Gazdaság

MAHART-PRIVATIZÁCIÓ – Vízre engedik

Eladja az ÁPV Rt. a tulajdonában lévő Magyar Hajózási Rt. (Mahart) cégcsoport kisebbségi részvénycsomagját. A kormány múlt heti ülésén elfogadta az rt. és érdekeltségei privatizációs koncepcióját. E szerint a kétlépcsős, még idén elinduló magánosítás végén az államnak 50 százalék plusz egy szavazatnyi részesedése marad a Mahartban.

A kormánydöntés értelmében – az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. előterjesztése alapján – két ütemben hajtják végre a hajózási cég privatizációját, amely a tervek szerint idén indulna és jövőre érne véget. A Mahart jegyzett tőkéje 3,7, saját tőkéje pedig 5 milliárd forint. A Maharton belül a dunai személyhajózást a Mahart PassNave Kft., a tengerhajózási feladatokat a Mahart Seatrade Kft., a balatoni személyszállítást pedig a Mahart Balatoni Hajózási Rt. végzi. Ezekben a cégekben a Mahartnak 100 százalékos tulajdonhányada van. A Mahart PassNave Kft.-ből 40 százalékot nyilvános pályázat keretében értékesítenének, 9 százalék lenne a dolgozói részvényhányad, és 51 százalék maradna a Mahart kezében. A Mahart Seatrade Kft.-nél ugyanilyen privatizáció történne. A Mahart Balatoni Hajózási Rt.-ből a Mahart számára csupán 30 százaléknyi részvénycsomagot tartanának meg, 4 százalékot a dolgozóknak adnának, míg 70 százalékot nyilvános részvényjegyzés formájában értékesítenének. Ekkor zárulna le a privatizáció első fordulója, amelynek keretében augusztus 31-ig kell a pályázati kiírásokat nyilvánosságra hozni.

A Mahart Rt.-ben az állam 50 százalék plusz egy szavazatnyi tulajdonrészt őrizne meg, 4 százalékot szánnak a dolgozóknak, a fennmaradó 46 százalékra pedig november 30-ig írják ki a privatizációs pályázatot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik