Gazdaság

A szüret ideje

Boldog ámulattal figyelik az autókereskedők az eladási statisztikákat: az általában unalmasnak számító nyári hónapok eredményei a várakozásokat és az elmúlt évi adatokat is messze meghaladták. Ettől persze még korántsem biztos, hogy idén több új kocsi talál majd gazdára. Tavaly ugyanis az autók harminc százalékát novemberben-decemberben értékesítették.

Mindenki mással magyarázza, miért tapossák le egymás sarkát a vevők a márkakereskedőknél. A magyar mércével mérve extra forgalmat sem szigorító, árdrágító szabályozásmódosítás, sem vonzó árkedvezményes akciók nem indokolják. Nem lehet valódi érv az sem, hogy a módos nyugatot majmolják a magyarok. Bár tény, hogy az unió autóipara csúcsra jár a nagy érdeklődés miatt. A Volkswagen-érdekeltségek villámgyors fejlesztésekkel, kapacitásnöveléssel akarják megnyújtani a kasszasikert. Egyes modellekre így is heteket, hónapokat kell várni. Ezt a hazai gyártók, beszállítók saját bőrükön is tapasztalhatják. Az Audi győri motorgyárában például elmaradt a nagy nyári leállás.

A Suzuki ugyan augusztusban az eredeti ütemezés szerint leállt, de fölfelé módosította a tervét. A termelést két lépcsőben srófolják fel: az éves gyártókapacitást a nyári leállás alatt 60 ezerről 65 ezerre emelték, s ezt még az ősz folyamán újabb 5 ezerrel fejelik majd meg. A szűk keresztmetszetnek számító festőüzem teljesítményét máris bővíteni kellett. A Magyar Suzuki Rt. marketingvezetője, Tihanyi Tamás a Figyelőnek elmondta: a hazai eladási terv idén átlagosan havi 1300 autóval számol – ezt eddig a nyári hónapokban is túlszárnyalta a forgalom. A Suzukinál ezt részben a jól sikerült becserélési akciónak tulajdonítják: az értékesítésben – megyénként eltérően – 15-50 százalék volt a becserélés aránya. A használt autókat részletfizetési konstrukcióval ugyancsak elég gyorsan továbbadják a márkakereskedők. Az idei eladások tehát várhatóan felülmúlják majd a tervszámokat. Így – az exportforgalmat is tekintve – valóban szükség lesz az októberben várható újabb kapacitásnövelésre.

Mi lehet az őszi eladási boom oka? – kérdez vissza Erdélyi Péter, a Summit Motors Hungary Rt. vezérigazgatója. A választ ugyanis ő sem ismeri. A jól sikerült nyár után szeptember első napjától ismét megugrott a forgalom a Nissannál is, holott már az idei első félévben is sok, mintegy ezer Nissan (zömmel Almera és Vanette Cargo) fogyott: kétszer annyi, mint a tavalyi első hat hónapban. (Az idei terv 2,5 ezer autóról, s – a szolgáltatásokkal együtt – mintegy 10 milliárd forintos árbevételről szól.) A mostani forgalom az elmúlt év végi rohamra emlékeztet, ám annak okai nyilvánvalóak voltak. (A vásárlók, ha tehették, éltek a nullakulcsos részletfizetési kedvezménnyel, még a jogszabály-módosítás előtt.) Újabb megszorítás azonban a hírek szerint nem fenyeget. Meglehet, a potenciális vevők arra vártak, hogy a kereskedők találjanak ki valamilyen agyafúrt finanszírozási konstrukciót a megszüntetett kamatmentes részlet helyett. Ezt a lehetőséget az is alátámasztani látszik, hogy az első hónapokban még a készpénzzel fizető ügyfelek voltak többségben, mostanság azonban már mind többen vesznek bankhitellel, illetve tartós bérletre autót.

A szakemberek szerint a magyar piacon is érezhető lesz majd az őszi szezonnyitó frankfurti és budapesti autószalon élénkítő hatása. A bemutatott újdonságok felkeltik az autósok érdeklődését, s esetenként megnyitják pénztárcájukat is. A szép vonalak talán azokban is felkelthetik a vágyat, akiknek esze ágában sem volt most autót venni, törlesztést vállalni. Az már a forgalmazók ügyetlensége, ha az új modellekkel felcsigázott érdeklődést hagyják kihűlni, s csak hónapokkal később kezdik meg az adott országban a kocsi értékesítését.

Pedig újdonságokban nem lesz hiány – különösen a magyar piacon meghatározó kis-, alsó-közép- és középkategóriában várható nagy tülekedés. Erre garancia a negyedik generációs VW Golf, az új Opel Astra, a Skoda Octavia, a Seat Arosa vagy a Mercedes A. Már látható az utakon a Daewoo Lanos, s állítólag megszületett a Hyundai bébi is.

Ilyen előzmények után kissé visszafogottnak tűnik Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke, aki a régi igazságra figyelmeztet: nyugtával dicsérd a napot. Tény, hogy az augusztusi forgalom jobb volt a tavalyinál, de nem tudni, hogy a hátralévő hónapok mit hoznak. Tavaly ugyebár az egyesületi tagok novemberben és decemberben adták el lóhalálában a 63 ezer gépkocsi harminc százalékát. Ha az idén az utolsó két hónap nem tud 30 százalékos éves részesedést felmutatni, akkor a tavalyinál alacsonyabb lesz az összforgalom. Bár némi élénkülés kétségtelenül tapasztalható, a szakember szerint nem valószínű, hogy az összes eladás néhány ezer autónál többel meghaladja a tavalyit. (Ezen az autószalonok csemegéi sem változtatnak majd sokat, hiszen a legtöbb újdonságot nálunk csak jövőre kezdik forgalmazni.) Ám ha a fellendülés nem törik meg, jövőre akár tíz százalékkal is több új autó találhat gazdára.

Az autó iránti kereslet a bizalom jele – vélik sokan. Az emberek kezdenek hinni a tartós gazdasági növekedésben, az életszínvonal emelkedésében; hajlandók részletfizetést vállalni, mert nem érzik veszélyben munkahelyüket. Ha igazuk lesz, az autókereskedőknek sem lesz okuk majd panaszra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik