Gazdaság

EU-AKADÉMIA – Rejtőző források

Energia-racionalizálási hitelének sikerén felbuzdulva heteken belül új konstrukcióval, immáron a hetedikkel áll elő a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (MVA). Egyes módozatokat ugyanakkor átalakítanak, illetve megszüntetnek.

A vállalkozásoknak három alapvető eszközre van szükségük: információra, a piacbővítést segítő programokra és végül tőkére, amely a közhiedelemmel ellentétben rendelkezésre áll, csak éppen a vállalkozók nem tudnak róla. Mindezt Molnár Mihály, az MVA ügyvezető igazgatója fejtette ki a Contact Point Hungary Kft. által szervezett EU-Akadémia első, e heti rendezvényen, hozzátéve: az alapítvány felmérése szerint csak a minisztériumok 26 féle, kevéssé ismert támogatási formával igyekeznek segíteni a vállalkozókat. Az MVA fő forrása az EU PHARE programja. Innen eddig 60 millió ecu-ben részesültek, amihez 20 milliárd forintnyi hazai forrás társult. A következő három évre a PHARE újabb 30 millió ecu-re tett ígéretet, ami mellé a magyar kormánytól ugyanekkora összeget vár el.

Ebben az évben az MVA mindenesetre 10 milliárd forinttal gazdálkodhat. Ebből indul a következő hetekben az a 300 millió forintos program, amelyben az energiát tetőszigetelés révén megtakarítani óhajtók pályázhatnak hitelért. Ezzel egészül ki az az energia-racionalizálási hitelprogram, melynek keretében eddig 200 vállalkozás összesen ötmilliárd forintnyi kölcsönhöz jutott. Az alapítvány mikrohiteléből 3 milliárdnyi „fogyott”; a jövőben feltehetőleg ezt a forrást gazdagítja majd a sikertelennek bizonyult tőkehitel-program félmilliárdja is. Ugyancsak átdolgozás alatt áll a Reorganizációs Start-hitel, amely csődbe ment vállalatok eszközeinek megvásárlását igyekszik könnyíteni – a folyósító bankok szerint túl nagy kockázat mellett.

A vállalatok piaci terjeszkedését segíteni hivatott ITD Hungary – jóllehet idei költségvetése még nincsen – körülbelül 800 millió és 1 milliárd forint közötti összeggel gazdálkodhat 1997-ben. Király Ödön, a társaság pénzügyi igazgatóhelyettese szerint ezen a befeketetés-ösztönzésre és kereskedelem-fejlesztésre szánt összegen túl az rt. 400 millió forintot költhet arra, hogy cégek külföldi kiállításokon való megjelenését támogassa. Emellett működik a cég külföldi partnerkereső szolgálata, valamint a „díjazott” termékek az EU belső piacának megfelelő mivoltát bizonyító védjegyprogram. Az ITDH részvénytársaságból közhasznú társasággá alakul, aminek következtében tulajdonosai kamarák is lehetnek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik