Gazdaság

GGK-LOWE HÁZASSÁG – Kisugárzó üzlet

A nemzetközi Lowe Group partnerkapcsolatra lépett a bécsi székhelyű GGK Occidentallal, Kelet-Közép-Európa legnagyobb független reklámügynökségi hálózatával, és abban jelentős befektetéssel kisebbségi tulajdonrészt vásárolt. Mivel a legnagyobb magyar reklámügynökségek többnyire külföldi világhálózatok részei, egy ilyen üzlet hatása a hazai piacra is könnyen “begyűrűzhet”.

A nyolcvanas évek elején alakult Lowe látványos növekedéssel hamar a világ legnagyobb hálózatai közé került, mostani üzletével pedig a közép- és kelet-európai régióban is az eddiginél közvetlenebbé válhat a jelenléte. A Lowe tulajdonszerzése nyomán a GGK Occidental Holding új néven: Lowe GGK-ként folytatja működését, változatlan vezetéssel, az alapító és tulajdonos Hans Schmid elnök, valamint Alexander Lónyay vezérigazgató irányítása alatt.

A GGK korántsem menekülésképpen vetette magát a Lowe karjaiba, hiszen hálózata szépen fejlődik, a GGK Wien pedig forgalma alapján Ausztria első számú reklámügynöksége. Tizennyolc irodájával ma a GGK Occidental jelen van a magyar, a lengyel, az orosz, a cseh, a szlovák, a román, a bolgár és a szlovén hirdetési piacon, forgalma meghaladja a 180 millió dollárt. Médiavásárlásait PanMedia nevű hálózata révén végzi.

Ebbe a hálózatba vásárolta be magát a Lowe-csoport, amelynek alapítója és elnöke, Frank Lowe szerint 300 millió igényes fogyasztójával és egészséges növekedésével Közép- és Kelet-Európa hatalmas fejlődési lehetőség a cég számára. A GGK Occidental 73 ügyféllel dolgozik. Legnagyobb ausztriai partnereik közé tartozik az Austrian Airlines, az Austria Lotto, a Bank Austria, a Kodak, a Kapsch és az Osztrák Idegenforgalmi Szövetség. Közép- és kelet-európai hálózati partnereik között pedig ott van a Cadbury, a Dr. Oetker, az Ikea, a Tetra Pak és a South African Breweries, amely Magyarországon a kőbányai és kanizsai sörgyárban érdekelt.

Az 1981-ben alapított Lowe azzal a szándékkal jött létre, hogy nemzetközi hálózatot építsen ki, helyi szakemberekkel együttműködve. A csoport ma a világ 31 országában működtet irodát. Forgalma megközelíti a 3 milliárd dollárt. A Lowe Howard-Spink, a Lowe alapító ügynöksége tavaly Cannesban elnyerte az “Év ügynöksége” címet. Legnagyobb nemzetközi ügyfelei közé tartozik a Baileys, a Braun, a Citibank, a General Motors, az IDV, a Saab és a Smirnoff.

Az üzlet hazai nyertese lehet a GGK Budapest, amely így olyan Lowe-ügyfelekhez juthat, akiket Magyarországon eddig más ügynökség szolgált ki. Hasonló váltásra már volt példa a magyar GGK esetében is, csak akkor éppen a változások elszenvedője volt a budapesti leányvállalat – történt ugyanis, hogy az IBM az egész régióban az Ogilvyre “váltott”.

Az ügyfélnyerést azonban nem lehet borítékolni. Merényi Éva, a GGK Budapest ügyvezető igazgatója elmondta: az osztrák tulajdonoscégben történt változás nem hoz automatikusan újabb partnereket az ügynökségnek. Azonban mindenképpen előnyt jelent, hiszen például az ezután Magyarországra jövő Lowe-ügyfelekre nyilván nagyobb eséllyel számíthatnak. Merényi Éva úgy véli: bár csak most kezdik majd érezni a változás hatásait, annyi már bizonyosnak látszik, hogy az csak előnyökkel jár a GGK Budapest számára. A Lowe-kapcsolat révén ugyanis, az esetleges új ügyfelek megszerzésétől függetlenül, mindenképpen kihasználhatják a világhálózat informatikai láncában rejlő lehetőséget, szakmai tudást.

A GGK Budapestnek a Lowe mindenképpen új dimenziót jelenthet, továbbfejlesztheti a céget (lásd grafikonunkat), amely az elmúlt időszakban külön médiacéggel, a PanMediával és a csak direkt marketinggel foglalkozó GGK Directtel bővült.

A Lowe-csoport GGK-beli tulajdonszerzésének másik lehetséges magyarországi érintettje a Hager Reklám Kft. A bécsi székhelyű Hager és leányvállalatai ugyanis a Lowe fontos partnerei a régióban. Mint Christl Kozanda, a kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a Lowe-partnerek közül 1996-ban a Braun és a Zanussi tartozik ügyfélkörükbe. A Lowe-kapcsolatból származó forgalom idei összbevételük (erről lásd grafikonunkat) mintegy tíz százalékát teszi ki. A Hager legjelentősebb ügyfelei közé tartozik a Henkel, amely az egyik legnagyobb reklámozó Magyarországon, valamint a Baumax, az Europark és a Mazda. Christl Kozanda elképzelhetőnek tartja, hogy a Lowe-partnerek átmennek a GGK leányvállalatához, azonban erről még nem tud konkrétumot.

A jövőben a magyar reklámpiac nagy szereplői felkészülhetnek hasonló változásokra, hiszen ügyfélkörüket szinte munkájuk minőségétől függetlenül befolyásolhatja egy-egy változás anyavállalatuk ügyfélkörében vagy tulajdonosi körében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik