Élet-Stílus

Kanada legnagyobb őslakos ikonjáról kiderült, hogy nem őslakos, és még csak nem is kanadai

Erika Goldring / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images / AFP
Erika Goldring / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images / AFP
A most 82 éves énekesnő, Buffy Sainte-Marie volt az első amerikai őslakos, akit Oscar-díjjal jutalmaztak, és ő volt a Szezám utca első, őslakos származású szereplője is. Hat évtizeden át húzódó karrierje során nemcsak zenészként, hanem aktivistaként is rengeteget tett a közösségéért. Ezért nemcsak Kanadában, hanem az Egyesült Államokban is hősként tisztelték a különböző törzsek tagjai. Azonban a kanadai köztévé oknyomozása után kiderült: talán semmi sem igaz abból, amit a csecsemőkoráról és az amerikai szülők általi örökbefogadásáról állít. Saját törzse a dokumentumfilmben megfogalmazott vádak árnyékában is kiáll mellette.

Éppen most jövök a kanadai cree rezervátumból, ahol a népemet látogattam meg

– mutatkozott be a Szezám utca egyik 1975-ös epizódjában az ekkor már másfél évtizede elismert folkénekesnő Buffy Sainte-Marie a bábműsor első, őslakosokat képviselő szereplőjeként. Közben ékszereket, gyöngyfüzéreket, és egy pár gyöngyökkel ellátott cree mokaszint vett elő a táskájából. A stúdióban lévő gyerekeknek arról kezdett beszélni, hogy nem minden őslakosokról szóló történet valódi, vannak köztük tündérmesék is.

Most azonban kiderült, hogy a zenészként például Johnny Cash-sel is együtt dolgozó, dalszerzőként pedig Elvis Presley és Barbra Streisand által is feldolgozott 82 éves művész eddig elmondott élettörténete sem biztos, hogy teljesen megfelel a valóságnak.

ABC Photo Archives / Disney General Entertainment Content / Getty Images Buffy Sainte-Marie és Johnny Cash a The Johnny Cash Show című műsor felvételén 1969-ben.

Az énekesnő a hatvanas évek New York-i – egészen pontosan Greenwich Village-i – klubszcénájából Bob Dylannel és Leonard Cohennel egy időben indult, 1983-ban pedig – a díj történetének első őslakos nyerteseként – a legjobb eredeti dalnak járó Oscart vihette haza. Már a karrierje elején azt mondta magáról, hogy egy kanadai törzs lányaként született, bár a vér szerinti szüleit sosem ismerte, mert a rezervátumból még csecsemőként egy Boston melletti kisvárosba került, miután egy európai gyökerekkel rendelkező amerikai család, az olaszos Santamaria családnevüket megváltoztató Sainte-Marie-ék örökbe fogadták.

Ez a történet pedig a népe szenvedéseit megéneklő dalaival együtt jól rezonált az őslakosok spiritualitását ekkoriban felfedező hippikkel.

A dalait bemutató 1971-es Buffy Sainte-Marie Songbookban – amit ő írt és illusztrált is –, az őslakos gyökereit egyetemista korában felfedező Sainte-Marie így fogalmazott: „Amikor hazamegyek a kanadai Cree rezervátumba, ahol születtem, általában minden nap a cree nyelv tanításával töltök néhány órát”.

A legutóbbi albumával is több rangos díjat bezsebelő énekesnő – aki idén nyáron jelentette be, hogy egészségi problémák miatt visszavonul – eleinte még több különböző, egymástól nagyon távoli rezervátumokban élő törzshöz kötötte magát. Majd egy idő után már következetesen azt mondta, hogy az ország középső részén, a Saskatchewan tartományban élő Piapot Cree Nemzetből származik. (Kanadában az őslakosok törzseit hivatalosan Első Nemzeteknek nevezik.)

Ezt azonban az észak-amerikai őslakosok milliói számára nemcsak zenészként, hanem az elnyomott kisebbség szószólójaként is példaképnek számító Sainte-Marie igazából semmivel sem tudta alátámasztani. A 2018-ban megjelent életrajzában például azt állította, hogy a születésével kapcsolatos dokumentumok elégtek egy kórháztűzben, ezért abban sem lehet teljesen biztos, hogy 1941-ben született.

Buffy Sainte-Marie amellett, hogy a Szezám utca és az Oscar-díj történetében is úttörő volt, még egy őslakos fiatalok számára létrehozott ösztöndíjat is alapított a karrierje elején.

A személyisége és a tevékenysége pedig annyira meggyőzte a piapot törzs tagjait, hogy ketten közülük – egy házaspár, akiknek pont abban az időszakban halt meg vagy tűnt el az egyik gyermeke, amikor az énekesnő is született – még a hatvanas években a hagyományaiknak megfelelően, egy szertartás keretei között örökbe fogadták.

Így Buffy Sainte-Marie hivatalosan is a törzs tagjává vált, és a piapotok azóta is családtagként tekintenek rá.

Képzelhetitek, milyen megtiszteltetésnek éreztem, hogy elfogadtak. A cree nevem Piyasees Kanikamut, ami azt jelenti, hogy »Énekes madár«. Most már a rezervátum elismert tagja vagyok

– emlékezett vissza egy 1994-es interjúban.

Azonban a kanadai köztévé, a CBC The Fifth Estate című műsorának egyik legutóbbi adásában bemutatták a Beverly Jean Santamaria néven született énekesnő születési anyakönyvi kivonatát, ami alapjaiban cáfolja meg a saját maga köré épített mítoszt.

Megcáfolhatatlannak tűnik az anyakönyvi kivonat

A Buffy Sainte-Marie élettörténetét és legendáját megcáfoló, igen súlyos állításokkal azután állt elő a történetet írásos formában is bemutató CBC, hogy a stábjuk elment az énekesnő gyerekkorának helyszínére, a Boston melletti Stonehambe, ahol a városházán még a születési anyakönyvi kivonatát is sikerült megszerezniük.

Az énekesnő 2018-ban megjelent életrajzában nemcsak azt írják, hogy az eredeti születési anyakönyvi kivonata valószínűleg megsemmisült, ezért nem elérhető, hanem azt is napra pontosan leírják, hogy bár nem teljesen biztos, de valószínűleg 1941. február 20-án született Kanadában.

A stonehami városházán őrzött dokumentumok szerint valóban ezen a napon született Buffy Sainte-Marie, azonban a massachusetts-i kisvárosban, ahol abban az évben az anyakönyvi kivonata sorszáma alapján ő volt a 49. újszülött. A szülei pedig Winifred és Albert Santamaria voltak.

A műsorban nyilatkozó hivatalnok, aki évtizedek óta a fontos iratok őrzője és nyilvántartója a városban, kétséget kizáróan eredetinek nevezte a dokumentumot. Illetve azt is megmutatta a kamerák előtt, hogy a születési anyakönyvi kivonatokat olyan rendszerben tárolják, hogy lehetetlen lett volna meghamisítani az iratot. Majd azt is hozzátette, hogy ha valóban örökbe fogadták volna Kanadából, akkor az adoptálás tényét a születési anyakönyvi kivonatban is feltüntették volna, és több más dokumentumnak is kellett volna lennie mellette.

A dokumentum eredetiségével kapcsolatban Sainte-Marie ügyvédje így fogalmazott: „A kutatások azt is kimutatták, hogy a Massachusettsben élő szülők által örökbefogadott gyermekek számára általában új massachusettsi születési anyakönyvi kivonatot állítottak ki az örökbefogadó szüleik nevével.”

A saját bátyját is elhallgattathatta

Bár a Boston melletti Stonehamben élő családja, Sainte-Mariék nem értették, lányuk miért állítja magáról azt, hogy örökbe fogadták, az egyetlen ember, aki megpróbálta a nyilvánosság előtt cáfolni a történetét, az a bátyja, Alan Sainte-Marie volt, aki rengeteg különböző médiumnak küldött levelet, de az ő verzióját nem kapta fel senki.

A korábban a légierő pilótájaként szolgáló testvére, Alan és az énekesnő az első Szezám utca szereplése előtt egyszer véletlenül összefutott egy menetrendszerinti járaton, aminek a férfi volt a pilótája. Az Alan lánya által felelevenített történet szerint Buffy a műsor producereivel volt, és a bátyjaként mutatta be Alant. Amin a társaság nagyon elcsodálkozott, mivel Alan külseje miatt megkérdőjeleződni látszott az énekesnő élettörténete.

Alan lánya, Heidi azt mondja, hogy ezután nem sokkal felhívták az édesapját, és figyelmeztették, hogy nehogy nyilvánosság elé merjen állni. Később pedig az énekesnő ügyvédjétől is kapott egy ilyen témájú levelet, melyhez Buffy kézzel írt üzenetét is csatolták.

A személyes üzenetben az állt, hogy ha Alan a nyilvánossághoz fordul, akkor majd Buffy is ezt fogja tenni, és megosztja a nagyvilággal, hogyan zaklatta őt gyerekkorukban Alan. Így a befolyásos ügyvédekkel és pedofília vádjával való fenyegetőzés miatt a Buffyval való rokonság tabutémává vált a családban.

A törzse továbbra is kiáll mellette

A műsorban nyilatkozó, többségében őslakos származású szakértők szerint az, hogy Buffy Sainte-Marie úgy vált az őslakosok ikonjává, hogy valószínűleg egész karrierje során félrevezette a nyilvánosságot, azért probléma, mert ezzel elvette a lehetőséget más, valóban őslakos gyökerekkel rendelkező művészektől.

Közben egy őslakos asszonyokat tömörítő szervezet, az Indigenous Women’s Collective annyira felháborodott a nyomozás eredményein, hogy közleményt adtak ki, amiben azt kérik, Sainte-Marie-tól vegyék el a 2018-as Juno-díját. (Kanada legnevesebb zenei díjadóján, a Junón egyébként Sainte-Marie miatt létezik külön kategória az őslakos művészek számára.)

Andrew Chin / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images / AFP Grimes és Buffy Sainte-Marie a 2018-as Juno-díjátadó színpadán Vancouverben.

Bár Sainte-Marie kritikusainak többsége – így a nyomozást elindító újságíró  is – a kisebbség tagja, ezek a kritikusok általában más törzsekből származnak. Közben a piapot cree-k – akik már több mint 50 éve maguk közé fogadták az énekesnőt – csalódottak ugyan, de továbbra is kiállnak mellette, és a közösségük tagjaként tekintenek rá.

„Megértem azt a sok embert a közösségünkből, akik úgy érzik, hogy elárulta őket és bizonyos értelemben hazudott nekik azzal, hogy az őslakos származására hivatkozott, holott valójában lehet, hogy nem is őslakos.

Amikor konkrétan Buffyról van szó, nem választhatjuk meg, hogy a kultúránk melyik részéhez ragaszkodunk. (…) Van egy család a közösségünkben, amelyik örökbe fogadta őt. Függetlenül a származásától, ez az örökbefogadás számunkra, a mi kultúránkban törvényes

nyilatkozta a törzs főnöke, Ira Lavallee a műsor bemutatása után. Majd hozzátette, hogy a nyomozás eredményei ugyan sokkolták őket, de nem változtatták meg a Sainte-Marie-val kapcsolatos véleményüket, mivel a törzs legtöbb tagjával együtt úgy élte le az életét, hogy az énekesnő is a rezervátumban élt velük a közösségük tagjaként.

A CBC-nek egy másik, környéken élő törzs egyik tagja is nyilatkozott. Kamao Cappo a Muscowpetung Saulteaux Nemzetből azt mondta, hogy a környékbeliek általában gyerekkoruktól kezdve hősként tekintenek Sainte-Marie-ra, de a leleplezése a mostani fiataloknak fájhat a legjobban. „Felnőttként el tudjuk viselni. Már annyi mindenen mentünk keresztül. El tudjuk fogadni, és el tudjuk viselni. A gyerekek, a mai gyerekek és fiatalok azok, akik felnéznek Buffyra. A gyerekeknek van igazán szükségük rá, ez olyan, mintha egy csillag hullott volna le” – mondta.

Buffy Sainte-Marie a leleplező riport nyilvánosságra kerülése óta hallgat, de a megjelenés előtti napokban kiadott egy közleményt, amiben azt írta, hogy „büszke az amerikai őslakos identitására, és azokra a mély kötelékekre, melyekkel Kanadához és a piapot családhoz csatlakozik”.

És egy videót is kitett a Facebook-oldalára, amiben mindkét családjáért hálát adott, és ismételten hangsúlyozta, hogy rengeteg dolog van a múltjában, amire nem tudja a választ.

„Szerencsés vagyok, hogy két családom volt, akiket szerethetek: a család, akikkel felnőttem, csodálatosak voltak, és a piapot családom, akik szintén csodálatosak (…) Sok olyan dolog is van, amit nem tudok magamról, de ezzel kapcsolatban mindig őszinte voltam. Nem tudom, honnan származom, kik a vér szerinti szüleim, vagy hogy hogyan kerültem egy tipikus fehér keresztény New England-i városba, ahol kívülállónak számítottam.”

Az őslakosok kulturális népirtása Kanadában

Buffy Sainte-Marie történetét azért nem kérdőjelezte meg szinte senki évtizedeken át, mert ahogy az amerikai kontinens többi országában, úgy Kanadában sem bántak túl méltányosan az őslakosokkal. A törzsi identitásuk hivatalos megtartása mellett a kanadai őslakosok csak 1960 óta szavazhatnak, a gyerekeiknek pedig egy évszázadon át olyan bentlakásos katolikus iskolákba kellett járniuk, ahol el akarták idegeníteni őket az eredeti kultúrájuktól – például azzal, hogy nem beszélhettek az anyanyelvükön.

 

Még az 1950-60-as években is rendszeres volt az,  hogy az őslakosok gyerekeit elvették a családjuktól, és árvaházba rakták őket, vagy rögtön – általában fehér – nevelőszülőkhöz kerültek, sok esetben anélkül, hogy bármit is tudtak volna a származásukról. Amire egyébként Sainte-Marie is hivatkozik.

 

Hogy a múltban Kanada kulturális népirtást követett el az őslakosai ellen, azt egy erre a célra létrehozott bizottság több éves vizsgálata alapján már a kanadai kormány is elismerte. És nemcsak szavakban, hanem azzal is, hogy  2,8 milliárd kanadai dollár kártérítés kifizetéséről döntöttek. (Erről legutóbb itt írtunk bővebben.)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik