Az 1862-ben alapított Rowntree, Anglia nagy csokigyár-hármasának tagja (1988 óta a Nestlé-csoport része) az elmúlt másfél évszázadban olyan ikonokat adott a világnak, mint a Kit Kat (1935), a légbuborékokkal teli Aero (1935), a Smarties (1937), vagy az After Eight (1962), de ez persze nem jelenti azt, hogy a vállalatnak ne lettek volna ballépései.
Ezek közül a legmeglepőbb egyértelműen a századfordulón néhány hétig futott Oxcholate esete, melyet a betegeknek, utazóknak, illetve a sportolóknak – így például az egyre közkedveltebbé váló kerékpárok hódolóinak – szántak.
Az Oxcholate nevében (Ox + chocolate) már távolról hirdette, hogy a csomagolás mögött marhahús és csokoládé keveréke húzódik, de a valóság ennél egy fokkal talán még furább volt, hiszen csokoládéval bevont, vékony hússzeletek helyett egyszerűen csak az 1870-es években kifejlesztett, ma is kapható brit fűszeres húsalaplét, a Bovrilt keverték össze egy magas kakaótartalmú csokoládéval, majd hagyták azt megszilárdulni.
A viktoriánus korban egyébként a csokoládénak egészségjavító hatást tulajdonítottak, így azt hússal keverve piacra dobni szuper ötletnek tűnt.
A sós íz és a keverék furcsasága azonban erősen megoszthatta a vásárlókat, így nem csoda, hogy az Oxcholate néhány héttel bevezetése után hirtelen eltűnt a piacról.
A tökéletesen kékvérű nevet viselő sztárséf, Heston Blumenthal tévéműsorainak egyikében, az ikonikus brit ételeket (és azok saját ízlése szerint átformált verzióit) bemutató Great British Foodban készítette el a modern Oxcholate-et, hogy azt aztán egy fitneszteremben megkóstoltassa az emberekkel. A reakciók változóak voltak, hiszen egy férfinak például annyira ízlett, hogy azt mondta, akár vásárolná is, ha megjelenne a boltokban:
Meglepő! És Ön megkóstolná a húsízű táblás étcsokit?