Gazdaság

HADIIPARI MEGAFÚZIÓ – Brit óriás

A világ harmadik legnagyobb hadiipari vállalkozása jön létre azzal, hogy a British Aerospace (BAe) megveszi a brit General Electric Company (GEC) hadiipari vállalkozását, a Marconi Electronics céget. A londoni City szerint az eddigi legnagyobb európai hadiipari fúzió ára túllép a racionalitásokon.

Mindkét főszereplő részvényének árfolyama esett a londoni tőzsdén azt követően, hogy bejelentették: a BAe 7,7 milliárd fontért (12,7 milliárd dollár) megveszi a Marconit. Szakértők szerint az ár túl magas, közelebb járt a realitásokhoz a francia Thomson-CSF ezt megelőző, 30 százalékkal alacsonyabb összegű ajánlata. John Weston, a BAe vezérigazgatója – akire várhatóan az új cégben is vezető szerep vár – mindenesetre azt nyilatkozta: az üzletből kiszorult francia társaságnak, de a német-amerikai Daimler-Chrysler Aerospace-nek (DASA) sincs oka az aggodalomra, a kapu nem záródik be előttük sem. A BAe a közelmúltig a DASA képviselőivel folytatott tárgyalásokat az összeolvadásról, de amikor a GEC piacra dobta a Marconit, ennek megvásárlása mellett döntöttek.

Az üzletből egyelőre kiszorult európai szakmabeliek első reakciói meglehetősen negatívak voltak, szinte egyöntetű véleményük szerint a fúzió nem szolgálja az öreg kontinens érdekeit. A DASA szóvivője azt fejtegette, hogy ellehetetlenültek a további tárgyalások a BAe céggel, Franciaországban pedig súlyos aggodalmak fogalmazódtak meg az európai hadiipar közös megújítását célzó projekt, az EADC jövőjével kapcsolatban.

Az új vállalat számára most nyilvánvalóan az egyik legfontosabb szempont az amerikai terjeszkedés. A BAe piaci részesedése a tengerentúlon a Marconi felvásárlása előtt 12 százalékos volt; ez a remények szerint most 22 százalékra nőhet, miközben a kontinensen az eddigi 15 százalékkal, Nagy-Britanniában pedig 11 helyett 17 százalékkal számolnak. A legnagyobb vásárlók a közel-keleti országok – e régió piacának 34 százalékát uralja majd a felduzzasztott cég.

A tranzakciót részvénycserével hajtják végre. Ennek eredményeként a GEC-tulajdonosok 36,7 százalékhoz jutnak az egyesített társaságban, amely átvállalja a Marconi 1,55 milliárd fontnyi adósságállományát is. A menedzsment a következő három esztendőben évi 275 millió font megtakarítást remél a “New BAe” létrejöttétől. A várható forgalmat 12,5 milliárd fontra (20,6 milliárd dollár) teszik; ez egyúttal a legnagyobb európai hadi- és repülőgép-ipari vállalkozás címet is jelenti a társaságnak, amelynek tőzsdei értéke a jelenlegi árfolyamok alapján 17 milliárd fontra rúg. A közel 100 ezer alkalmazottat foglalkoztató társaság az amerikai Boeing, illetve a Lockheed Martin nevével fémjelzett csoportok után a világ harmadik legnagyobb hadiipari megavállalata lesz. Gyártási palettáján a Tornado vadászgépek, a Trident atom-tengeralattjárók, az Airbus repülőgépek, valamint rakétarendszerek és katonai radarok egyaránt jelen vannak. A BAe szóvivője közölte, hogy az egyesülés nyomán nem zárható ki munkahelyek megszüntetése, ám hangsúlyozta: a csoportot nem elsősorban a költségcsökkentési tényezők vezérelték az üzletben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik