Gazdaság

Autóút az ismeretlenbe

A Mercedes-Benz kockára teszi hírnevét azzal, hogy termékskáláját, saját hagyományaival szakítva, kisebb autókkal bővíti. Helmut Werner, a Mercedes-Benz 1993 óta hivatalban levő elnökének irányítása alatt a cég úgy döntött, hogy a forgalmat csak úgy tudja a régóta stabilan évi 500-600 ezer darab fölé emelni, ha kínálatát kisebb, olcsóbb autókkal egészíti ki. A kisebb autó azonban nyilvánvalóan alacsonyabb hasznot hoz. Annak érdekében, hogy az új autók egyszerre legyenek nyereségesek és exkluzívak, a Mercedes-Benz a termékbővítést úgy hajtja végre, hogy a termelést a magas költségű Németországból többek között Brazíliában, az USA-ban és Kínában építendő új üzemeibe viszi át.

Werner abban bízik, hogy az új modellek az imázs sérülése nélkül szélesítik a Mercedes-Benz vevőkörét és csökkentik költségeit. Sokkal több forog kockán, mint a Mercedes csillogó reputációja. A cég a német iparóriás, a repülőgépiparban és információs technológiában is érintett és most radikálisan átszerveződő Daimler-Benz csoport legnagyobb és legnyereségesebb része. A termékbővítés stratégiája szorosan összefügg másik prioritásával, a költségek csökkentésével: több autót kell külföldön gyártani és javítani kell a még Németországban készülő modellek termelékenységét.

A modellválaszték bővítése és a termelés külföldre vitele magától értetődő válasznak tűnik a Mercedes-Benz gondjainak orvoslására. Ám nem mindegyik autóipari szakértő ért ezzel egyet.

A bíráló szakértők aggódnak a diverzifikációnak a Mercedes-imázsra gyakorolt hatása miatt. Abban sem biztosak, hogy a Mercedes-Benz márkanév önmagában meggyőzheti a fogyasztókat a kicsi, de még így is viszonylag drága új típusok megvételére – anélkül, hogy a nagyobb modellek iránti kereslet csökkenjen.

Szerintük a legnagyobb kihívást a marketing jelenti. Meg kell győzni az embereket, hogy megéri megvenni az új kocsikat. Szakítva az iparágnak azzal a hagyományával, hogy az új modelleket a legeslegutolsó pillanatig titokban tartják, a Mercedes-Benz több mint másfél évvel a tervezett megjelenés előtt elkezdte az A-osztály 120 millió márkás reklámhadjáratát. Hirdetéseiben azt emeli ki, hogy az új autó – kis mérete ellenére – ugyanolyan biztonságos és stabil, mint a hagyományos Mercedes. Mivel olyan sok minden áll vagy bukik az új modelleken, a nagy konszern-stratégiai változás vesztesének tűnő Helmut Werner csak abban bízhat, hogy a vásárlók nem tévesztik össze a méretet az értékkel.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik