Gazdaság

SVÉD BERUHÁZÁSOK – Szívóhatás

A svéd Gripen-vadászgép itteni leszállópályájának újabb darabját építette ki a Wallenberg-csoport érdekeltségébe tartozó Electrolux jászberényi porszívógyárának átadásával. Az azt felavató svéd miniszterelnök, Göran Persson tárgyalásai során alighanem a Gripen-üzlet és az Ikarus-privatizáció is szóba kerülhetett.

Az elmúlt csaknem másfél évben immár negyedszer avattak Electrolux-üzemet hazánkban. A svéd vállalatcsoport a Lehel Hűtőgépgyárba 12,3 milliárd forintot fektetett be. Az elmúlt időszak Electrolux-aktivitásának egyik oka nyilván a Gripen repülőgépek vásárlásával kapcsolatos, 1995-ben aláírt ipari ellentételezési szerződés. Könnyen lehet azonban, hogy a cég e nélkül is ide költöztette volna nyugat-európai gyártósorainak egy részét. Tavaly került Jászberénybe egy dániai fagyasztóláda-gyár teljes gyártósora, míg a kereskedelmi hűtőgépgyár kapacitását egy finnországi üzem áttelepítésével kívánják bővíteni. A hétfőn átadott jászberényi porszívógyár berendezései részben az 1996-ban leállított milánói üzemből kerültek ki, idén pedig még egy angliai gyárból is költöznek ide gépek. Az Electrolux eddig csaknem 1,5 milliárd forintot fordított a Zagyva-parti fejlesztésre, amelynek befejezéséhez az idén még további félmilliárdra lesz szükség.

Bár a svédek már 1992 óta gyártatnak hazánkban porszívókat, a mostani gyár mégis jóformán újnak számít, hiszen kapacitása messze meghaladja az eredetileg csak a hazai piacra gyártó alapüzemét. A bővítés végső befejezése nyomán az üzem 200 ezer darabos indulókapacitása jövőre 800 ezerre nő majd.

Az említett ellentételezési megállapodás aláírása óta a Wallenberg-csoport hazai érdekeltségei (javarészt az Electrolux) összesen 156,2 millió dollárnyi többletexportot teljesítettek, és 4,5 milliárd forintnyi beruházást valósítottak meg. A megállapodást követően adta át új telephelyét az Ericsson, hozta létre közép- és kelet-európai szervizüzemét a Scania, és döntött itteni gyógyszeripari kutatóbázis létesítése mellett az Astra.

Az eddig itt befektetett svéd működőtőke értéke megközelíti a 400 millió dollárt. A Lehelhez hasonló nagy falatot azonban alighanem csak az Ikarus jelenthetne. A Volvo továbbra is érdeklődik a buszgyár iránt, és vezetői nemrégiben az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-vel is tárgyaltak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik