Gazdaság

A RENAULT VESZTESÉGEI – Messze látó elnök

Jövőre is folytatódnak az elbocsátások a Renault-nál. A csoport elnöke a Le Monde-nak úgy nyilatkozott, hogy már az idén sikerülhet az autógyártó mérlegének kiegyensúlyozása, ám a 2000. évre való felkészülés további takarékoskodást igényel a tavaly tíz év óta először veszteséges vállalattól.

Hatezer ember számíthat 1997-ben felmondásra a Renault összesen 140 905 alkalmazottja közül, és a jövőben is évente háromezer munkahely megszüntetését tervezi a vállalat vezetése. Az autógyártó a közelmúltban jelentette be belgiumi, vilvorde-i üzemének bezárását, a napokban pedig Louis Schweitzer elnök az elmúlt év 5,2 milliárd frankot meghaladó veszteségéről számolt be. A Renault 1987 óta folyamatosan nyereségesen működött, kilenc év alatt kumulált nettó profitja meghaladta a 38 milliárd frankot. 1996-ban viszont a piacszűkülés következményeként a vállalat mintegy 3,9 milliárd frank elkülönítésére kényszerült az átszervezés fedezésére; ez az összeg a vilvorde-i üzem bezárásának 2,419 milliárd frankra rúgó költségeit is tartalmazza. E gyártóbázis megszüntetésének gondolata már 1994-ben felmerült – nyilatkozta Schweizer a Le Monde-nak -, akkor már eldőlt, hogy a Clio utódmodellje semmiképpen nem fog Belgiumban, illetve Spanyolországban készülni. A kérdésre, hogy a bezárás, illetve az elbocsátások helyett miért nem választotta a Renault a rivális Volkswagen által követett utat, azaz a munkaidő, illetve a bérek csökkentését, az elnök kifejtette, hogy ez a francia szakszervezetek magatartása miatt elképzelhetetlen volt.

1996-ban a személyautó-gyártás közvetlen vesztesége 2,447 milliárd frank volt. Ez az üzletág már az előző esztendőben is 1,7 milliárd deficittel zárt, és 1994-ben is csak szerény 290 millió frankos többletet jelzett a mérleg. Az autógyártás utolsó igazi sikeréve 1992 volt, amikor 8,2 milliárd frank nettó nyereséget könyveltek el. A teherautó-gyártás, amely 1995-ben 978 millió frank nyereséget hozott, 1996-ban ugyancsak a pirosban landolt 709 milliós veszteséggel. 1997-re az üzletág egyensúlyát ígérte az elnök, hangsúlyozva, hogy nem szándékoznak megválni az immár 90 esztendeje művelt kamiongyártástól. A fő cél a vállalat felkészítése 2000-re, addigra ugyanis semmi sem fogja korlátozni a japán és koreai gyártók európai eladásait – hangoztatta az elnök, aki szerint addigra a Renault a legversenyképesebb európai gyártóvá válik.

Az európai gyártók mozgástere meglehetősen szűk. A Renault a közép-európai piachoz fűzhet halvány reményeket, ám e régióban is lépéselőnye van a Fiatnak, a VW-nek és a General Motorsnak. A Renault hazai gyártmányokkal kíván versenybe szállni, és nem foglalkozik sem lengyel, sem cseh, sem pedig magyarországi gyártás gondolatával – mondta Schweizer a Le Monde-nak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik