Gazdaság

LUXUSUTAK – Napfényes oldalon

Nomád coloradói raftingolás - vadvízi tutajozás -, helikopteres síelés, 30 napos kínai és japán nyelvtanfolyam is található már az utazási irodák kínálatában. Ezek résztvevőinél azonban többen vannak, akik Haitin vagy az Egyesült Arab Emirátusok hatcsillagos szállodáiban pihenik ki a tél fáradalmait. Ők azok, akik nyáron a síutak, télen a tengerparti üdülőhelyek kínálatát böngészik, és szinte minden újra fogékonyak.

Viszonylag kevesen vannak ugyan még Magyarországon a luxusutazásokat vásárló ügyfelek, a piacot, folytonosan megújuló igényeikkel, gyakorlatilag ők tartják mozgásban. Akadnak köztük, akik új úti célokra vadásznak, vannak akiket kimondottan csak a szolgáltatások magas színvonala érdekel, és persze olyanok is, akik egyszerűen csak valami izgalmas kalandra vágynak. Az utazási irodák kínálata ennek megfelelően bővül és változik: egyre több az egzotikus úti cél, az all-inclusive szolgáltatás (a viszonylag magas részvételi díj vagy szállásköltség kifizetése után a vendég szabadon ehet, ihat, használhat bármit), illetve a sport- és kalandtúra.

A vastagabb pénztárcájúak továbbra is előszeretettel utaznak Afrikába, a Távol-Keletre, illetve a karib-tengeri, polinéziai és óceániai szigetekre. Egy-egy ilyen 10 napos, dél-tengeri út ára – a szállodai ellátás színvonalától függően – akár a 800-900 ezer forintot is elérheti (a polinéziai Bora Borában egy 9 napos, téli üdülés, ötcsillagos szállodában, reggelivel, repülőjeggyel együtt például 858 ezer forintba kerül), de nagyjából ugyanennyit kell leszurkolni egy 30-37 napos, ausztráliai vagy észak-amerikai fly and drive túráért is (repülőút plusz autós körutazás, gyakran egyéni szervezéssel). Az egzotikus szigetekkel ellentétben a mediterrán hajóutak népszerűsége gyakorlatilag nem változott az elmúlt esztendőkben (egy-egy nagyobb iroda is csak 100-150 főt tud beszervezni ezekre egy évben). Ez részben drágaságuk következménye (egy közepesnek mondható kabinosztály heti 300 ezer forintba kerül, ellátással, kikötői illetékekkel együtt), részben a korlátozott kínálaté. “Főszezonban szinte alig lehet jegyet kapni, mert a nyugat-európai turisták már jó előre lefoglalják a helyek nagy részét” – tudtuk meg Tornallyay Évától, a Tensi Tours referatúra vezetőjétől.

A luxusutak másik csoportja nem is annyira az úti cél különlegessége vagy távolsága, sokkal inkább a szállodai ellátás, illetve az ott igénybe vehető szolgáltatások színvonala miatt kerül több százezer forintba. Egyre több iroda szervez all-inclusive utakat olyan tipikus, charter járatos helyekre, mint Mallorca, Korfu vagy Ibiza. De ennél jóval közelebb is el lehet ütni az időt luxus körülmények között: napi 22-24 ezer forintért már Ausztriában is találni ötcsillagos, tenisz- és golfpályával felszerelt, all-inclusive szállodákat. Ezek az úgynevezett incentive utak, vagyis a cégek által finanszírozott ösztönző turizmus talán legtipikusabb célpontjai.

Az utóbbi években egyre divatosabbá váló sport- és kalandtúrák résztvevői nem a kényelem, hanem a kaland – a siklóernyőzés, a vadvízi evezés, a helikopteres síelés – kedvéért utaznak, egyelőre csak a szomszédos vagy nyugat-európai országokba. Nem mintha az utazási irodák nem kínálnának elég amerikai vagy nepáli vadvízi túrát, de a magyar utazóközönség még nem tart ott, hogy több mint 300 ezer forintot kifizessen egy egyhetes coloradói nomád raftingolásért. Tisztában vannak ezzel a külföldi irodák is, ám úgy gondolják, hogy érdemes idejekorán tudatosítani az emberekben, hogy léteznek ezek az utak, mert a kínálat előbb-utóbb megteremti a maga keresletét. Ez a gondolkodásmód egyébként tipikusnak mondható a nyugat-európai utazási irodák körében, amelyek óriási utazási potenciált látnak Közép- és Kelet-Európában. Ennek kiaknázására azonban még várniuk kell, mivel a fizetőképes kereslet egyelőre messze elmarad a kínálattól. Ráadásul az utak ára – az infláció és a forintleértékelés miatt – csaknem 20-22 százalékkal emelkedik évente. Ennek ellenére a külföldi irodák egyre több és egyre drágább ajánlattal árasztják el a magyar piacot, gyakran nem is eredménytelenül. Ki gondolta volna néhány évvel ezelőtt, hogy a lappföldi Mikulás-túrák ilyen népszerűek lesznek (az idei szezonban több százan vettek részt ilyen, 4-5 napos – husky-, rénszarvas- vagy motoros szános programokkal kombinált – családi utakon, fejenként átlagosan 200-250 ezer forintért), vagy hogy akad olyan cég, aki finnországi jégtörő hajóra küldi alkalmazottait, 4 napos incentive túrára, fejenként 265 ezer forintért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik