amelyeket a jogszabályok lehetővé tesznek a nagyberuházók számára.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik