Gazdaság

MAGÁNOS TÖMEG

Miközben a Volán-társaságok veszítenek a helyi tömegközlekedésen, az országban egyre gyakrabban tűnik fel egy magáncég, amely a helyi önkormányzatokkal közösen szervez közlekedési társaságot; méghozzá a jelek szerint nyereségesen. A székesfehérvári Első Magyar Közlekedési Holdinghoz (EMKH) tartozó kft.-k elsősorban oda mennek, ahol a Volán nincs jelen – tájékoztatta lapunkat Regőczi Miklós ügyvezető igazgató, hozzátéve: a konstrukcióban mindig az önkormányzat a többségi tulajdonos, az üzleti kockázatokat azonban a holding viseli. Éppen ez az a pont, amellyel kapcsolatban a legtöbb kritika is elhangzik, főleg a Volán-vezetők részéről, akik úgy látják: az EMKH-nak valójában nincs is üzleti kockázata. Szerintük ugyanis a társaság egy kiskaput használ ki, amely a tanuló- és nyugdíjasbérletek után járó állami árkiegészítés szabályozásában rejlik. Az önkormányzat a településen lévő összes olyan nyugdíjasnak és tanulónak bérletet vesz, akik azt igénylik, függetlenül attól, hogy használja-e az illető a tömegközlekedést vagy sem. Ezután a testület az Apehtől árkiegészítést kér, ami a helyi tömegközlekedés esetében az idén például 208 százalékos, s így – állítják a konstrukciót tisztességtelennek találók – lényegében az állam “megpumpolásával” finanszírozza a járatait. Az EMKH ötlete azonban a jelek szerint nem csak működőképes, hanem törvényes is. Ennek ellenkezőjét legalábbis sem az Apeh, sem a pénzügyi tárca nem tudta eddig bizonyítani, noha a vázolt gyakorlatot mindketten kifogásolják. Mint hírlik, a Volán-társaságok között is vannak olyanok, amelyek a személyszállítást hasonló konstrukcióban végzik. Az ügyben per is várható, az EMKH ugyanis Saslics Elemér ellen – aki egy sajtótájékoztatón a cég konstrukcióját negatívan minősítette – rágalmazás és hírnévrontás miatt feljelentést tett. További érdekessége az ügynek, hogy az EMKH szerint a Volán-társaságok több településen is kezdeményezték a helyi közlekedés helyközivé minősítését, hogy így az előbbire járó 208 százalékos támogatás helyett a magasabb, 614 százalékos szubvencióhoz tudjanak hozzájutni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik