Élet-Stílus

Fogadjunk, hogy ezekre nem gondolsz a heti bevásárláskor! (x)

A szezonalitás megszűnt, minden zöldség-gyümölcs egész évben bármikor levehető a boltok polcairól. Bele sem gondolunk, hogy nem az a legjobb megoldás, ha friss paradicsomot eszünk a szendvics mellé télen, vagy déligyümölcsből készült gyümölcssalátát nyáron.

Az import árut gyakran napokig utaztatják, ezért általában még félig érett állapotban szedik le, és gyakran vegykezelik, hogy a szállítás alatt ne rohadjon meg, ne érjen túl, polcra tehető legyen. Ennek köszönhetően kevesebb idő van rá, hogy elegendő vitamint és ásványi anyagot szívjon magába, ezért gyakran az ízük sem olyan, mint a hazainak, ráadásul több vegyszert is tartalmaznak. Minél közelebb termesztik az adott élelmiszert, annál kisebb az ökológiai lábnyoma, hiszen ha messziről utaztatják, sokkal több a szállítás során keletkező károsanyag-kibocsátás is.

Igaz, idén eddig a hazai zöldség, de különösen a gyümölcstermés elég rosszul alakul (a sok eső miatt az első kör cseresznye pl. megrepedt a fákon), és a változékony időjárás miatt kiszámíthatatlanná vált a szedések időpontjai. Nem csoda, hogy borult a szezon és követhetetlen, mikor mit érdemes keresni a hazai kínálatból. Erre megoldás egy hazai startup, az ittaSzezon! Platformja, ahol a termelők időben jelzik, ha valami beérett, és azt is, hogy a friss gyümölcsöt vagy zöldséget, mikor tudják felhozni a városba. A regisztrált felhasználóknak mindezt azonnal jelzi is a piactér, hogy ne maradjanak le arról sem, amiből idén például kevesebb terem (regisztrálni a ITT lehet)

A legjobb, amit tehetünk, hogy szezonális gyümölcsből vásárolunk be, és amit nem falunk fel frissen, azt minél előbb befőzzük, és így élvezni tudjuk a nyár ízeit télen is. Az egyes zöldségek gyümölcsök „szezonját” ebben a naptárban is nyomon lehet követni:

Az ittaSzezon! platform a szezonalitást akarja újra fókuszba helyezni úgy, hogy közben a hazai kistermelői családoknak is egy biztos felvevő piacot és megélhetést biztosítsanak. A platform egy 21.századi digitális piacként összeköti a kistermelőt és a városi fogyasztót, aki előre megrendeli és kifizeti online a terméket, és a termelő pedig felhozza az előre megszervezett átadásokra. (Amennyiben nem jön létre az átadás, a vásárló visszakapja a pénzét.) Ezáltal a fogyasztó is tud előre tervezni, és jó minőségű árut kap biztos forrásból (pl. tényleg hazai és nem magyarrá csomagolt spanyol epret), valamint igény esetén plusz információt elsőkézből a termelőtől, aki szintén nyer, mert rövid időn belül előre kiszámítható módon nagy mennyiségű árut tud a piacra tenni kevesebb idő ráfordításával. A rövid ellátási láncnak köszönhetően a gyümölcsöket általában az átadás napján szedik le, így tényleg friss, tökéletes állapotban kerül a vásárló elé. Az árképzés mindig kényes pont, az ittaszezonnál figyelmet fordítanak rá, hogy fogyasztónak megfizethető, de ugyanakkor a termelők számára is méltányos ár legyen. A nagybani felvásárlók gyakran megalázóan alacsony áron vásárolják fel a termést, ami a termelő számára nagyon nehézzé teszi a megélhetést, ha nincs alternatívájuk másik eladási csatornát találni. Az egész rendszer átlátható és egy igazi win-win élménnyé teszi a bevásárlást, ahol a vásárlóknak biztos forrásból minőségi szezonális élelmiszert, a termelőknek pedig egy biztosabb fejlettebb megélhetési modellt kínálnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik