Gazdaság

ÜZEMANYAGÜGY – Benzinvírus Borsodban

Még legalább egy hétig várni kell arra, hogy a Magyar Olaj- és Gázipari (Mol) Rt. laboratóriumában elkészüljenek a tiszaújvárosi Tiszai Finomító által gyártott benzin tesztelésének eredményei; az üzemanyag a múlt héten elterjedt vélekedések szerint tönkreteszi a gépjárművek elektromos szivattyúját.

A megyei lapok Borsod-Abaúj-Zemplénben a múlt heti híradásaikban tudó-sítottak először arról, hogy egyes, igen precíz műszerezettségű nyugati személygépkocsik üzemanyag-szivattyúi vélhetőleg a megye márkás kútjainál tankolt, ólmozatlan 95-ös benzin miatt váltak használhatatlanná. Az Opel szervizei több mint félszáz esetről számoltak be, a Molnak nyolcról volt tudomása. A lapunknak nyilatkozó különböző viszonteladók ezen felül mindeddig összesen egy-egy reklamációról számoltak be, az Aralnál illetve az Essónál. Az Aral Hungária Kft. érintett miskolci kútját mindenesetre az ügy tisztázódásáig az osztrák OMV benzinjével töltötték fel, majd az Esso is alternatív beszerzési forrás mellett döntött. Információink szerint a kialakult helyzet miatt – a Magyar Ásványolaj Szövetség minőségbiztosítási csoportjának szervezésében – asztalhoz ültek a hazai benzinforgalmazó cégek képviselői.

Mint mindenütt az országban, a térségben a Mol végzi a hazai gyártású benzin nagykereskedelmét is, így a Mol-kutakon kívül a nagy külföldi benzinforgalmazó cégek töltőállomásai is szinte kizárólag Mol-benzint árusítanak. Az olajtársaság hétfőtől felfüggesztette a Tiszai Finomító területén működő bázisraktárból történő szállítást mindaddig, amíg nem érnek véget a vizsgálatok. Máig nincs perdöntő bizonyíték arra, hogy a finomító, vagy egyáltalán a benzin okozná a hibát. Biztonsági okokból azonban a teljes magyarországi ellátással a százhalombattai Dunai Finomítót bízták meg. A szakemberek a sötétben tapogatóznak. Kérdésünkre Nádasy István, a Mol Rt. feldolgozási és logisztikai igazgatója elmondta: a cég nem követi nyomon, vajon mely finomítóból származik az adott benzinkútban tankolt üzemanyag – ez nyugaton sincs így -, mint ahogy nyilván az sem oldható meg, hogy a helyszínen analizáljanak minden liter benzint. A jövőben egyébként valószínűleg a magyar szabványokon felül állítják majd be a motorbenzin minőségét. Hétfőn Mándoki Zoltán vezérigazgató elnökletével válságtanácskozást tartottak a cégnél, kedden pedig arról döntöttek, hogy a vizsgálat kéthetes határidejét egy hétre csökkentik.

Az Aral Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, Makó András cáfolta azokat a lapértesüléseket, hogy felbomlott volna a Mol Rt.-vel kötött szerződésük. A keretszerződés viszont lehetőséget ad arra, hogy az ügy tisztázódásáig ne rendeljenek semmilyen fajta motorbenzint a Moltól az egyetlen érintett, miskolci kútjukba. A cég 10 százalékban eddig is az OMV-től vásárolta a benzint. Most Miskolcra is a pétfürdői OMV-bázisról szállítanak – a többletköltségekből 50 fillért hárítanak át a fogyasztókra. Az Aral a németországi Bochumban lévő laboratóriumába is küldött mintát a benzinből – eredmény szintén a jövő hétre várható.

Az Esso az Agiphoz hasonlóan határozatlan időre felfüggesztette a 95-ös Mol-benzin forgalmazását miskolci töltőállomásán, és egy meg nem nevezett, de garantált minőséget szállító külföldi cégtől szerzi be az üzemanyagot. Emellett – mint Horváth Tibor, az Esso Hungária Kft. hálózatvezetője elmondta – ők is mérlegelik a pétfürdői raktárbázis igénybevételét. Debreceni és nyíregyházi töltőállomásuk esetében viszont megelégszenek azzal, hogy garantáltan Százhalombattáról származó benzint árusítsanak.

A Shell, az OMV és az Agip mindmáig nem találkozott kútjainál minőségi kifogással – tudtuk meg a társaságok illetékeseitől. A Shell forgalmának 5 százalékát tette ki a Tiszai Finomítóból származó üzemanyag.

A laborvizsgálatok befejeződéséig a Mol nem fizet kártérítést a pórul járt autósoknak. A 40-60 ezer forintos kár megtérítésére egy esetleges pozitív eredmény után is csak akkor lehet számítani, ha az autós bizonyítani tudja, hogy valamely érintett kútból vásárolt üzem-anyagot. Arról, hogy a nagykereskedők milyen módon próbálják elszámolni esetleges jövőbeni kártérítéseiket a Mol felé, egész héten tárgyalások folytak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik