Élet-Stílus

Ezzel a fricskával reagált a cégek Twitterre írt nőnapi üdvözleteire egy programozó

vejaa / Getty Images (illusztráció)
vejaa / Getty Images (illusztráció)
Létrehozott egy Twitter-fiókot és hozzá egy botot, ami a brit cégek nőnapi üdvözletei mellé odabigyesztett egy kis extra infót arról, mekkora az adott cégnél a bérszakadék a nők és a férfiak között. A profilnak pedig a jeles napon több mint 100 ezer új követője lett.

Amikor Francesca Lawson és Ali Fensome kedd reggel – a nemzetközi nőnapon – felébredt manchesteri otthonukban, a Gender Pay Gap Bot nevű Twitter-fiókjuknak alig több mint 2000 követője volt. A pár azért hozta létre a profilt még tavaly, hogy a brit vállalatok nemek közötti bérkülönbségekre vonatkozó kormányzati adatokat felhasználva felhívják a figyelmet a nemzetközi nőnapról tweetelő, de a nőknek kevesebb bért fizető vállalatokra – írja a Washington Post.

A szoftverfejlesztőként dolgozó 27 éves Fensome egy botot is létrehozott a fiókhoz, ami a brit cégek nőnapi üdvözleteit úgy gyűjti, hogy a hivatalos statisztikákból kinyerhető, adott cégnél tapasztalható bérszakadékra is rávilágít. A nőnap végére a bot több száz olyan posztot gyártott le, amelyek tájékoztatást adtak a cégekről aszerint, hogy mekkora náluk a nemek közötti átlagos órabérkülönbség.

A bot áldásos munkájának meg is lett az eredménye, a Twitter-fióknak ugyanis egy nap alatt több mint 120 ezer követője lett.

„Munkáltatók, ha a nemzetközi nőnapról tweetelnek, retweetelem a nemek közötti bérszakadékotokat” – figyelmeztet a fiók bemutatkozója.

Persze az egész nem olyan bonyolult, mint elsőre hangzik, hiszen a bérszakadék mértékét egyetlen mondatban foglalja össze a bot. A humberside-i rendőrség nőnapi üdvözletét például az alábbi szöveggel osztotta meg újra:

Ebben a szervezetben a nők átlagos órabére 14,4%-kal alacsonyabb, mint a férfiaké.

A közösségi média felhasználói közül sokan megtapsolták az erőfeszítést. „Briliáns” – írta egy Twitter-felhasználó. „Több nyilvános elszámoltathatóságra van szükségünk – csak így történhet változás” – idéz egy másik felhasználót a Post.

Lawson szerint a fiók hirtelen népszerűsége tükrözi a fogyasztók növekvő igényét az átláthatóságra azoktól a vállalatoktól, amelyek nyilvánosan kampányolnak az egyenlőtlenségek ellen, de saját munkahelyükön belül fenntartják azokat.

Nem mondhatják, hogy nagyon jót tesznek az egyenlőségért, ha nem állnak mögöttük a számok, amelyek ezt alátámasztják . (…) Nem akarjuk látni a női alkalmazottak szép fejfotóit, nem akarjuk látni az önök által szervezett panelbeszélgetéseket. Azt akarjuk, mondják el nekünk: hogyan azonosították a problémáikat, és mit tesznek a megoldásuk érdekében

– fogalmazott Lawson.

Az Egyesült Királyság kormánya 2017 óta előírja a 250-nél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok számára, hogy a bérszámfejtési adatok alapján évente jelentést nyújtsanak be a nemek közötti bérszakadékról. 2020-ban az ország statisztikai hivatala szerint a nemek közötti bérszakadék az összes órabéres alkalmazott körében 15,5 százalék volt az Egyesült Királyságban – más szóval a nők átlagosan körülbelül 85 százalékát keresték annak, amit a férfiak.

Sok nemzetközi nőnapról tweetelő vállalat számára nem volt kívánatos az PayGapApp retweetje. A bot szenvtelen bejegyzései ugyanis gyakran világítanak rá az ellentétre, ami a vállalatok női alkalmazottjai támogatásáról szóló üzenetei és a valóság között húzódik.

A RyanAirnél például nagyon nem örülhettek, amikor a bot megosztotta a nőnapi üdvözletüket, ugyanis a brit statisztikai hivatal szerint náluk a nők átlagos órabére 68,6 százalékkal alacsonyabb, mint a férfiaké.

Szóvivőjük azzal magyarázta ezt a bérszakadékot egy közleményben, hogy az Egyesült Királyságban a pilóták többsége férfi, megjegyezve, hogy a nők történelmileg az egész iparágban alulreprezentáltak pilótaként. (A bot által használt országos adatállomány az Egyesült Királyság összes munkakörére kiterjedő mérés, nem pedig a férfiak és nők közötti, ugyanazon munkáért járó bérkülönbségre vonatkozik.)

Ugyanakkor rengeteg olyan szervezetet is látni a Twitter-bot gyűjtésében, ahol a nők átlagos órabére több, mint a férfiaké. Ilyen a Chelsea FC alapítványa is, melynek üdvözletéhez azt fűzte hozzá a bot, hogy ennél a szervezetnél a nők átlagos órabére 5,8 százalékkal magasabb, mint a férfiaké.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik