Gazdaság

Ki volt az a Skoda?

admin
admin

1996. 11. 20. 00:00

.

A plzeni Skoda műveket 1859-ben alapította Emil Skoda. A kezdeti kohászati építkezések után gyártmányaik és vevőik köre gyorsan bővült, a századfordulón már Japánba és az Egyesült Államokba is szállítottak öntvényeket, acélárukat. A cég az első világháborúban, 36 ezer dolgozójával a Monarchia legnagyobb fegyvergyártója. Csehszlovákia kikiáltása, s a termékszerkezet ‘20-as években végrehajtott, exportcélú átalakítása nyomán a Balkánon, Közép- és Távol-Keleten is épített villamos erőműveket, gépgyárakat, cukor-, sör- és szeszgyárakat, gyártott mozdonyt, hajót, autót és repülőt, részt vett út- és hídépítési munkákban, és húsz vállalatot alapított külföldön. A második világháborúban a cég nagy károkat szenvedett a kizárólag fegyvergyártásra való átállítás és a külföldi kereskedelmi kapcsolatok korlátozása miatt. 1945-ben államosították, nehézipari és energetikai berendezések, közlekedési eszközök gyártására állították át. Mozdonyai és erőművi berendezései nagy sorozatokban jutottak el a KGST-országokba.

A KGST-piacoknak a “bársonyos forradalom” utáni elvesztése válságos helyzetbe hozta a vállalatot; 1992-ben a vezetés az akkori 40 ezer dolgozó felének elbocsátására, s a termelés szüneteltetésére készült, amikor Lubomir Soudek – aki 1990-91-ben egyszer már volt a Skoda Plzen igazgatója – NERo Kft.-je révén megvette a részvények 20 százalékát, s átvette a cég vezetését. A privatizációs partnernek jelentkező Siemens ajánlatát elutasította. Sikerült viszont megállapodnia a Komercní Banka vezetőivel, akik az adósságok egy részének fejében 10 százaléknyi részesedést szereztek a Skodában, annak kezelését ugyanakkor a NERo Kft.-re bízták. Helyzetének megszilárdítása óta Soudek úr újfajta termelési kultúrát igyekszik meghonosítani, az erőteljes exportnövelés érdekében saját külföldi értékesítési hálózatot épített ki, s hozzálátott, hogy a Skoda-birodalom több mint 40, különböző profilú leányvállalatát ágazatonként közös stratégiai irányítás alá vonja.

A cég átalakulása a cseh privatizáció egyik sikertörténetévé vált. Tudjon meg többet a Skoda autókról!

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.